Pogoda jutro Pogoda Poznań
148
XIII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich Universitas Cantat POD PATRONATEM EPOZNAN.PL
FESTIWAL
Środa 17 maja 2017 g.
Czwartek 18 maja 2017 g.
Piątek 19 maja 2017 g.
Sobota 20 maja 2017 g.

Czy weźmiesz udział? Wezmę udział Być może Nie
maj
pnwtśrczptsond
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Już 23 kwietnia koncertami w Poznaniu rozpocznie się XIII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2017”. Wzorem poprzedniej edycji, w tym roku festiwal trwać będzie przez cały miesiąc – a wielki finał z udziałem zespołów z USA, Serbii, Rosji, Węgier, Białorusi, Macedonii, Polski oraz orkiestry z Turcji odbędzie się w dniach 17-20 maja br. Poznań, Września, Wągrowiec, Owińska, Przeźmierowo, Kalisz, Grodzisk Wielkopolski, Murowana Goślina – właśnie tam będzie można podziwiać polskie i zagraniczne chóry. Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegóły na www.cantat.amu.edu.pl oraz na Facebooku.

Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat” od 1998 roku gromadzi w Poznaniu (początkowo co roku, od 2003 r. – co dwa lata) najlepsze uniwersyteckie chóry i zespoły wokalne z całego świata. Są to młodzi ludzie z przeróżnych uczelni – muzycznie utalentowani, aktywni i otwarci na nowe przyjaźnie oraz wymianę kulturowych doświadczeń. Festiwalowe spotkania dają im możliwość zaprezentowania się zarówno przed innymi chórami, jak i przed coraz bardziej zainteresowanym chóralistyką na światowym poziomie wielkopolskim audytorium.  

Podczas dotychczasowych dwunastu edycji publiczność miała okazję podziwiać ponad 110 chórów z ponad 30 krajów, w tym z tak odległych zakątków świata, jak Rosja (Irkuck), USA, Meksyk, Brazylia, Portoryko, Filipiny, RPA czy Ekwador. Od początku istnienia imprezy jej organizacją zajmuje się Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Kameralny UAM oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM. Dyrektorem festiwalu jest prof. Krzysztof Szydzisz.

Wszystkie dotychczasowe edycje „Universitas Cantat” obfitowały w atrakcje zarówno dla uczestników, jak i słuchaczy, trzynasta odsłona festiwalu zapowiada się szczególnie ciekawie, a zmiany w organizacji wydarzenia pozwolą uczestnikom na wysłuchanie wszystkich prezentacji głównych w Auli UAM. Uczestnikami festiwalu, oprócz gości z zagranicy, także znane zespoły działające przy wielkopolskich uczelniach: Paderewski Chamber Choir - Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Poznaniu, Chór Coro da Camera Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu, Zespół Solistek Chóru Kameralnego UAM, Schola gregoriańska „Inclina Aurem” Kleryków Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Poznaniu (Wydziału Teologicznego UAM), Poznański Chór Polihymnia Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego, Chór Akademicki UAM, Chór Politechniki Poznańskiej „Volantes Soni”, Chór Żeński Sonantes Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Chór Akademicki UAM, Orkiestrę Kameralną UAM, Chór Kameralny Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu UAM w Poznaniu i, oczywiście, od początku zaangażowany w organizację festiwalu Chór Kameralny Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Koncerty festiwalowe odbywają się jak zwykle w słynącej ze znakomitej akustyki Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (będącej także salą Filharmonii Poznańskiej), a ponadto w innych salach koncertowych i kościołach Wielkopolski – w Poznaniu, Wrześni, Wągrowcu, Kaliszu, Murowanej Goślinie, Tarnowie Podgórnym, Owińskach czy Grodzisku Wielkopolskim. Uczestnicy festiwalu przygotowują m.in. utwory ukazujące ich rodzimą muzykę.

„Universitas Cantat” zawsze dba o promocję współczesnej polskiej muzyki chóralnej – podczas poprzednich koncertów finałowych zabrzmiały: w 1998 r. Litania ad Spiritus Sanctum Zbigniewa Kozuba, w 1999 r. – Angelus Wojciecha Kilara, w 2000 r. – Beati Estis Zbigniewa Kozuba, w 2001 r. Ad Iuventatem Marka Jasińskiego, w 2002 r. – symfonia Nihil homine Mirabilius Krzesimira Dębskiego, w 2003 r. – II symfonia Ver Redit Krzesimira Dębskiego, w 2005 r. – symfonia Festinemus amare homines Pawła Łukaszewskiego, w 2007 r. – Raptus Europae Marka Jasińskiego, w 2009 r. Exegi monumentum aere perennius Romualda Twardowskiego, w 2011 r. Amor vincit Miłosza Bembinowa oraz w 2013 r. Origo Mundi Jacka Sykulskiego. W większości były to dzieła napisane specjalnie dla festiwalu.
Podczas XII edycji zabrzmiało w wykonaniu kilkuset uczestników festiwalu oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Maestry Agnieszki Duczmal Arion na chór mieszany i orkiestrę smyczkową – dzieło Zuzanny Koziej, studentki kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, która wygrała zorganizowany przez „Universitas Cantat” Konkurs Kompozytorski na Dzieło Finałowe.

W 2017 roku kompozytorem utworu finałowego będzie ponownie Miłosz Bembinow, który stworzył dzieło Amor i Psyche do tekstu mitu wg  Apulejusza. „Amor et Psyche” na chór, big-band i smyczki ma stanowić nową propozycję dla poznańskiej i międzynarodowej publiczności. Miłosz Bembinow tym razem postanowił wybrać za kanwę literacką swojego dzieła epizod mitologiczny w łacińskim ujęciu Apulejusza („Metamorfozy). Narracja mitu zbudowana zostanie środkami bardziej i mniej bezpośrednimi. Kompozytor za cel stawia sobie zbudowanie nowoczesnego pomostu między warstwą semantyczną, a współczesnym odbiorcą, oczekującym możliwie komunikatywnego języka muzycznego. Kompozytorowi nieobce jest użycie m.in. współczesnych środków ekspresji wokalnej (szept, mowa, krzyk), ale także tradycyjnej melodyki, czy rzetelnie brzmiącej harmonii. Sama implementacja big-bandu do obsady dzieła służyć ma podkreśleniu ponadsemantycznego wymiaru muzyki. Kojarzona z amerykańską muzyką połowy XX wieku stylistyka big-bandu zostanie zderzona ze współczesnym traktowaniem instrumentów smyczkowych i wielkiego chóru festiwalowego. Z całą pewnością „Amor et Psyche” stanie się więc bardzo oryginalną pozycją w literaturze wokalno-instrumentalnej.

Festiwal „Universitas Cantat” (i rzesza wolontariuszy pracujących przy każdej jego odsłonie) jest dowodem na to, że muzyczne fascynacje w zakresie chóralistyki są czymś uniwersalnym. Spotkania młodych ludzi prowadzą do zawierania nowych znajomości, a multikulturowość jest inspiracją dla słuchaczy.

W edycji 2017 odbędą się także dodatkowe wydarzenia pod patronatem festiwalu:
W dniach 17-20 maja w Sali lustrzanej Auli UAM odbędzie się wystawa plastyczna artystów związanych z kaliskim Wydziałem Pedagogiczno – Artystycznym UAM: dr Agnieszki Godszling – tkanina artystyczna, dr Jerzego Wypycha – rysunek na płytach metalowych, dr Izabeli Rudzkiej – malarstwo oraz Katarzyny Maniewskiej - malarstwo. Przed koncertem Finałowym w dniu 20 maja o godz. 18.30 odbędzie się finisaż wystawy i spotkanie z twórcami.
Warsztaty dla zespołów liturgicznych, działających przy duszpasterstwach akademickich. Będą to autorskie zajęcia z udziałem kompozytorów: Pawła Bębenka i Jakuba Tomalaka. Warsztaty odbędą się w dniach 20-21 maja, a finałem będzie wspólne muzykowanie oraz oprawa Mszy św. W kościele oo. Franciszkanów na Placu Bernardyńskim w Poznaniu chóru i Orkiestry Kameralnej UAM pod dyrekcją kompozytorów.
Ponadto, na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym  UAM w Kaliszu odbędzie się Ogólnopolski Konkurs Chórów Szkół Średnich w dn. 27 maja 2017 r.

Uczestnicy UC 2017

Chóry polskie (11):

Chór Kameralny Uniwersytetu im. A. Mickiewicza - gospodarz Festiwalu
Dyrygent: prof. Krzysztof Szydzisz

Chór Coro da Camera Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu,
Dyrygent: Barbara Dąbrowska-Silska

Zespół Solistek Chóru Kameralnego UAM
Karolina Piesik, Kamila Tracewska-Mikolajczak, Anna Komendzińska, Brygida Sawicka-Stępińska, Joanna Piech-Sławecka – kierownictwo artystyczne, Aleksandra Janus, Zuzanna Pawlak, Aleksandra Misiun

Chór Politechniki Poznańskiej Volantes Soni
Dyrygent: dr Paweł Łuczak

Chór Kameralny Wydziału Pedagogiczno – Artystycznego UAM w Kaliszu
Dyrygent: dr Beata Szymańska,

Schola Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Poznaniu Inclina Aurem 
(Wydziału Teologicznego UAM)
Dyrygent: ks. dr Mariusz Białkowski

Poznański Chór Polihymnia Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu
Dyrygent: dr hab. Tomasz Dzięcioł

Chór Żeński Sonantes Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Dyrygent: Hanna Malicka

Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Poznaniu – Paderewski Chamber Choir
Dyrygent: prof. Marek Gandecki

Chór Akademicki Uniwersytetu im,. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Dyrygent: Beata Bielska

Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej
Dyrygent: dr hab. Dariusz Zimnicki

chóry  zagraniczne (6):

Chór Uniwersytetu Nauk Stosowanych im. Karola Eszterházyego w Egerze, Węgry
Dyrygent: dr Sándor Kabdebó

Chór Akademicki Studenckiego Centrum Kulturalnego Uniwersytetu w Niszu, Serbia
Dyrygent: prof. Zoran Stanisavljević

Chór im. Dragana Szuplewskiego Wydziału Muzycznego Uniwersytetu Świętych Cyryla i Metodego w Skopje, Macedonia
Dyrygent: Saszo Tatarczewski

Narodowy Chór Akademicki „Biełaja Wieża” Brzeskiego Państwowego Uniwersytetu Technicznego, Białoruś
Dyrygent: Irina Angoliuk

Chór Kameralny Moskiewskiego Instytutu Fizyki i Techniki, Rosja
Dyrygent: Aleksandra Łuzanowa

Chór Kameralny Uniwersytetu Południowej Indiany, Evansville, Stany Zjednoczone
Dyrygent: Daniel R. Craig

orkiestry (3):

Orkiestra Kameralna Melodii Ludowych Uniwersytetu im. Mehmeta Akifa Ersoya w Burdurze, Turcja
Dyrygenci: Prof. Zeki Nacakci i Prof. A. Serkan Ece

Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu
Dyrygent: dr Patryk Piłasiewicz

Orkiestra Kameralna UAM
Dyrygent: dr Aleksander Gref


Program: http://cantat.amu.edu.pl/pl/universitas-cantat-2017/harmonogram-koncertow-2017/koncerty-glowne-2017

• Zapisz się do naszego newslettera - najświeższe wydarzenia codziennie na Twój e-mail

 
WASZE KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.