Reklama

ZTM: od lipca mogą znacząco zmienić się ceny biletów. Ile zapłacimy?

fot. ZTM
fot. ZTM

Propozycje zostały już zaprezentowane przedstawicielom gmin mających podpisane z Poznaniem porozumienia transportowe oraz radnym z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania.

W 2013 roku wprowadzono ostatnie podwyżki cen biletów, natomiast rok później miała miejsce ostatnia kompleksowa zmiana taryfy ZTM w ramach wprowadzanego systemu PEKA. Jak zaznaczają przedstawiciele ZTM jednocześnie bardzo istotnie wzrosły koszty organizacji komunikacji, która jest konsekwentnie rozbudowywana.

Tej Poznań! Lato nad Bałtykiem nie odpuszcza. Pobierowo we wrześniu kusi słońcem, plażą i spokojem - sprawdź naszą ofertę i przedłuż wakacje!
REKLAMA

Wyższe koszty i brak zmian w cenach biletów spowodowały, że znacznie zmniejszyło się pokrycie kosztów transportu publicznego rosnącymi wpływami z biletów. O ile w 2015 roku pozwalały one sfinansować komunikację publiczną w blisko 43 procentach, to w minionym roku udział ten wyniósł zaledwie 36 procent. Tylko w 2019 roku Poznań dopłacił z budżetu do komunikacji publicznej ponad 331 milionów złotych. To najwięcej w przeliczeniu na mieszkańca spośród wszystkich dużych miast: Gdańska, Krakowa, Łodzi, Szczecina czy Wrocławia - tłumaczy Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Zmiany nie będą musiały być wprowadzone, jeżeli rząd zwróci samorządowi kwoty poniesione na oświatę i wynikające z mniejszych wpływów z PIT.

Jakie są propozycje zmian od 1 lipca? Ceny biletów okresowych dla pasażerów płacących podatki na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniem dotyczącym organizacji transportu publicznego mają wzrosnąć o około 20 procent. Koszt Biletu Metropolitalnego 30-dniowego na strefę A zmieni się z obecnych 99 zł na 119 zł. Co należy zaznaczyć osoby, które będą korzystać z biletów długookresowych mogą liczyć na rabaty. Ceny biletów okresowych dla osób niepłacących podatków na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniami, zostaną podniesione o 30 proc. Koszt biletu okresowego na 30-dni na sieć na strefę A będzie kosztował 149 zł (dziś - 115 zł).

Oferując niezwykle korzystne rabaty na sieciowe bilety długookresowe i zachęcając do ich zakupu, jak również podkreślając, że użytkownikom okazjonalnym jako jedyne miasto w Polsce oferujemy degresywną taryfę przystankową, w której podróż można opłacać przy użyciu tPortmonetki, proponujemy od 1 lipca 2020 r. wycofanie z oferty biletów trasowanych - mówi Jan Gosiewski, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Bilet sieciowy jest nie tylko dużo łatwiejszy w użytkowaniu, ale przede wszystkim wpływa na dużo większą możliwość na swobodne przemieszczanie się po mieście i aglomeracji - dodaje.

Od 1 lipca 2020 r. proponowane są także zmiany cen dwóch typów biletów specjalnych: Biletu Seniora oraz Biletu dla członków rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci (4+). od 1 lipca proponowana cena biletu dla seniorów na cały rok w strefie A to 99 zł (dziś 50 zł). Cena biletu dla członków rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci (4+) na 366 dni od 1 lipca 2020 r. ma wynieść także 120 zł. Dzisiaj koszt dwunastu 30-dniowych biletów 4+ to 67,20 zł.

Proponowane jest także zastąpienie uprawnienia do bezpłatnych przejazdów na liniach ZTM uczniów szkół podstawowych, których siedziba znajduje się na terenie miasta Poznania lub gmin objętych porozumieniami międzygminnymi - rocznym biletem specjalnym obowiązującym od 1 października do 30 września roku kolejnego na strefę A+B+C+D w cenie 60 zł. Wprowadzone mają być też specjalne ułatwienia w przypadku zorganizowanych wyjść uczniów np. do kina, muzeum - dodaje Trzebiatowski.

Ma się też zmienić opłata z tPortmonetki na karcie PEKA, czyli tzw. bilet przystankowy. Proponujemy wprowadzenie zmian cen za przystanki od pierwszego do siódmego. Cena za ósmy przystanek i każdy kolejny pozostaje bez zmian - mówi Jan Gosiewski. Warto podkreślić, że taryfę dotyczącą tPortmonetki wciąż traktujemy jak podstawową ofertę dla pasażerów korzystających okazjonalnie z transportu zbiorowego. Chcemy, żeby była ona bardziej atrakcyjna od czasowych biletów jednorazowych - dodaje

. Od 1 lipca 2020 r. stawka za pierwszy przystanek ma wynosić 0,72 zł, za drugi i trzeci 0,60 zł. Wzrost ceny za przystanki 1-3 wynosi 20 proc., za przystanki 4-5 - 18 proc., a za przystanki 6-7 - 13 proc. Od ósmego przystanku cena nie zmieni się.

Od 1 lipca 2020 r. proponowana jest także zmiana taryfy jednorazowych biletów czasowych. Nowością będzie bilet obowiązujący do 15 minut na strefę A+B+C+D w cenie 4 zł, który ma zastąpić obecny bilet do 10 minut za 3 zł. Mieliśmy wiele głosów od pasażerów sugerujących, żeby wydłużyć czas obowiązywania biletu 10-minutowego, do czego się przychyliliśmy. Za dodatkową złotówkę pasażerowie zyskają dodatkowe pięć minut - mówi Jan Gosiewski.

Wzrosną zarówno ceny pozostałych dwóch biletów jednorazowych (o 1 zł), jak i czasowych biletów jednorazowych krótkookresowych (24-godzinne i 7-dniowe).

Zmiana taryfy obejmuje także wycofanie uprawnienia do ulgi 50 proc. dla posiadaczy karty ISIC, która jest płatną kartą rabatową, a nie legitymacją studencką.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

20℃
11℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
21 km
Stan powietrza
PM2.5
8.80 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro