MPK kupiło "Ryjka" - najstarszy autobus szynowy w Polsce. Pojedzie po torach Maltanki!
To prawdziwa gratka dla miłośników komunikacji.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu doszło do porozumienia z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych i nabyło od klubu tabor, który będzie cieszyć oko poznaniaków na torach kolejki parkowej Maltanka.
- Zarówno PKMK, jak i naszej spółce zależy, aby wąskotorowy tabor uratować, jako dziedzictwo kolei. Naszą intencją jest, aby pociągi zostały w Poznaniu i nadal mogły cieszyć oczy mieszkańców - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - Dzięki temu nasze dzieci nie będą oglądały kolejek wąskotorowych wyłącznie w skansenach. Każdy chętny nadal będzie mógł przejechać się wąskotorówką, zobaczyć zmieniający się za oknem krajobraz, wsłuchać w stukot kół oraz dźwięk gwizdawek - dodaje.
MPK Poznań nabyło Borsiga Bn2t - najstarszy w Polsce sprawny parowóz, który kursuje od lat po torach Maltanki tylko w trakcie Dni Pary. To jednak nie wszystko. Przewoźnik kupił też 2 wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej, kilka wagonów towarowych i drezynę motorową. - Pozyskał także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41, z uwagi na jego kształt nazywany przez poznaniaków "Ryjkiem". Już rozpoczyna się jego remont - informuje MPK Poznań.
- "Ryjek" to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań "Ryjek" trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka - mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych. - W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok - dodaje.
Dziś "Ryjek" musi przejść niezbędne naprawy, by ponownie móc wyjechać na tory. Wagon wymaga sporo pracy, ale i tak jego stan jest oceniany na dobry. "Ryjek" zyska zielone barwy (góra będzie miętowa, a dół ciemno-zielony). Dach ma być szary, a napisy na wagonie kremowe. - Zanim "Ryjek" wyjedzie na wąskie tory Maltanki konieczna jest nie tylko naprawa, ale również uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń. Obecnie trudno przewidzieć termin zakończenia procedur - zaznacza MPK.