Reklama

Za dwa lata mamy dojechać tramwajem na Naramowice. Ruszają prace!

fot. tramwajnanaramowice.pl
fot. tramwajnanaramowice.pl

Kierowcy muszą się liczyć ze sporymi zmianami i utrudnieniami.

W nocy z 29 na 30 maja rozpoczną się zasadnicze prace przy niewątpliwie największej i jednej z najważniejszych inwestycji w naszym mieście, szczególnie wyczekiwanej przez mieszkańców Naramowic. Jest ona dobrze przygotowana i zaplanowana, co przełoży się na jej szybką realizację. Dzięki temu już za dwa lata będzie można z północy Poznania dojechać w kilkanaście minut tramwajem do centrum - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Generalny wykonawca przejął już plac budowy od pętli Wilczak do ul. Lechickiej. Wkrótce rozpoczną się prace m.in. przy frezowaniu nawierzchni jezdni ul. Naramowickiej, roboty ziemne oraz przebudowa kolidującego uzbrojenia terenu.

Ważna jest koordynacja działań związanych z tą i innymi inwestycjami. Pod koniec zeszłego roku oddana została do użytku postawiona od nowa północna część mostu Lecha. Przygotowano także kompleksową siatkę buspasów i objazdów w północnej części miasta - dodaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Jak zapowiadają urzędnicy zaraz po powstaniu tymczasowych łączników na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej oraz wytyczeniu siatki buspasów, zaczną się zasadnicze prace związane z budową nowych odcinków trasy tramwajowej na Naramowice. Miasto otrzymało już decyzję ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

To bardzo istotny krok w całym procesie inwestycyjnym, bo można przystąpić do budowy nowych odcinków trasy. Oczywiście rozpoczęcie zasadniczych robót to bardzo ważne wydarzenie, ale tak naprawdę prace nad inwestycją trwają już od dawna. To m.in. przygotowanie dokumentacji projektowej, przebudowa pętli Wilczak, badania archeologiczne, wyburzenia kolidujących budynków, a także opracowanie tymczasowej organizacji ruchu z siatką buspasów. Wykonawca zadeklarował, że jest gotów przeprowadzić kolejne prace tak, byśmy już za rok mogli dojechać tramwajem do ul. Włodarskiej - mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

W związku z inwestycją kierowcy muszą się liczyć ze zmianami. W nocy z 29 na 30 maja ul. Naramowicka zostanie zamknięta na dwóch odcinkach: od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 (przed przystankiem autobusowym) oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej (nie dotyczy dojazdów do posesji). Przejezdne w obu kierunkach pozostaną ulice przecinające ul. Naramowicką, czyli ul. Serbska oraz ul. Włodarska/Ziarnista. Dojazd do poszczególnych posesji zostanie zachowany, podobnie jak ruch pieszych i rowerzystów (w zależności od postępu robót, może on zostać wytyczony tymczasowymi trasami). Ponadto prace wymagały przeniesienia stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego Wilczak i skorygowania strefy wypożyczeń Włodarska. Zarówno strefa, jak i stacja PRM znajdą się w pobliżu dotychczasowych lokalizacji.

Skrzyżowanie ulic Lechickiej i Naramowickiej nie zostanie całkowicie zamknięte, ale znacząco zmieni się organizacja ruchu. W ramach prac przygotowawczych powstają tam specjalne łącznice, które umożliwią wyłączenie centrum skrzyżowania przy zachowaniu części relacji. Jedną łącznicę przewidziano przy stacji paliw Lotos (północno-zachodnia strona). Drugą natomiast w ciągu ul. Lechickiej, w relacji wschód-zachód. Ponadto jezdnia ul. Lechickiej została poszerzona pomiędzy ul. Murawa a wjazdem na stację paliw. Takie rozwiązanie pozwoliło wydzielić infrastrukturę pod obsługę autobusów komunikacji miejskiej. W przeciwieństwie do pozostałych pojazdów, autobusy będą mogły skręcić z ul. Lechickiej od strony mostu Lecha w lewo w ul. Murawa, a także w lewo w ul. Naramowicką z wykorzystaniem łącznika przy stacji paliw Lotos - informują miejscy urzędnicy.

Komunikacja miejska będzie najlepszym wyborem w czasie objazdów. Jej funkcjonowanie ułatwią wprowadzone w tym miesiącu buspasy. Na czas inwestycji przygotowano ich kompleksową siatkę. Skorzystają z nich autobusy linii obecnie obsługujących Winogrady, Naramowice i Piątkowo. Poruszać się po nich będą mogły także rowery, motory, motocykle, pojazdy elektryczne, taksówki i służby miejskie - zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. W czasie pierwszego etapu zasadniczych prac i zamknięcia ul. Naramowickiej trasy zmienią trzy linie autobusowe - 151, 167 i 911 - które skorzystają z tymczasowych buspasów na ulicach: Lechickiej, Murawa, Słowiańskiej i Szelągowskiej. Zwiększy się również częstotliwość kursowania linii 144 i 146, które dowozić będą mieszkańców Naramowic do Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Warto więc rozważyć pozostawienie samochodu w domu i wybrać komunikację miejską lub rower - dodaje.

Sprawniejszy przejazd autobusów, ma zapewnić system buspasów. Pojawią się one między innymi tam, gdzie poprowadzone objazdem będą linie kursujące dotychczas ul. Naramowicką, ale nie tylko. Nowe buspasy zaplanowano także na ul. Serbskiej oraz nieco dalej - na ul. Stoińskiego i ul. Wiechowicza, by pasażerowie mogli przesiąść się na przystanku Kurpińskiego na Poznański Szybki Tramwaj. Sieć uzupełnia także buspas na ul. ks. Mieszka I (między ul. Słowiańską i ul. Pułaskiego w stronę centrum).

Wyczekiwana przez mieszkańców trasa tramwajowa wyprowadzona zostanie z przebudowanej już pętli Wilczak. Później pasażerowie będą wsiadać i wysiadać na przystanku Serbska, który znajdzie się po obu stronach skrzyżowania ulicy Naramowickiej i Serbskiej, kolejny będzie przystanek przy ul. Włodarskiej, do którego tramwaje mają już dojeżdżać wahadłowo za rok.

Kolejne dwa przystanki na trasie, czyli Naramowice i os. Łokietka, powstaną w miejscach optymalnych pod względem gęstości zaludnienia tych rejonów. Ich lokalizacje uwzględniają także możliwość budowy w przyszłości odnogi tramwajowej na Rubież. Dodatkowo Naramowice będą zintegrowanym przystankiem tramwajowo-autobusowym umożliwiającym przesiadkę "drzwi w drzwi". Zakładamy, że przystanki w takim układzie będą lepiej służyły naszym pasażerom - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Następnym przystankiem przy skrzyżowaniu Nowej Naramowickiej i Nowej Stoińskiego będzie Jasna Rola. Ostatnim na trasie jest przystanek Błażeja, ale nie będzie to tradycyjna pętla, a tzw. końcówka czołowa przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów.

Całkowicie nowego kształtu nabierze skrzyżowanie ul. Lechickiej i Naramowickiej. Powstanie w tym miejscu dwupoziomowy węzeł drogowy z wiaduktem, którym tramwaj pojedzie bezkolizyjnie nad ul. Lechicką. Po stronie os. Kosmonautów zaplanowano przystanek Lechicka/Naramowicka.

Udostępnienie całej trasy od pętli Wilczak do Błażeja przewidywane jest na wiosnę 2022 roku.


Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
9℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
8.45 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro