Budowa tramwaju na Marcelin: ruszają konsultacje społeczne. Jak będzie wyglądać trasa?
Jak powinna wyglądać trasa tramwajowa na Marcelin?
Na to pytanie mają odpowiedzieć konsultacje społeczne, które rozpoczną się 17 sierpnia i potrwają do 11 września. Badanie ankietowe będzie odbywać się na stronie www.tramwajmarcelin.pl. Opinię może wyrazić każdy mieszkaniec miasta.
- Marcelin to dzielnica, która rozwija się bardzo dynamicznie i tramwaj w przyszłości byłby tam bardzo potrzebny. Dlatego chcemy już teraz, z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym rozmawiać o nowej trasie. Warunkiem realizacji tej inwestycji w najbliższych latach jest jednak zaangażowanie finansowe w nią inwestorów, którzy tam budują lub zamierzają budować. Tak poważna inwestycja komunikacyjna zrealizowana w partnerstwie publiczno-prywatnym byłaby nową jakością w Poznaniu - powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
- Obecnie prowadzimy wstępne prace przedprojektowe, mające na celu analizę zasadności i sprawdzenie możliwości technicznych koncepcji trasy tramwajowej na Marcelin. Bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii mieszkańców, dlatego serdecznie zachęcam do udziału w konsultacjach - wyjaśnił Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W konsultacjach pod uwagę zostaną wzięte dwa warianty przebiegu trasy. W obu rozpoczyna się od skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej, gdzie projektowane jest włączenie jej do istniejącego torowiska na ulicy Grunwaldzkiej. Następnie trasa przebiega ulicą Grochowską do ulicy Marcelińskiej, a dalej w kierunku zachodnim, w stronę ulicy Bułgarskiej. Dalszy przebieg torowiska rozpatrywany jest w dwóch kierunkach.
Wariant 1 przewiduje poprowadzenie trasy tramwajowej przez ulicę Bułgarską i Łubieńską do ulicy Kolorowej, tworząc "pętlę uliczną" przez ulice Pastelową i Jasną.
Wariant 2 zakłada poprowadzenie trasy tramwajowej w ulicy Marcelińskiej i zakończenie jej "końcówką czołową" za skrzyżowaniem z ulicą Kolorową (obsługa trasy taborem dwukierunkowym). W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy, urzędnicy planują ponadto m.in. tzw. ciche torowisko.
- Co ważne, w planach uwzględniono przesiadki "drzwi w drzwi" w ramach wspólnych przystanków dla tramwajów i autobusów. W koncepcji zaprojektowano również przystanki tramwajowe i tramwajowo-autobusowe o minimalnej długości 45m, co umożliwi w przyszłości obsługę trasy dłuższymi i bardziej pojemnymi pojazdami. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli szybko i wygodnie podróżować komunikacją zbiorową, co powinno przełożyć się na zmniejszenie ruchu samochodowego. W założeniach projektu znalazło się m. in. stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego "Ognik", umożliwiającego wygodną przesiadkę (np. z tramwajów jadących z centrum miasta na autobusy kursujące w osi ulicy Bułgarskiej) - informuje urząd miasta.
Decyzja o budowie trasy jeszcze nie zapadła - najpierw konieczne jest wykonanie szeregu analiz, uwzględniających uwarunkowania techniczno-przestrzenne, funkcjonalne oraz społeczno-ekonomiczne. Nie ma również żadnego harmonogramu.
Najpopularniejsze komentarze