W Poznaniu powstanie kilkanaście nowych przystanków kolejowych?
Docelowo na terenie Poznania w najbliższych latach miałoby powstać kilkanaście nowych przystanków kolejowych, które ułatwią mieszkańcom poruszanie się i usprawnią przesiadki.
Jak już wcześniej informowaliśmy prezydent RP Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedzieli, że w ramach "Programu Przystankowego" do 2025 roku w Polsce powstanie 200 przystanków kolejowych. W ubiegłym tygodniu szczegóły dla Wielkopolski przedstawili posłowie PiS z Poznania: Bartłomiej Wróblewski i Szymon Szynkowski vel Sęk. Zgodnie z założeniami twórców programu w naszym mieście mają powstać 3 nowe przystanki - Poznań Uniwersytet na Morasku, Poznań Naramowice oraz Poznań Koziegłowy. W całej Wielkopolsce planuje się powstanie 13 kolejnych przystanków - m.in. w Słupcy, Krotoszynie, Golinie, Białężycach i Pile.
Do informacji odniosło się też miasto - dodając, że nowych przystanków będzie więcej. Jak zaznaczają miejscy urzędnicy rozmowy z PKP PLK zostały zapoczątkowane już w roku 2012 przy udziale m.in. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, a także Stowarzyszenia Metropolia Poznań.
Ogłoszony przez organy państwowe program budowy przystanków objął trzy z siedmiu w Poznaniu, a ośmiu na całej obwodnicy towarowej. O sfinansowanie ich budowy (podobnie jak pozostałych pięciu) PKP PLK zwróciły się do Komisji Europejskiej. Zgodnie z ustaleniami na linii Miasto Poznań - PKP PLK, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu nazwy przystanków już skonsultował z mieszkańcami. Ustalenia zostały przekazane do zatwierdzenia przez PKP PLK - informują miejscy urzędnicy.
W efekcie konsultacji z Radami Osiedli, na terenie których mają powstać nowe przystanki, zdecydowano się na następujące nazwy:
Poznań Franowo - zlokalizowany po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo,
Poznań Kobylepole - w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i w bezpośrednim sąsiedztwie osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych,
Poznań Zieliniec - w obrębie osiedla Zieliniec, na którym przeważa zabudowa jednorodzinna, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,
Poznań Karolin (nazwa robocza: Koziegłowy) - na granicy z gminą Czerwonak w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej.; po stronie zachodniej ul. Gdyńskiej znajduje się Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach,
Poznań Naramowice - w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli o zabudowie jednorodzinnej, a także dużych osiedli wielorodzinnych domów mieszkalnych; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,
Poznań Piątkowo (nazwa robocza: Poznań Uniwersytet) - pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,
Poznań Suchy Las - na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie domów o zabudowie jednorodzinnej.
Sama obwodnica towarowa stanowiłaby bardzo dobrą alternatywę dla dostępnych już środków komunikacji publicznej. Uruchomienie pociągów pasażerskich będzie stanowiło jednak duże wyzwanie ze względu na dużą liczbę przejazdów drogowo-kolejowych na terenie Poznania, a większy ruch na torach spowoduje częstsze ich zamykanie. Idealnym rozwiązaniem byłoby zbudowanie przejazdów dwupoziomowych. Wyzwanie dla PKP PLK stanowić będzie zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po i tak mocno obciążonych torach Poznańskiego Węzła Kolejowego i wjazd na Dworzec Poznań Główny - informują miejscy urzędnicy.
Planujemy by w perspektywie kilku lat aglomeracyjny system transportu zbiorowego był jeszcze bardziej zintegrowany, a komunikacja zbiorowa wygrywała z samochodowym transportem indywidualnym. Budowa małych i dużych multimodalnych węzłów przesiadkowych ma na celu szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne propozycje poruszania się dla mieszkańców - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydent Poznania. Poza przystankami na obwodnicy towarowej Miasto będzie zabiegać o powstanie nowych przystanków na terenie Poznania, by ułatwić mieszkańcom poruszanie się, a pasażerom z aglomeracji usprawnić przesiadki - dodaje.
Planowane nowe przystanki kolejowe:
Poznań Jeżyce - w rejonie wiaduktu nad ulicą Niestachowską,
Poznań Druskienicka - w rejonie ulic Druskienickiej i Szczawnickiej (projekt przystanku i całego węzła w trakcie opracowania przez ZTM),
Poznań Grudzieniec - zarówno na linii nr 351 (Poznań - Szczecin) w rejonie ulicy Poznańskiej, przy przecięciu linii tramwajowej PST, jak również na linii nr 3 (Poznań - Warszawa), w rejonie ulic Pułaskiego/Nowowiejskiego,
Poznań Hetmańska - w rejonie wiaduktu nad ulicą Hetmańską,
Poznań Zawady - na wiadukcie nad ulicą Hlonda,
Poznań Smochowice - w rejonie ulicy Polanowskiej,
Poznań Wola - likwidacja przystanku w obecnym miejscu i przeniesienie go w rejon ulicy Skalskiego/Dąbrowskiego w celu integracji z komunikacją autobusową przebiegającą wzdłuż ulicy Dąbrowskiego oraz obsługi bardziej zurbanizowanego obszaru miasta,
Poznań Świerczewo - w rejonie ulicy Korfantego.
Realizacja tych przystanków będzie kolejnym tematem do rozmów z PKP PLK - przyznają miejscy urzędnicy.
Źródło UMP.
Najpopularniejsze komentarze