Autostrada Wielkopolska tłumaczy się z podwyżki i zapowiada elektroniczny system poboru opłat na bramkach

fot. Autostrada Wielkopolska
fot. Autostrada Wielkopolska

Jednym z powodów podniesienia opłat za przejazd ma być inflacja.

Już we wtorek informowaliśmy, że od 2 marca zapłacimy więcej za przejazd autostradą A2 w Wielkopolsce. Chodzi o koncesyjny odcinek pomiędzy Koninem i Nowym Tomyślem zarządzany przez Autostradę Wielkopolską. Nowe stawki wejdą w życie 2 marca o 6.00 rano i będą dotyczyć wszystkich kategorii pojazdów. Kierowcy pojazdów I kategorii (samochody osobowe i motocykle) za każdy z trzech 50-kilometrowych odcinków zapłacą o 2 złote więcej niż obecnie. Dziś przejazd kosztuje 20 złotych, a będzie kosztować 22 złote. Podróż z Nowego Tomyśla do Buku pojazdem I kategorii będzie kosztować 14 złotych (dziś 13 zł), z Buku do Poznania 8 złotych (dziś 7 zł), a z Wrześni do Słupcy 9 złotych (dziś 8 zł).

Jak Autostrada Wielkopolska tłumaczą decyzję o podwyżce na już dziś najdroższej koncesyjnej autostradzie w Polsce? - Zwiększająca się presja inflacyjna powoduje konieczność zmiany cennika, bowiem poziom stawek kształtowany jest w oparciu o realne koszty utrzymania autostrady, obsługi kredytów oraz wieloletni plan remontowy i inwestycyjny. Z danych GUS wynika, że inflacja w styczniu 2020 roku osiągnęła poziom najwyższy od ponad 8 lat i wyniosła 4,4 proc. rok do roku. W ostatnich dwóch latach doszło do dużego, skokowego wzrostu cen realizacji obiektów drogowych. Najbardziej wzrosły ceny robót ziemnych i podbudów, aż o blisko 10 proc. Ostatnie trzy lata to też duży wzrost wynagrodzeń w sektorze prywatnym, aż o blisko 14 proc. Z kolei najnowsze badanie Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH informuje o znacznym wzroście oczekiwań inflacyjnych. 88 proc. respondentów oczekuje utrzymania poziomu inflacji lub nawet jej przyspieszenia - tłumaczy spółka w oficjalnym komunikacie.

AW SA zapowiada, że rozpoczęła prace zmierzające do wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat na bramkach przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych (videotolling). - Tego typu projekt wymaga dopełnienia czasochłonnych, ściśle określonych procedur oraz uzgodnień między wieloma stronami. Jego wprowadzenie możliwe jest jeszcze w tym roku, co znacznie ułatwi podróż wszystkim kierowcom - wyjaśnia spółka.

Autostrada Wielkopolska zapewnia, że robi wszystko, by zapewnić użytkownikom trasy jak najlepsze warunki. - Naszą ambicją jest podnoszenie jakości Autostrady Wielkopolskiej, by była wciąż najnowocześniejszą autostradą w Polsce. Większą wygodę i szybszy przejazd przez bramki zapewni wprowadzenie płatności zbliżeniowych na Punktach Poboru Opłat. Użytkownicy nowoczesnych aut elektrycznych nie będą obawiali się już dalekich podróży autostradą, bowiem większość Miejsc Obsługi Podróżnych od Konina aż po Świecko, zostanie wyposażonych w stacje ładowania aut elektrycznych. Dla tych, którzy regularnie jeżdżą naszą autostradą chcemy w tym roku wprowadzić program lojalnościowy i w ten sposób nagrodzić wszystkich, którzy często korzystają z naszych usług. Szczegóły programu podamy w najbliższych miesiącach - mówi Krzysztof Andrzejewski, Członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
9℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
6.18 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro