Reklama

Za miesiąc startuje 10. sezon PRM. Darmowe wypożyczenia już nie dla wszystkich

fot. UM Poznań
fot. UM Poznań

Z bezpłatnych 30 minut podróży PRM będą mogli korzystać już tylko posiadacze karty PEKA.

Pełną parą trwają przygotowania do zbliżającego się sezonu Poznańskiego Roweru Miejskiego. Po raz kolejny rozbudujemy system rowerów bezstacyjnych, który jest znacznie bardziej elastyczny i przyjazny dla użytkowników, ma dużo większe perspektywy dalszego rozwoju. Dlatego w trakcie zbliżającego się sezonu przybędzie 7 stref i 87 rowerów 4G - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Obecnie operator zajmuje się przygotowaniem sprzętu. Przerwa zimowa to dla nas ważny okres, a jeszcze ważniejszy dla naszych rowerów. Każdy pojazd, który trafia do serwisu jest przez nas dokładnie sprawdzany i jeżeli wymaga choćby drobnej naprawy, to się nim odpowiednio zajmujemy. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem, niedługo będziemy w pełni gotowi na rozpoczęcie kolejnego sezonu rowerowego w Poznaniu. Dodatkowo, weryfikujemy całą infrastrukturę - mówi Łukasz Dubieniecki, dyrektor ds. Operacji i Utrzymania w Nextbike Polska.

W tym sezonie będzie można korzystać z:
- 113 stacji roweru miejskiego PRM 3G (wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), a w nich prawie z 1000 rowerów,
- 3 stacji PRM 3G z rowerkami miejskimi dla dzieci: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka,
- 76 rowerów wyposażonych w foteliki, służące do przewozu dzieci,
- 746 rowerów PRM 4G (wypożyczanie i zwrot w wyznaczonych strefach PRM 4G, a nie w stojakach na stacjach PRM 3G) i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych PRM 4G,
- 179 miejskich stref postoju rowerów 4G. 80 stref znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, natomiast Strefa Centrum to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.

Rowery miejskie są ważnym ogniwem systemu transportu publicznego. Potwierdzają to wyniki badania ankietowego, do udziału w którym, wspólnie z naszym Operatorem, zaprosiliśmy 4000 z ponad 180 tysięcy zarejestrowanych użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego. Otrzymaliśmy ponad 3003 ankiet, wszystkim uczestnikom badania bardzo dziękujemy za poświęcony czas i udział w badaniu - informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

Według przekazanych danych ponad 50 proc. badanych wskazało, że z PRM korzysta: codziennie (4,30 proc.), kilka razy w tygodniu (19,58 proc.) i kilka razy w miesiącu (30,27 proc.). Blisko 57 proc. ankietowanych przyznało, że PRM jest używany w celu załatwiania codziennych spraw, dla 53 proc. rower miejski służy do rekreacji, ale ponad 42 proc. badanych używa PRM jako formy dojazdu do pracy.

Chociaż blisko 45 proc. ankietowanych rowerzystów regularnie (5-7 razy w tygodniu) lub często (2-4 razy w tygodniu) korzysta z transportu na liniach ZTM, to tylko ok. 13 proc. z powyższej grupy łączy przejazdy tramwajami i autobusami z rowerem miejskim, a 15 proc. ankietowych korzysta z karty PEKA do wypożyczania rowerów - dodaje rzecznik.

Chcemy w dużo większym zakresie zachęcić do łączenia podróży. Zależy nam na popularyzacji dojeżdżania w ekologiczny i zdrowy sposób do przystanku i kontunuowania podróży autobusem czy tramwajem na liniach ZTM. Tym bardziej, że karta PEKA z biletem okresowym daje użytkownikom rowerów miejskich największe przywileje i promocje - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Od przyszłego sezonu zajdą też zmiany w stawkach za wypożyczenie roweru. Posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym nadal będą mogli korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy, którzy nie będą posiadać biletu okresowego, za pierwsze 30 minut wypożyczenia zapłacą symboliczną złotówkę (dotychczas od 21. do 60. minuty obowiązywała opłata 2 zł), a od 31. do 60 minuty wypożyczenie będzie kosztowało 2 zł. Oznacza to, że jeśli użytkownik wybierze korzystanie z PRM bez karty PEKA i biletu, cena za pierwszą godzinę wypożyczenia wyniesie 3 zł. To wzrost o 1 zł, ale w zamian tańszy i wydłużony będzie pierwszy przedział czasowy od 1 do 30 minuty (dotychczas już od 21. minuty opłata wynosiła 2 zł). Zmiana ta wpisuje się w rosnący średni czas wypożyczenia roweru miejskiego, który obecnie wynosi 23 minuty i 31 sekund - tłumaczy rzecznik.

Już dziś zachęcamy posiadaczy karty PEKA do korzystania z niej podczas wypożyczeń w PRM, a pozostałych użytkowników do wyrobienia karty i korzystania z komunikacji publicznej oraz rowerów miejskich na preferencyjnych warunkach - dodaje dyrektor Gosiewski.

Zatem chcąc z korzystać z preferencyjnego cennika, wypożyczając rower trzeba będzie identyfikować się w systemie PRM poprzez kartę PEKA. Do bezpłatnego pierwszego przejazdu 30 minut uprawniają wszystkie bilety okresowe ważne w momencie wypożyczenia przez okres powyżej 14 dni.

Warto podkreślić, że dzięki prowadzonym przez Miasto Poznań w ostatnich latach inwestycjom i rozbudowie infrastruktury rowerowej, ale także dzięki rosnącej popularności roweru miejskiego znacząco wzrósł udział podróży rowerowych we wszystkich podróżach realizowanych w Poznaniu. Udział przejazdów rowerowych w podróżach niepieszych na terenie miasta w roku 2013 wynosił 6,8 proc., natomiast w 2019 r. już 10,6 proc. Każda dodatkowa złotówka uzyskana dzięki wprowadzonym zmianom przyczyni się do zwiększenia zdolności inwestycyjnych Miasta, a poprzez to również do dalszego rozwoju tej formy przemieszczania się - kończy Trzebiatowski.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
8℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
4.18 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro