Reklama

Na remontowanej trasie Poznań - Szczecin pojawi się kolejowy bajpas. Nie będzie trzeba przesiadać się do autobusów

Wizualizacja | fot. PKP PLK
Wizualizacja | fot. PKP PLK

Tymczasowy tor i wiadukt koło Krzyża Wielkopolskiego zapewnią sprawne podróże na modernizowanej linii Poznań - Szczecin.

Pasażerowie pociągów kursujących na trasie między Poznaniem a Szczecinem unikną przesiadek do komunikacji zastępczej. Budowa tymczasowego objazdu nad linią Tczew - Kostrzyn zapewni utrzymanie ruchu kolejowego między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim. Przygotowywany już kolejowy bajpas umożliwi w marcu rozpoczęcie przebudowy wiaduktu kolejowego nad torami linii z Tczewa do Kostrzyna (nr 203).

Pociągi pojadą czterystumetrowym bajpasem - tymczasowym, 415 m objazdem po nasypie ziemnym wzdłuż linii kolejowej Poznań Główny - Szczecin Dąbie oraz konstrukcji stalowej zaplanowanej nad torami linii relacji Tczew - Kostrzyn. Rozpoczęto już roboty ziemne związane z wykonaniem dodatkowego nasypu - informuje Radosław Śledziński z PKP PLK.

Stary wiadukt na linii z Poznania do Szczecina będzie rozebrany. Zastąpi go mocniejszy obiekt, który będzie miał oddzielne konstrukcje dla każdego toru. Po wybudowaniu wiaduktu i ułożeniu torów znów pojadą pociągi. Takie rozwiązanie na lata zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów - dodaje.

Pasażerowie mogą już sukcesywnie korzystać z efektów inwestycji. To między innymi lepszy dostęp do kolei z nowych, wyższych peronów - w 14 miejscowościach, m.in. Poznaniu (przystanek osobowy Poznań Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie Zdunowo. W podobnym standardzie przebudowane zostaną 32 stacje i przystanki.

Pociągi korzystają już z nowego toru m.in. na szlakach: Poznań Główny - Kiekrz, Szamotuły - Pęckowo oraz między Dolicami a Kolinem czy Słonicami a Choszcznem. Na odcinkach Miały - Drawski Młyn; Drawiny - Dobiegniew i Dobiegniew - Bierzwnik układany jest nowy tor i montowane urządzenia. Sprawne przejazdy zapewni przebudowa 95 wiaduktów i mostów, m.in. nad Wartą, Notecią i Drawą.

Podróż między Poznaniem a Szczecinem zajmie poniżej 2 godzin po zakończeniu modernizacji i uzyskaniu wymaganych pozwoleń - gdy pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Prace zwiększą przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów dalekobieżnych i regionalnych. Zapewnione będą lepsze warunki przewozu towarów europejskim korytarzem transportowym prowadzącym z Dolnego Śląska do portów na Pomorzu Zachodnim - dodaje Śledziński.

Zasadnicze prace planowane są do końca 2022 r.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
6℃
Poziom opadów:
1.9 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
62.94 μg/m3
Dostateczny
Zobacz pogodę na jutro