Gigantyczna kara dla podpoznańskiej firmy za łamanie praw konsumentów
Chodzi o firmę Comfort Med+ z Wysogotowa, która organizuje pokazy handlowe w całym kraju.
Spółka podczas pokazów handlowych organizowanych na dużą skalę sprzedaje klientom różne sprzęty - od odkurzaczy po urządzenia masujące. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się działalnością firmy po skargach od konsumentów oraz Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Łodzi.
- Zebrany podczas postępowania materiał dowodowy potwierdził, że spółka Comfort Med+ stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe. Wprowadzała konsumentów w błąd i utrudniała im odstąpienie od umowy zawartej na pokazie. Przykładowo mamy nagrania rozmów telefonicznych matki samotnie wychowującej dziecko, której przedstawiciele Comfort Med+ próbowali wmówić, że nie ma prawa w ustawowym terminie odstąpić od umowy na 8500 zł. Takie postępowanie jest nie tylko bezprawne, ale także niemoralne - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Zaczynało się od telefonicznego zaproszenia na pokazy. Już w trakcie rozmowy klientów wprowadzono w błąd informując ich, że pokaz ma związek np. z promocją zdrowego trybu życia, a za wzięcie udziału w spotkaniu można dostać atrakcyjny prezent. Nie mówiono natomiast o tym, że na spotkaniu będzie prowadzona sprzedaż. - Konsumenci byli wprowadzani w błąd także w czasie pokazów. Przedstawiciele firmy chwalili się rzekomą współpracą ze sponsorami oraz posiadaniem placówek rehabilitacji powypadkowej i salonów ze sprzętem rehabilitacyjnym, które w rzeczywistości nie istniały. Celem takiego przekazu było nadanie spółce prestiżu i wzbudzenie zaufania do niej - podaje UOKiK.
Polskie prawo pozwala na odstąpienie od umowy zawartej np. na pokazie w ciągu 14 dni bez konieczności podania przyczyny. Firma z Wysogotowa uniemożliwiała klientom odstąpienie od umowy powołując się na wymyślone przez siebie "kruczki" - choćby fakt, że otrzymało się upominek od sponsora lub ze względu na to, że jest to sprzęt poprawiający zdrowie. - Jako "wyraz dobrej woli" proponowali zawarcie aneksu - rezygnację z części zakupów czy prezentów i obniżenie kwoty do zapłaty.
- Gdy tylko usłyszała, że chcę zrezygnować, krzyczała zastraszała, że jeśli nie zapłacę za matę to obciąży mnie dodatkowo kosztami za komplet garnków, odkurzacz i cudowny gar do wszystkiego. Mówiła, że wiedziałam co robię i pytała co sobie wyobrażam, że teraz chcę zwrócić towar. Jedyna ugoda polubowna, jak to nazwała to propozycja, że wybiorę sobie dwie rzeczy za cenę 3500 zł - opisywała jedna z kobiet, która zawarła umowę z firmą i chciała od niej odstąpić.
To wciąż jednak nie koniec. - Konsumenci, którzy odstąpili od umowy i odesłali zakupy, byli obciążani kosztami rzekomego zmniejszenia ich wartości. W większości przypadków Comfort Med+ wzywał ich do zapłaty odszkodowania w wysokości 40 proc. ceny. Tymczasem konsumenci skarżyli się, że nawet nie rozpakowali zakupów albo że dostali produkty, które były używane przez handlowców podczas pokazu, aby zademonstrować ich właściwości.
Na Comfort Med+ nałożono gigantyczną karę w wysokości aż 3,5 mln złotych. - Utrudnianie odstąpienia od umowy, naliczanie jakichś kosztów czy wprowadzanie w błąd co do przepisów jest absolutnie niedopuszczalne. Nałożyłem na Comfort Med+ wysoką karę, która mam nadzieję podziała odstraszająco także na inne firmy dopuszczające się nieuczciwych praktyk na pokazach handlowych - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Firma nie tylko musi zapłacić karę, ale też zaprzestać kwestionowanych praktyk oraz powiadomić swoich klientów o decyzji UOKiK.
Najpopularniejsze komentarze