UOKiK nałożył 1,4 mln zł kary na firmę sprzedającą drukarki w internecie
Chodzi o ustalanie cen sprzedaży drukarek w internecie.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się działalnością firmy Brother. Z ustaleń UOKiK wynika, że firma w latach 2010 - 2017 ograniczała swobodę sklepów w ustalaniu cen sprzedaży drukarek przez internet. - Spółka wymagała, aby nie były one tańsze od ustalonego przez nią poziomu. Jednocześnie monitorowała ceny i interweniowała, jeśli sprzedawca oferował drukarki po niższych cenach. Sprzedawcom groziły wówczas sankcje - gorsze warunki handlowe lub ograniczenie dostaw. Monitoring prowadzony był także przez same sklepy, które wzajemnie obserwowały swoje ceny i informowały Brother, jeżeli któryś z nich nie stosował się do ustaleń - wyjaśnia UOKiK.
Takie praktyki są niedozwolone. Każdy przedsiębiorca ma prawo do tego, by samodzielnie ustalać ceny swoich towarów. - Utrzymywanie cen detalicznych na ustalonym poziomie było korzystne dla Brother, gdyż dzięki temu sklepy internetowe mogły osiągać wyższą marżę, przez co chętniej zaopatrywały się w drukarki tej firmy - dodaje UOKiK.
Na firmę Brother nałożono karę w wysokości 1,4 mln złotych. - Sankcja była o 40 proc. niższa niż przewidziana pierwotnie, ponieważ przedsiębiorca skorzystał z programu łagodzenia kar leniency i dobrowolnie poddał się karze. Na taki przywilej mogą jednak liczyć tylko ci, którzy ujawnią proceder oraz gotowi są do pełnej współpracy w toku postępowania - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Decyzja nie jest prawomocna, a firma może się od niej odwołać.