Reklama
Reklama

UOKiK nałożył 1,4 mln zł kary na firmę sprzedającą drukarki w internecie

fot. brother.pl
fot. brother.pl

Chodzi o ustalanie cen sprzedaży drukarek w internecie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się działalnością firmy Brother. Z ustaleń UOKiK wynika, że firma w latach 2010 - 2017 ograniczała swobodę sklepów w ustalaniu cen sprzedaży drukarek przez internet. - Spółka wymagała, aby nie były one tańsze od ustalonego przez nią poziomu. Jednocześnie monitorowała ceny i interweniowała, jeśli sprzedawca oferował drukarki po niższych cenach. Sprzedawcom groziły wówczas sankcje - gorsze warunki handlowe lub ograniczenie dostaw. Monitoring prowadzony był także przez same sklepy, które wzajemnie obserwowały swoje ceny i informowały Brother, jeżeli któryś z nich nie stosował się do ustaleń - wyjaśnia UOKiK.

Takie praktyki są niedozwolone. Każdy przedsiębiorca ma prawo do tego, by samodzielnie ustalać ceny swoich towarów. - Utrzymywanie cen detalicznych na ustalonym poziomie było korzystne dla Brother, gdyż dzięki temu sklepy internetowe mogły osiągać wyższą marżę, przez co chętniej zaopatrywały się w drukarki tej firmy - dodaje UOKiK.

Na firmę Brother nałożono karę w wysokości 1,4 mln złotych. - Sankcja była o 40 proc. niższa niż przewidziana pierwotnie, ponieważ przedsiębiorca skorzystał z programu łagodzenia kar leniency i dobrowolnie poddał się karze. Na taki przywilej mogą jednak liczyć tylko ci, którzy ujawnią proceder oraz gotowi są do pełnej współpracy w toku postępowania - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Decyzja nie jest prawomocna, a firma może się od niej odwołać.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Przed nami kolejna zimna noc, jest ostrzeżenie meteo
10℃
2℃
Poziom opadów:
8.1 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
11.62 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro