Reklama
Reklama

Jak powinna wyglądać i którędy przebiegać trasa tramwajowa na Marcelin? Miasto czeka na opinie

fot. ZTM
fot. ZTM

Do 11 września trwają konsultacje.

Marcelin to dzielnica, która rozwija się bardzo dynamicznie i tramwaj w przyszłości byłby tam bardzo potrzebny - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Dlatego chcemy już teraz, z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym rozmawiać o nowej trasie. Warunkiem realizacji tej inwestycji w najbliższych latach jest jednak zaangażowanie finansowe w nią inwestorów, którzy tam budują lub zamierzają budować. Tak poważna inwestycja komunikacyjna zrealizowana w partnerstwie publiczno-prywatnym byłaby nową jakością w Poznaniu - dodaje.

Obecnie prowadzimy wstępne prace przedprojektowe, mające na celu analizę zasadności i sprawdzenie możliwości technicznych koncepcji trasy tramwajowej na Marcelin. Bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii mieszkańców, dlatego serdecznie zachęcam do udziału w konsultacjach - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

W koncepcji znalazły się dwa warianty przebiegu trasy tramwajowej. W obu wersjach planowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej, gdzie projektowane jest włączenie jej do istniejącego torowiska na ulicy Grunwaldzkiej. Następnie trasa przebiega ulicą Grochowską do ulicy Marcelińskiej, a dalej w kierunku zachodnim, w stronę ulicy Bułgarskiej. Dalszy przebieg torowiska rozpatrywany jest w dwóch kierunkach.
Wariant 1: przewiduje poprowadzenie trasy tramwajowej przez ulicę Bułgarską i Łubieńskiej do ulicy Kolorowej, tworząc "pętlę uliczną" przez ulice Pastelową i Jasną.
Wariant 2: zakłada poprowadzenie trasy tramwajowej w ulicy Marcelińskiej i zakończenie jej "końcówką czołową" za skrzyżowaniem z ulicą Kolorową (obsługa trasy taborem dwukierunkowym).

W ramach budowy torowiska przewiduje się przebudowę pasa drogowego na całej jego szerokości, z zapewnieniem optymalnych warunków dla pieszych i rowerzystów. Z uwagi na zwartą zabudowę podstawowym założeniem projektu jest wykonanie tzw. cichego torowiska - czyli torów o nowoczesnych parametrach technicznych i funkcjonalnych, gwarantujących m.in. ograniczenie emisji hałasu - tłumaczy Batrosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

Co ważne, w planach uwzględniono przesiadki "drzwi w drzwi" w ramach wspólnych przystanków dla tramwajów i autobusów. W koncepcji zaprojektowano również przystanki tramwajowe i tramwajowo-autobusowe o minimalnej długości 45m, co umożliwi w przyszłości obsługę trasy dłuższymi i bardziej pojemnymi pojazdami. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli szybko i wygodnie podróżować komunikacją zbiorową, co powinno przełożyć się na zmniejszenie ruchu samochodowego. W założeniach projektu znalazło się m. in. stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego "Ognik", umożliwiającego wygodną przesiadkę (np. z tramwajów jadących z centrum miasta na autobusy kursujące w osi ulicy Bułgarskiej) - dodaje rzecznik.

Jednocześnie Miasto nie wyklucza podjęcia dalszych prac dotyczących innych, możliwych korytarzy transportowych dla Marcelina - ewentualna decyzja o budowie trasy tramwajowej zapadnie w przyszłości. Konieczne jest przeprowadzenie szeregu analiz, uwzględniających uwarunkowania techniczno-przestrzenne, funkcjonalne oraz społeczno-ekonomiczne.

Obecnie nie ma harmonogramu realizacji tej inwestycji. Jest ona uzależniona nie tylko od wyników konsultacji społecznych przy ustalaniu jej szczegółowego przebiegu, ale również od możliwości finansowych miasta oraz ewentualnego pozyskania zewnętrznego źródła finansowania - kończy Trzebiatowski.

Do 11 września każdy może wziąć udział w internetowym badaniu ankietowym - można to zrobić tutaj.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
10.47 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro