W przyszłym roku mamy poznać wykonawcę przystanków pasażerskich na towarowej obwodnicy Poznania
PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że do końca przyszłego roku chcą ogłosić przetargi na roboty budowlane o wartości około 17 miliardów złotych.
W przyszłym roku obowiązywać zacznie nowa perspektywa unijna na lata 2021 - 2027, a to kolejne pieniądze do zainwestowania. PKP PLK przyznają, że planowanie na nową perspektywę rozpoczęło się już trzy lata temu. - Dzięki tym działaniom, PLK jeszcze w bieżącym oraz w przyszłym roku ogłoszą co najmniej 60 postępowań przetargowych na kwotę ok. 17 mld zł. Inwestycje uwzględnią polskie i europejskie priorytety, a także potrzeby rozwoju kolei oraz oczekiwania podróżnych i przewoźników towarowych. Efektem prac będą atrakcyjniejsze połączenia regionalne, międzywojewódzkie i międzynarodowe oraz lepszy dostęp do kolei. Zwiększą się możliwości w przewozach towarowych oraz poziom bezpieczeństwa w transporcie kolejowym - podaje PLK.
Z perspektywy Poznania najistotniejszą informacją jest to, że do końca przyszłego roku planowany jest wybór wykonawcy modernizacji towarowej obwodnicy Poznania. Mają się na niej pojawić przystanki pasażerskie, dzięki czemu linia ma zyskać aglomeracyjny charakter.
Nie podano więcej szczegółów, ale rąbka tajemnicy uchylono już w maju bieżącego roku. Wówczas miasto informowało, że od 2012 roku prowadzi rozmowy z PKP PLK na temat budowy nowych przystanków kolejowych w Poznaniu. Posłowie PiS z Poznania podali w maju informację, że w ramach "Programu Przystankowego" powstaną przystanki Poznań Uniwersytet na Morasku, Poznań Naramowice oraz Poznań Koziegłowy. Miejscy urzędnicy podkreślali, że przystanków ma być więcej. - Ogłoszony przez organy państwowe program budowy przystanków objął trzy z siedmiu w Poznaniu, a ośmiu na całej obwodnicy towarowej. O sfinansowanie ich budowy (podobnie jak pozostałych pięciu) PKP PLK zwróciły się do Komisji Europejskiej. Zgodnie z ustaleniami na linii Miasto Poznań - PKP PLK, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu nazwy przystanków już skonsultował z mieszkańcami. Ustalenia zostały przekazane do zatwierdzenia przez PKP PLK - informowali miejscy urzędnicy.
Wiosną podawano, że planowane przystanki to:
Poznań Franowo - zlokalizowany po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo,
Poznań Kobylepole - w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i w bezpośrednim sąsiedztwie osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych,
Poznań Zieliniec - w obrębie osiedla Zieliniec, na którym przeważa zabudowa jednorodzinna, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,
Poznań Karolin (nazwa robocza: Koziegłowy) - na granicy z gminą Czerwonak w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej.; po stronie zachodniej ul. Gdyńskiej znajduje się Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach,
Poznań Naramowice - w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli o zabudowie jednorodzinnej, a także dużych osiedli wielorodzinnych domów mieszkalnych; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,
Poznań Piątkowo (nazwa robocza: Poznań Uniwersytet) - pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,
Poznań Suchy Las - na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie domów o zabudowie jednorodzinnej.