Reklama

Zbliża się przebudowa ważnego poznańskiego mostu. Jest więcej informacji

wizualizacja | fot. PIM
wizualizacja | fot. PIM

Chodzi o most Chrobrego.

Rozbiórka i przebudowa mostu Bolesława Chrobrego zbliża się wielkimi krokami. Zanim jednak ruszą główne prace, wykonane zostaną niezbędne roboty przygotowawcze. Zgodnie z zapowiedziami, inwestycja zostanie podzielona na etapy, co umożliwi utrzymanie ciągłości przejazdu przez Wartę. Planowane są również zmiany w komunikacji publicznej, a po raz pierwszy wykorzystany zostanie nowy łuk torowy przy Okrąglaku. W środę odbyło się spotkanie z przedstawicielami rad osiedli sąsiadujących z terenem przyszłej inwestycji.

"Po przebudowie zwiększy się bezpieczeństwo uczestników ruchu. Do dyspozycji kierowców nadal będą po dwa pasy w obu kierunkach. Zostaną zbudowane nowe mosty: dwa drogowe i jeden tramwajowy"- zapowiadają przedstawiciele PIM.

"Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Niepełne dziś drogi i przejazdy rowerowe zostaną odpowiednio uzupełnione, by infrastruktura była spójna i komfortowa. Na moście, po obu stronach, zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki. Dodatkowo w obrębie skrzyżowania ulic Estkowskiego i Chwaliszewo staną urządzenia zliczające cyklistów. Budowa ciągu pieszo-rowerowego przewidziana jest też na ul. Wyszyńskiego. W ramach inwestycji powstanie pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami dla jednośladów. Uwzględnione zostaną również potrzeby osób z niepełnosprawnościami"- dodają.

Wprowadzone zostaną również zmiany istotne dla pasażerów komunikacji miejskiej. Przy Katedrze powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, który ułatwi przesiadki. W tym miejscu autobusy będą poruszać się po torowisku.

"Przekazanie placu budowy planujemy na wrzesień, wtedy to wykonawca będzie mógł przystąpić do prac przygotowawczych, w ramach których zajmie się m.in. badaniami archeologicznymi, budową przewiązek umożliwiających przejazd przez torowisko tramwajowe, wprowadzeniem odpowiedniego oznakowania i zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach. Konieczne będzie też przeniesienie infrastruktury podziemnej z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, a także demontaż sieci trakcyjnej. Po tych wszystkich pracach wyłączona z ruchu zostanie północna nitka mostu, a przejazd w obu kierunkach odbywał się będzie południową" - zapowiada Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Na czas przebudowy wyłączone z ruchu zostanie torowisko na moście Chrobrego. Jak przekazano, gównym założeniem czasowej organizacji ruchu, obowiązującej na moście, jest najpierw przeniesienie całego ruchu dwukierunkowego na jezdnię południową. "W tym czasie rozebrany i wybudowany na nowo zostanie obiekt północny, który jest w gorszym stanie technicznym. Północna część jezdni wyłączona będzie na odcinku od mostu Mieszka I do obszaru między mostem Chrobrego a rejonem ul. Szyperskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli nadal korzystać z południowej części mostu, muszą jednak liczyć się z wyłączeniem z ruchu Wartostrady bezpośrednio pod mostem (między Starym Portem a Chwaliszewem)"- przekazują przedstawiciele PIM.

Po oddaniu do użytku północnej części mostu sytuacja się odwróci - przejazd będzie możliwy nowo wybudowaną konstrukcją. Takie rozwiązanie umożliwi utrzymanie przejezdności mostu, jednak należy pamiętać, że kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (zamiast dwóch, jak obecnie). Równolegle z budową południowej części mostu powstawać będzie konstrukcja przeznaczona dla tramwajów.

Pojawiła się już propozycja zmian w komunikacji podczas remontu mostu Chrobrego. Podczas budowy nowego nie będzie możliwy przejazd tramwajów na trasie od ronda Śródka do Małych Garbar. Z tego względu linie numer 7, 8 i 17 będą funkcjonowały na zmienionych trasach. Skorygowana zostanie też trasa "13", a ponadto uruchomione będą linie nr 4 oraz 27. Po raz pierwszy zostanie wykorzystany nowy łuk torowy przy Okrąglaku. Tramwaje linii nr 27 poruszające się od placu Wolności będą dzięki temu mogły skręcać w prawo i jechać w kierunku placu Wielkopolskiego.

Tramwaje na trasie "katedralnej" zastąpi autobus linii T7, kursujący od przystanku Małe Garbary do ronda Śródka. W celu szybszej możliwości jazdy ze Śródki, T7 nie będzie objeżdżał ronda, lecz po obsłużeniu przystanku na dworcu Śródka będzie wyjeżdżał na trasę w kierunku Garbar przed rondem. Z kolei linie autobusowe nr 167 oraz 911 zostaną skierowane do dworca autobusowego Rataje.

Proponowane zmiany podczas remontu mostu Chrobrego:
Linia nr 7 - przebieg podczas remontu mostu Chrobrego
OGRODY - Dąbrowskiego - Reymonta - Hetmańska - Rondo Starołęka - Zamenhofa - Rondo Rataje - Jana Pawła II - Rondo Śródka - ZAWADY
Linia nr 4 - przebieg podczas remontu mostu Chrobrego
POŁABSKA - Murawa - Winogrady - Pułaskiego - Roosevelta - Most Teatralny - Fredry - Mielżyńskiego - Pl. Ratajskiego - Pl. Wielkopolski - MAŁE GARBARY
Linia nr 8 - przebieg podczas remontu mostu Chrobrego
MIŁOSTOWO - Warszawska - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Kórnicka - Most św. Rocha - Pl. Bernardyński - Wrocławska - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Dąbrowskiego - OGRODY
OGRODY - Dąbrowskiego - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - (...) - MIŁOSTOWO
Linia nr 13 - przebieg podczas remontu mostu Chrobrego
JUNIKOWO - Grunwaldzka - Bukowska - Święty Marcin - Aleje Marcinkowskiego - Strzelecka - Królowej Jadwigi - Krzywoustego - Zamenhofa - Starołęcka - STAROŁĘKA PKM
Linia nr 17 - przebieg podczas remontu mostu Chrobrego
GÓRCZYN PKM - Głogowska - Matyi - Towarowa - Św. Marcin - Gwarna - Mielżyńskiego - Pl. Ratajskiego - Pl. Wielkopolski - MAŁE GARBARY
Linia nr 27 - przebieg podczas remontu mostu Chrobrego
STAROŁĘKA PKM - Starołęcka - Rondo Starołęka - Hetmańska - Żegrze - Os. Lecha - Kórnicka - Most św. Rocha - Pl. Bernardyński - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Mielżyńskiego - Pl. Ratajskiego - PLAC WIELKOPOLSKI

Pomiędzy rondem Śródka i Małymi Garbarami uruchomiona zostanie linia autobusowa za tramwaj nr T7. Ponadto zmienionymi trasami pojadą autobusy obsługujące linie nr 167 i 911. Dziś dojeżdżają one z Garbar do Ronda Śródka, natomiast podczas remontu mostu Chrobrego pojadą ulicą Garbary prosto i dalej przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje.

"Zanim przedstawiony powyżej układ linii wejdzie w życie, konieczne będzie przygotowanie sieci torowej. Między innymi zostaną przeprowadzone prace remontowe w obrębie torowiska tramwajowego na placu Wielkopolskim oraz wykonany rozjazd torowy umożliwiający dojazd do przystanku Małe Garbary jako do przystanku końcowego i zmianę kierunku jazdy. Prace te potrwają ok. 3 tygodni, podczas których do układu linii przygotowanego na czas remontu mostu Chrobrego wprowadzone zostaną pewne zmiany"- zapowiedziano.

Jak zapewniają przedstawiciele Poznańskich Inwestycji Miejskich, szczegóły dotyczące wprowadzanych zmian organizacji ruchu oraz komunikacji będą podawane z wyprzedzeniem.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

25℃
16℃
Poziom opadów:
1.2 mm
Wiatr do:
12 km
Stan powietrza
PM2.5
9.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro