Reklama
Reklama

Ogromna inwestycja kolejowa na trasie pomiędzy Poznaniem a Piłą. Jest więcej informacji

wizualizacja | fot. PKP PLK
wizualizacja | fot. PKP PLK

Jak już zapowiadaliśmy, powstanie między innymi drugi tor i dodatkowa "nitka" mostu na Warcie.

Jak zaznaczono, niebawem zwiększy się możliwości przejazdów między Poznaniem a Piłą (linia kolejowa nr 354). "Na ponad 2 km odcinku trasy, między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie wybudujemy drugi, sąsiedni tor, wraz z siecią trakcyjną i rozbudujemy obecną przeprawę kolejową na Warcie, która zyska drugą, dodatkową nitkę. W ten sposób zwiększymy długość dwutorowego odcinka na linii Poznań - Piła. Na przepustowość, a więc możliwość przejazdu większej liczby składów, korzystnie wpłynie także budowa nowej mijanki w okolicach Parkowa"- zapowiada Radosław Śledziński z PKP PLK.

Studiujesz? Chcesz poznać pracę dla miasta? Urząd Miasta Poznania przyjmuje zgłoszenia na 4-miesięczne płatne staże. Aplikuj do 16 czerwca!
REKLAMA

Zwiększy się też komfort podróżnych, dla których przygotowany zostanie dodatkowy peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto.

"Patrząc na sieć kolejową nie sposób dostrzec istotnego znaczenia ciągu z Poznania do Piły, dlatego widzimy potrzebę budowy drugiego toru na całym brakującym odcinku. Zamierzamy systematycznie nadrabiać wieloletnie zaległości. Teraz robimy pierwszy krok, likwidując "wąskie gardło" w Obornikach poprzez budowę drugiego toru i drugiej "nitki" mostu, a także "mijanki" w Parkowie. Jednocześnie analizujemy możliwości kolejnych prac, które będziemy mogli konkretyzować po 2030 r., kiedy znane będą źródła finansowania w kolejnej perspektywie Unii Europejskiej"- powiedział minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk.

"Konieczność budowy drugiego toru oraz przejścia przez rzekę Wartę, plus dodatkowej infrastruktury na dalszej części trasy, uwidoczniła się szczególnie w trakcie wielkiej modernizacji i eksploatacji linii kolejowej Poznań - Piła. Wówczas jednakowoż, ze względu na niewystarczające środki, nie mogło być to realizowane. Obecnie taka możliwość powstaje. Będzie to zdecydowanie służyło podniesieniu standardów i częstotliwości połączeń pasażerskich" - powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.

"Planując inwestycję, myślimy o dobru pasażera. Nowy peron w Obornikach, ale przede wszystkim dodatkowy tor pozwolą na przejazdy kolejnych pociągów i wpłyną korzystnie na rozkład. Zdecydowaną większość prac wykonamy bez żadnych zmian w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli oglądać postęp robót z okien pociągów" - powiedział dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA, Piotr Bruss.

Inwestycja "Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskiego" to koszt niemal 100 mln zł netto (ok. 120 mln zł brutto) z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Prace przeprowadzi PORR S.A., który rozpocznie roboty już pod koniec czerwca br. Jak zapowiedziano podróżni skorzystają ze wszystkich efektów prac w II połowie przyszłego roku.

Budowa dodatkowego toru w Obornikach uzupełni zakończoną w 2019 r. modernizację linii Poznań - Piła. "Przeprowadzone prace znacznie skróciły czas przejazdu - najszybsze pociągi pokonują trasę w ok. 70 min, nawet o ok. 35 min krócej niż wcześniej"- przypomina Śledziński.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Ulewa i burza w Wielkopolsce. Strażacy mają już pierwsze zgłoszenia, głównie z Poznania i okolic
24℃
15℃
Poziom opadów:
4.2 mm
Wiatr do:
28 km
Stan powietrza
PM2.5
5.70 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro