Związkowcy apelują do premiera w sprawie Ławicy. "jeśli pandemia potrwa dłużej portowi grozi likwidacja, a pracownikom bezrobocie"
O trudnej sytuacji Ławicy informowaliśmy już niejednokrotnie na łamach portalu. Planowane jest zwolnienie co najmniej 20 procent załogi, a docelowo nawet 40 procent. Przedstawiciele poznańskiego lotniska w swoim oficjalnym komunikacie wydanym w połowie września zapewniały, że robią wszystko, aby utrzymać jak najwięcej miejsc pracy, ale zwolnienia są nieuniknione. Dotychczasowe rozmowy nie przyniosły porozumienia.
Teraz z prośbą o interwencję w sprawie sytuacji poznańskiego lotniska Zarząd Regionu Wielkopolska NSZZ "Solidarność'' zwrócił się do premiera Mateusza Morawickiego. Jak przekazują przedstawiciele Zarządu poziom ruchu pasażerskiego zmalał z 2 mln 380 tys. w roku 2019 do 515 tys. w roku 2020 w okresie od stycznia do sierpnia. Ponadto port wypłacił właścicielom nieruchomości (w pobliżu lotniska) ponad 108 mln zł. z tytułu odszkodowań za obszar ograniczonego użytkowania (OOU), tj. utraty wartości nieruchomości, a kolejne pozwy czekają na rozstrzygnięcie w sądach.
Dramatyczną sytuację doświadczają również pracownicy, którzy w kwietniu br. stracili premię, potem w ramach tzw. tarczy antykryzysowej obniżono im wymiar czasu pracy o 20 proc. i o tyle umniejszono pobory. Teraz rozpoczął się proces likwidacji stanowisk pracy, a w ślad za tym zwolnienia. Trudno przewidzieć jaka będzie ich skala. Jedno jest pewne: jeśli pandemia potrwa dłużej, a tak może być biorąc pod uwagę wzrost zachorowań na COVID-19, to Portowi grozi likwidacja, a pracownikom bezrobocie... - czytamy w komunikacie Zarząd Regionu Wielkopolska NSZZ "Solidarność'' .
W liście skierowanym do premiera Mateusza Morawieckiego związkowcy apelują między innymi o "rekompensaty utraconych korzyści z tytułu regulacji zamrażających ruch lotniczy na terytorium Polski z powodu pandemii COVID-19.2", domagają się "zwolnień, ulg czy odroczeń w zakresie należności publiczno-prawnych", a także "Zmiany prawa w zakresie ochrony środowiska związanego z tworzeniem wokół lotniska obszaru ograniczonego użytkowania" oraz "ujednolicenia zasad obliczania wskaźników i limitów hałasu dla obiektów lotniczych stosując metodologię, jaką stosuje się dla transportu samochodowego i kolejowego".
Najpopularniejsze komentarze