Reklama
Reklama

ZTM: od lipca mogą znacząco zmienić się ceny biletów. Ile zapłacimy?

fot. ZTM

Propozycje zostały już zaprezentowane przedstawicielom gmin mających podpisane z Poznaniem porozumienia transportowe oraz radnym z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania.

W 2013 roku wprowadzono ostatnie podwyżki cen biletów, natomiast rok później miała miejsce ostatnia kompleksowa zmiana taryfy ZTM w ramach wprowadzanego systemu PEKA. Jak zaznaczają przedstawiciele ZTM jednocześnie bardzo istotnie wzrosły koszty organizacji komunikacji, która jest konsekwentnie rozbudowywana.

Wyższe koszty i brak zmian w cenach biletów spowodowały, że znacznie zmniejszyło się pokrycie kosztów transportu publicznego rosnącymi wpływami z biletów. O ile w 2015 roku pozwalały one sfinansować komunikację publiczną w blisko 43 procentach, to w minionym roku udział ten wyniósł zaledwie 36 procent. Tylko w 2019 roku Poznań dopłacił z budżetu do komunikacji publicznej ponad 331 milionów złotych. To najwięcej w przeliczeniu na mieszkańca spośród wszystkich dużych miast: Gdańska, Krakowa, Łodzi, Szczecina czy Wrocławia - tłumaczy Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Zmiany nie będą musiały być wprowadzone, jeżeli rząd zwróci samorządowi kwoty poniesione na oświatę i wynikające z mniejszych wpływów z PIT.

Jakie są propozycje zmian od 1 lipca? Ceny biletów okresowych dla pasażerów płacących podatki na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniem dotyczącym organizacji transportu publicznego mają wzrosnąć o około 20 procent. Koszt Biletu Metropolitalnego 30-dniowego na strefę A zmieni się z obecnych 99 zł na 119 zł. Co należy zaznaczyć osoby, które będą korzystać z biletów długookresowych mogą liczyć na rabaty. Ceny biletów okresowych dla osób niepłacących podatków na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniami, zostaną podniesione o 30 proc. Koszt biletu okresowego na 30-dni na sieć na strefę A będzie kosztował 149 zł (dziś - 115 zł).

Oferując niezwykle korzystne rabaty na sieciowe bilety długookresowe i zachęcając do ich zakupu, jak również podkreślając, że użytkownikom okazjonalnym jako jedyne miasto w Polsce oferujemy degresywną taryfę przystankową, w której podróż można opłacać przy użyciu tPortmonetki, proponujemy od 1 lipca 2020 r. wycofanie z oferty biletów trasowanych - mówi Jan Gosiewski, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Bilet sieciowy jest nie tylko dużo łatwiejszy w użytkowaniu, ale przede wszystkim wpływa na dużo większą możliwość na swobodne przemieszczanie się po mieście i aglomeracji - dodaje.

Od 1 lipca 2020 r. proponowane są także zmiany cen dwóch typów biletów specjalnych: Biletu Seniora oraz Biletu dla członków rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci (4+). od 1 lipca proponowana cena biletu dla seniorów na cały rok w strefie A to 99 zł (dziś 50 zł). Cena biletu dla członków rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci (4+) na 366 dni od 1 lipca 2020 r. ma wynieść także 120 zł. Dzisiaj koszt dwunastu 30-dniowych biletów 4+ to 67,20 zł.

Proponowane jest także zastąpienie uprawnienia do bezpłatnych przejazdów na liniach ZTM uczniów szkół podstawowych, których siedziba znajduje się na terenie miasta Poznania lub gmin objętych porozumieniami międzygminnymi - rocznym biletem specjalnym obowiązującym od 1 października do 30 września roku kolejnego na strefę A+B+C+D w cenie 60 zł. Wprowadzone mają być też specjalne ułatwienia w przypadku zorganizowanych wyjść uczniów np. do kina, muzeum - dodaje Trzebiatowski.

Ma się też zmienić opłata z tPortmonetki na karcie PEKA, czyli tzw. bilet przystankowy. Proponujemy wprowadzenie zmian cen za przystanki od pierwszego do siódmego. Cena za ósmy przystanek i każdy kolejny pozostaje bez zmian - mówi Jan Gosiewski. Warto podkreślić, że taryfę dotyczącą tPortmonetki wciąż traktujemy jak podstawową ofertę dla pasażerów korzystających okazjonalnie z transportu zbiorowego. Chcemy, żeby była ona bardziej atrakcyjna od czasowych biletów jednorazowych - dodaje

. Od 1 lipca 2020 r. stawka za pierwszy przystanek ma wynosić 0,72 zł, za drugi i trzeci 0,60 zł. Wzrost ceny za przystanki 1-3 wynosi 20 proc., za przystanki 4-5 - 18 proc., a za przystanki 6-7 - 13 proc. Od ósmego przystanku cena nie zmieni się.

Od 1 lipca 2020 r. proponowana jest także zmiana taryfy jednorazowych biletów czasowych. Nowością będzie bilet obowiązujący do 15 minut na strefę A+B+C+D w cenie 4 zł, który ma zastąpić obecny bilet do 10 minut za 3 zł. Mieliśmy wiele głosów od pasażerów sugerujących, żeby wydłużyć czas obowiązywania biletu 10-minutowego, do czego się przychyliliśmy. Za dodatkową złotówkę pasażerowie zyskają dodatkowe pięć minut - mówi Jan Gosiewski.

Wzrosną zarówno ceny pozostałych dwóch biletów jednorazowych (o 1 zł), jak i czasowych biletów jednorazowych krótkookresowych (24-godzinne i 7-dniowe).

Zmiana taryfy obejmuje także wycofanie uprawnienia do ulgi 50 proc. dla posiadaczy karty ISIC, która jest płatną kartą rabatową, a nie legitymacją studencką.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
7℃
Poziom opadów:
1 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
21.03 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro