1,4 mln złotych kary od UOKiK dla dwóch wielkopolskich firm za nieuczciwe praktyki na pokazach dla seniorów
Chodzi o firmy Pollana Med z Mrowina oraz Medispol ze Stęszewa (dziś Radnar z Poznania).
Pierwsza z firm zapraszała konsumentów, głównie seniorów, na pokazy mat i pasów masujących, systemów czyszczących, noży czy wyciskarek za każdym razem obiecując darmowe prezenty. - Handlowcy informowali konsumentów, którzy decydowali się na zakup, że nie przysługuje im prawo odstąpienia od umowy. Ze skarg wynikało, że postanowienia o prawie do odstąpienia były wykreślane z wzorców umów przez pracowników Pollana Med. Rzekomo powodem był fakt, że towar był w promocji - wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK przypomina, że zgodnie z prawem od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem i na odległość można odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia nie podając przyczyny. Bez względu na to, czy towar był przeceniony czy nie. - Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że gdy konsumenci skutecznie odstępowali od umowy i odesłali towar, firma nie zwracała im pieniędzy, mimo kierowanych do niej wezwań do zapłaty. Prezes Urzędu nakazał zaniechać tej praktyki. Przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w grudniu 2018 roku. Nałożona kara wyniosła ponad 1 mln zł - dodaje.
Drugą z firm jest Medispol ze Stęszewa, dziś występująca pod nazwą Radnar z siedzibą w Poznaniu. Podczas pokazów oferowano konsumentom, ponownie przeważnie seniorom, aparat medyczny do terapii pulsującym polem magnetycznym niskiej częstotliwości. Na pokazach miały się odbywać darmowe badania profilaktyczne, w rzeczywistości jednak prowadzono na nich sprzedaż. - Co więcej, w trakcie prezentacji przedstawiciele handlowi prowadzili "badania" wykorzystując urządzenie AM Scan, choć urządzenie to nie jest wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia. Następnie, na podstawie tak uzyskiwanych wyników informowali konsumentów o rzekomo stwierdzonych dolegliwościach i tym samym wprowadzali konsumentów w błąd co do ich aktualnego stanu zdrowia. Przedstawiciele handlowi mogli w ten sposób wpływać na decyzje konsumentów o zakupie oferowanego aparatu do magnetoterapii - zaznacza UOKiK.
Firma zaprzestała nieuczciwych praktyk w maju ubiegłego roku. Kary nałożone na firmę opiewają na prawie 400 tysięcy złotych. Dodatkowo firma musi poinformować swoich klientów o decyzji UOKiK.