Reklama
Reklama

Poznański Szybki Tramwaj w czwartek kończy 23 lata

fot. Marek Malczewski / MPK Poznań

30 stycznia 1997 roku na trasę PST wyjechał pierwszy liniowy tramwaj. Nastąpiło to punktualnie o 10.08.

30 stycznia 1997 roku przejazdy nową trasą były bezpłatne, a obsługiwała je ówczesna linia nr 14. Zainteresowanie było ogromne. Dopiero następnego dnia oficjalnie otwarto trasę - uroczystość odbyła się na przystanku Kurpińskiego.

Szukasz zawodu z przyszłością? Chcesz poznać ciekawych ludzi? Zapisz się na studia na kierunku Kosmetologia lub Dietetyka.
REKLAMA

W chwili otwarcia "pestka" była najnowocześniejszą i pierwszą trasą szybkiej komunikacji miejskiej w kraju. Jej budowa rozpoczęła się dokładnie 5 lutego 1980 roku. Początkowo zakładano, że po torach dojedziemy tędy do Murowanej Gośliny. Z braku funduszy zdecydowano się jednak na budowę tylko fragmentu linii - mającego 6,1 kilometra (6,5 km z pętlą).

Na trasie powstało 6 wiaduktów drogowych, 2 tramwajowe, a także jeden kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi. Niezwykły film z budowy trasy można zobaczyć w zasobach Polskiej Kroniki Filmowej TUTAJ. Inwestycję nazwano tu "metrem po poznańsku".

Dziś PST to nie tylko "stara" jej część, ale też ta nowa - nazywana "przedłużeniem do Dworca Zachodniego". Jej budowa rozpoczęła się w sierpniu 2011 roku, a otwarcie odbyło się 1 września 2013 roku. Nowy odcinek ma 2 kilometry długości i łączy pierwszy fragment PST właśnie z Dworcem Zachodnim i dalej - ul. Głogowską.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

25℃
14℃
Poziom opadów:
0.8 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
7.03 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro