Reklama

PeSTka kończy 25 lat!

fot. MPK Poznań / Z. Nowak

Bez niej wielu poznaniaków nie wyobraża dziś sobie codziennego funkcjonowania.

- Dzięki niej kilkadziesiąt tysięcy osób dziennie wybiera tramwaj zamiast samochodu, by dostać się do szkoły czy pracy. W ten weekend Poznański Szybki Tramwaj kończy 25 lat. Czy są wśród nas mieszkańcy, którzy pamiętają to wydarzenie? Zachęcam do dzielenia się wspomnieniami w komentarzach. A już wkrótce, będziemy informować o kompleksowym remoncie PST, który rozpocznie się zaraz po oddaniu do użytku trasy na Naramowice - napisał na Facebooku Jacek Jaśkowiak.

Studiowanie nie musi być nudne! Rozpocznij naukę z Wyższą Szkołą Zdrowia, Urody i Edukacji w Poznaniu! Zapisz się na Kosmetologię lub Dietetykę!
REKLAMA

Pierwsze tramwaje wyruszyły na trasę PST 30 stycznia 1997 roku, a jej budowa rozpoczęła się dużo wcześniej, bo w latach osiemdziesiątych. Pierwsze etapy budowy można zobaczyć na filmie Polskiej Kroniki Filmowej z 1986 roku. Film "Metro po poznańsku można obejrzeć na stronie Filmoteki Narodowej.

Wszystkie prace trwały 17 lat! - Na ponad 6-kilometrowej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 tramwajowe, 1 kolejowy, estakada długości 700 metrów, 3 kładki technologiczne i 3 przeznaczone dla pieszych, 10 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi - przypominają urzędnicy.

W trakcie budowy natknięto się na kabel łączący Berlin i Moskwę. - Żeby przenieść kabel na specjalną kładkę, należało go najpierw przeciąć. Sytuacja była wyjątkowo delikatna. W celu uniknięcia konsekwencji politycznych i dyplomatycznych łączność można było przerwać tylko na moment. Na szczęście akcja trwała tylko kilka minut, zakończyła się powodzeniem i nie było z tego powodu żadnych perturbacji politycznych.

Pierwszy tramwaj pojechał trasą PST dokładnie o 10.08 30 stycznia 1997 roku. Przez dwa dni stycznia pasażerowie korzystali z trasy za darmo, co sprawiło, że pojawiały się tutaj tłumy. W 2011 roku rozpoczęto budowę przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego. Nowy odcinek otwarto 1 września 2013 roku.

- Obecnie na trasie PST kursują tramwaje czterech linii dziennych (nr 12, 14, 15 i 16) oraz dwóch nocnych (nr 201 i 202) obsługiwanych - na zlecenie ZTM - przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. To jedyna trasa w stolicy Wielkopolski, po której od czasu jej otwarcia do teraz kursują tramwaje linii nocnych (poza przerwami technicznymi).

Co ciekawe, każdego dnia roboczego tramwaje wykonują 830 kursów po trasie. Przewożą wówczas około 120 tysięcy pasażerów (80 tysięcy na samej trasie PST). Z trasy korzysta 1/5 wszystkich poznańskich pasażerów.

- Wszystkie dzienne linie znalazły się w najlepszej dziesiątce zestawienia przygotowanego przez Puls Gdańska, gdzie uwzględniono największe prędkość przejazdu tramwajów w Polsce. W rankingu tym najlepsza w kraju jest "czternastka" z prędkością komunikacyjną 27,6 km/h, linię tę cechuje również wysoki wskaźnik punktualności - 93,9%. Dalej na liście najlepszej dziesiątki znalazły się: "piętnastka" - miejsce trzecie (26,7 km/h), na miejscu szóstym - linia nr 16 (25,1 km/h), a na ósmym "dwunastka" (24,2 km/h) - dodają.

Zaplanowano jubileuszową niespodziankę dla pasażerów. Szczegółów jeszcze nie zdradzono. Zostaną podane w poniedziałek.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

18℃
10℃
Poziom opadów:
3.8 mm
Wiatr do:
29 km
Stan powietrza
PM2.5
9.58 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro