Reklama

Przed nami kilkanaście miesięcy utrudnień przez przebudowę ronda Rataje. Szykują się ogromne zmiany!

fot. PIM
fot. PIM

Prace ruszą już za dwa tygodnie.

Zapowiadana od lat przebudowa ronda Rataje, przez które każdego dnia przejeżdża około 100 tysięcy samochodów, 1000 autobusów i 1100 tramwajów, rozpocznie się już za niespełna dwa tygodnie. Konkretnie 17 sierpnia. Dzień wcześniej tramwaje ostatni raz wyjadą na torowisko pomiędzy Kórnicką i rondem Rataje.

W pierwszym etapie inwestycji zostaną wyłączone pasy ruchu (od strony torowiska) w ul. Jana Pawła II. - Na tym etapie roboty skupią się na zamkniętym od ul. Kórnickiej torowisku w ul. Jana Pawła II, a na rondzie Rataje do dyspozycji kierowców będą minimum dwa pasy ruchu - zapowiadają urzędnicy. - Na dalszych etapach przebudowy zmieni się też organizacja ruchu od mostu Królowej Jadwigi. W obie strony wytyczone zostaną buspasy. Autobusy będą poruszały się po torowisku, oddzielnym pasem w stosunku do samochodów. Po obu stronach wytyczone też zostaną drogi rowerowe - dodają. Oznacza to, że kierowcy samochodów będą tu mieć po jednym pasie ruchu w każdą stronę. - Specjalny pas dla autobusów wytyczony zostanie również na ul. Piłsudskiego. Będą to rozwiązania tymczasowe, na czas prowadzonych prac na rondzie.

Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu, już zapowiedział, że w kolejnych etapach prac przez rondo nie będą mogły jeździć ciężarówki. Od ronda Śródka będą kierowane ulicą Baraniaka w stronę Chartowa i Franowa. - Na skrzyżowaniu Jana Pawła II i Baraniaka utworzymy dodatkowy pas do skrętu w lewo, w Baraniaka, by właśnie tam skierować ruch - powiedział Dondajewski na konferencji prasowej. - Zdajemy sobie sprawę, że będzie źle. Będzie źle ze względu na to, że jest to bardzo uczęszczana okolica. Już teraz apeluję do kierowców, którzy nie muszą jeździć przez rondo Rataje, by tego nie robili - dodał.

Co z komunikacją miejską? Wiadomo, że na początku nieczynny będzie przystanek autobusowy na ul. Zamenhofa zaraz po zjeździe z ronda Rataje. Inaczej kursować będą tramwaje linii nr 2, 6, 7, 10, 18 i nocna nr 201, natomiast linia nr 13 zostanie zawieszona.

Linia nr 2 - zmiana trasy mająca zapewnić dogodny, bezpośredni dojazd z Ogrodów, Jeżyc oraz Dębca i Wildy do Dworca Głównego PKP
OGRODY - ... - Święty Marcin - Towarowa - Matyi - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956 - DEBIEC

Linia nr 6 - zmiana trasy, tramwaj od węzła Kórnicka/Jana Pawła II pojedzie stałą trasą "13" przez centrum na Junikowo
MIŁOSTOWO - Warszawska - Jana Pawła II - Kórnicka - Mostowa - Lewandowskiej - Podgórna - Marcinkowskiego - pl. Wolności (Święty Marcin) - Gwarna - Święty Marcin - Roosevelta - Bukowska - Grunwaldzka - JUNIKOWO

Linia nr 7 - zmiana trasy, tramwaj z ronda Rataje skręci w kierunku centrum i pojedzie na Junikowo stałą trasą linii nr 6
OGRODY - ... - Zamenhofa - Krzywoustego - Królowej Jadwigi - Matyi - Roosevelta - Grunwaldzka - JUNIKOWO

Linia nr 10 - tramwaj od węzła Kórnicka/Jana Pawła II pojedzie trasą Kórnicką na Franowo
DEBIEC - ... - Most Dworcowy - Rondo Kaponiera - Most Teatralny - Fredry - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawła II - trasa Kórnicka - FRANOWO

Linia nr 13 - zawieszona

Linia nr 18 - zmiana trasy w celu wzmocnienia transportu w centrum
OGRODY - Dąbrowskiego - Fredry - Gwarna - Święty Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Strzelecka - Krzywoustego - Zamenhofa - STAROŁEKA

Linia nr 201 - zmiana trasy od ronda Rataje w kierunku os. Sobieskiego,
OS. SOBIESKIEGO - ... - Zamenhofa - Krzywoustego - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - ... - OS. SOBIESKIEGO

- Trasą Kórnicką jeździć będą tramwaje nr 5, 10, 16 i 17. Na Franowo będzie można dojechać trzema liniami - 10, 16 oraz jadącą Górnym Tarasem Rataj "jedynką". Do Starołęki kursować będą tramwaje nr: 12, 17 i 18, a do pętli Stomil - nr 5 - wymieniają urzędnicy. - W kolejnych etapach mających wpływ na funkcjonowanie komunikacji tramwajowej najpierw zamknięty będzie przejazd przez całe rondo (w relacjach od strony ronda Śródki do ronda Starołęka i na odwrót), a na końcu dojazd od strony mostu Królowej Jadwigi i wówczas uruchomiony zostanie przejazd tramwajów przez rondo Rataje od ronda Starołęka do ronda Śródka, wzdłuż ulic Zamenhofa i Jana Pawła II - dodają.

Wszystkie prace na rondzie Rataje i w jego okolicach, w trakcie których wyciętych tu zostanie około 100 drzew, mają się zakończyć w marcu 2022 roku. Całość będzie kosztować ponad 151 mln złotych.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Jest kolejne ostrzeżenie IMGW. Uwaga na drogach!
6℃
-2℃
Poziom opadów:
0.1 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
16.69 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro