Reklama
Reklama

Szybciej z Poznania do Szczecina: "nawet o 50 minut krócej niż obecnie"

fot. PKP PLK
fot. PKP PLK

Linia z Poznania do Szczecina na odcinku Poznań - Wronki nieustannie się zmienia. Podróżni korzystają już z nowych peronów w Poznaniu, Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Pociągi kursują po 30 km nowych torów z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania.

W Wielkopolsce realizowane są projekty kolejowe o wartości blisko 10 mld zł. Dzięki nim zwiększa się dostępność i poprawia oferta podróży koleją zarówno w regionie jak i między Poznaniem a Warszawą oraz Szczecinem. Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawnie wykorzystują środki unijne, co wpływa na zwiększenie potencjału kolei - powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podróżni zyskują lepszy dostęp do kolei. Do nowych peronów na przystanku Poznań Wola i na stacji Kiekrz w wakacje dołączą kolejne. Wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Dla podróżnych przewidziano wiaty i ławki. Przygotowano nowe oświetlenie oraz czytelne oznakowanie i system informacji pasażerskiej. W Kiekrzu dostęp do kolei ułatwi przejście podziemne z windami, a w Poznaniu Woli pochylnie. Wygodniejszy dostęp do pociągów jest już na pierwszych peronach przystanków Pamiątkowo i Baborówko. Latem wykonawca udostępni sąsiednie perony. Komfortowe podróże zapewnią też przebudowywane perony w Rokietnicy, Pęckowie i Wronkach. Na odcinku Poznań - Wronki podróżni zyskają na 8 stacjach i przystankach 16 dostępnych dla wszystkich peronów - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Konsekwentnie wykorzystujemy środki z projektów unijnych, m.in. z instrumentu CEF "Łącząc Europę". Dzięki nim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na całej trasie z Poznania do Szczecina zwiększą komfort i atrakcyjność podroży koleją oraz sprawność przewozów towarowych. Już są przystanki, na których podróżni mogą korzystać z nowych peronów, a niektóre szlaki mają nowe tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania - tłumaczy Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi jeżdżą nowym torem. Na 30 km są nie tylko nowe tory. Zamontowano obok nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Kolejarze wykorzystują też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem na szlakach: Poznań - Kiekrz, Rokietnica - Szamotuły i Pęckowo - Wronki. W wakacje zapewniona będzie jazda po dwóch zmodernizowanych torach na odcinku Poznań Wola - Kiekrz. Prace nie wpływają na rozkładowy ruch pociągów.

Cieszę się, że wszystkie umowy na modernizację trasy Poznań - Szczecin zostały podpisane i rozpoczęły się prace na wszystkich jej odcinkach, obejmujących około 187 km nowoczesnej linii kolejowej położonej w korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Odcinek ten łączy także między innymi port sieci bazowej w Szczecinie z korytarzem sieci bazowej Morze Północno-Bałtyckie. Zakończenie inwestycji zwiększy możliwości tej ważnej kolejowej trasy i skróci czas podróży na tej linii. Ponadto zwiększy się atrakcyjność, bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego, w szczególności zwiększenie połączeń między Europą Północną i Środkową wzdłuż korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jest to jeden z największych projektów od 2014 roku z dofinansowaniem z instrumentu "Łącząc Europę" w wysokości 408 mln euro - powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA - Innovation and Networks Executive Agency.

Na 187 km trasie zmodernizowanych zostanie 65 peronów na 32 stacjach i przystankach. Sprawne podróże zapewnią nowe tory, sieć trakcyjna i nowoczesne urządzenia sterowania. Przebudowanych będzie blisko 100 mostów i wiaduktów, m.in. we Wronkach i Stargardzie.
Efektem prac będzie zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina nawet o 50 min krócej niż obecnie, poniżej 2 godzin. Zwiększy się komfort podróży i dostępność kolei - dodaje Mirosław Siemieniec.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
8.79 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro