Sygnalizacja świetlna nie będzie wyłączana na noc. "Utrudnienie dla nielegalnych wyścigów"
Lidia Dudziak pytała o możliwość wyłączenia w godzinach nocnych sygnalizacji świetlnej.
Radna Prawa i Sprawiedliwości zwróciła się w tej sprawie z interpelacją do władz miasta. Zwracała uwagę, że wyłączenie sygnalizacji w godzinach 23-5 pozwoliłoby na pewne oszczędności i zadbanie o środowisko. Jako alternatywę zaproponowała przełączenie sygnalizacji w tryb żółty migający.
Na interpelację odpowiedział Mariusz Wiśniewska, zastępca prezydenta Poznania. - Aktualnie na około 300 sygnalizacji świetlnych funkcjonujących w mieście, w godzinach nocnych wyłączanych jest ponad 250 z nich. Oznacza to, że przez całą dobę w Poznaniu funkcjonuje jedynie około 16% sygnalizacji świetlnych. W zdecydowanej większości są to sygnalizacje na głównych ciągach komunikacyjnych, wielopasmowych skrzyżowaniach z przejściami dla pieszych, skrzyżowaniach z torowiskami tramwajowymi oraz jezdniach o podwyższonej prędkości dopuszczalnej (70 km/h). Wśród nich znajdują się także wskazane przez Panią Radną skrzyżowania w rejonie ronda Śródka (ul. Warszawska i ul. Podwale) - czytamy w dokumencie.
Prezydent Wiśniewski podkreślił, że utrzymanie nocnej sygnalizacji świetlnej na wspomnianych skrzyżowaniach podyktowane jest względami bezpieczeństwa, podnoszonymi przez Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej, a także statystykami wypadkowości, analizami monitoringu i sygnałami płynącymi od uczestników ruchu drogowego. "Światła" na takich ulicach jak Warszawska, Bukowska, Głogowska czy Krzywoustego mają też zapobiegać rozwijaniu nadmiernych prędkości, chronić pieszych oraz utrudniać nielegalne wyścigi samochodowe na ulicach z wyłączoną sygnalizacją.
- Jednocześnie chciałbym zaznaczyć, że niezależne od priorytetowych kwestii bezpieczeństwa przełączanie kolejnych sygnalizacji kolorowych w tryb żółty migający nie przynosiłoby istotnych oszczędności energii elektrycznej, a mogłoby wymagać dodatkowych nakładów pracy związanych z koniecznością zmian programów sterowania na skrzyżowaniach.W związku z powyższym masowe wyłączenie sygnalizacji świetlnych w nocy należy uznać za niezasadne i niebezpieczne, co nie wyklucza możliwości dalszej analizy nocnego wyłączania (lub włączania) sygnalizacji na poszczególnych pojedynczych skrzyżowaniach - podsumował prezydent Wiśniewski.
Przypomnijmy, że od 31 stycznia sygnalizacje sterują ruchem w mieście w godzinach 4:30-23:00. Wcześniej sygnalizacje były włączane o godz. 5:30 rano. Nie dotyczy to oczywiście miejsc, gdzie sygnalizacja działa przez całą dobę.
Najpopularniejsze komentarze