Zabytkowa stacja kolejowa pod Poznaniem uratowana. "Jedyny przykład obiektu o takiej formie"
Chodzi o dworzec Trzebaw - Rosnówko.
Na początku stycznia informowaliśmy na epoznan.pl, że obiektowi grozi wyburzenie. Później przekazywaliśmy też informację, że budynek został uratowany . Dziś Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków podaje więcej szczegółów, również dotyczących historii tego obiektu.
"Jednym z pierwszych tegorocznych wpisów do rejestru zabytków nieruchomych województwa wielkopolskiego jest decyzja dotycząca budynku dworca kolejowego w zespole stacji kolejowej "Trzebaw-Rosnówko" w Trzebawiu (Gmina Stęszew, pow. poznański). Postępowanie administracyjne w tej sprawie zostało wszczęte przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z urzędu, a wydana decyzja jest już prawomocna"- czytamy we wpisie.
Jak przekazano, budynek powstał przy linii kolejowej łączącej Sulechów z Luboniem koło Poznania, na odcinku między Grodziskiem Wielkopolskim a Luboniem. Decyzję o jego budowie podjęto w 1905 roku podczas posiedzenia sejmu krajowego. Prace rozpoczęły się w 1908 roku, a otwarcie linii nastąpiło 1 lipca 1909 roku. Całość inwestycji, obejmująca wszystkie obiekty infrastrukturalne, została ukończona w sierpniu tego samego roku. Wybudowana wówczas stacja "Rosenhagen" - obecnie "Trzebaw-Rosnówko" - obsługiwała zarówno ruch pasażerski, jak i transport towarowy z pobliskiego folwarku w Trzebawiu.
"Stacja jest usytuowana na północ od Trzebawia, na zachodnim skraju Rosnówka. Niewielki parterowy budynek wzniesiono wzdłuż toru na planie wydłużonego prostokąta. Dworzec w części wschodniej jest murowany z cegły ceramicznej, a w części zachodniej został wzniesiony w konstrukcji szkieletowej drewnianej, wypełnionej cegłą ceramiczną. Posiada wiatę przystankową o konstrukcji szkieletowej, zabudowaną z trzech stron i otwartą od strony peronu, z podcieniem o dekoracyjnej, ażurowej konstrukcji. Wnętrze budynku w całości otynkowano, ściany zewnętrzne częściowo. Obiekt nakryto dachem dwuspadowym o niewielkim spadku połaci na deskowaniu z widocznymi dekoracyjnie opracowanymi końcówkami krokwi"- przypomina Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
"Powstała w pierwszej dekadzie XX w. linia kolejowa z Sulechowa do Lubonia należy do najcenniejszych, pod względem architektonicznym, szlaków kolejowych Wielkopolski. Architektura dworcowa tej linii jest silnie zróżnicowana wśród kilku typów budynków dworcowych "Trzebaw-Rosnówko" stanowi jedyny przykład obiektu o formie połączonego dworca z wiatą. Budynek w swej formie jest charakterystyczny dla pruskiego budownictwa kolejowego początku XX w. Posiada zachowaną bryłę i w dużym stopniu zachowaną aranżację elewacji. Mimo pogorszonego stanu zachowania jego pierwotny wygląd oraz funkcja są czytelne. Ponadto, położony jest przy czynnej linii kolejowej, na odcinku łączącym Wolsztyn z Poznaniem, na którym poza standardowymi połączeniami kolejowymi, odbywają się wciąż przejazdy pociągów prowadzonych przez zabytkowe parowozy stacjonujące w Parowozownia Wolsztyn" - dodaje.
Od początku o ratowanie zabytku walczyli mieszkańcy i przedstawiciele Rady Sołeckiej Sołectwa Rosnówko. Jak już zapowiadaliśmy, teraz Rada Sołecka będzie zabiegać o wyremontowanie dworca leżącego na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego.