EABS – JazZamek Special Edition

CK Zamek Św. Marcin 80/82

EABS – JazZamek Special Edition

Skład zespołu

Marek Pędziwiatr – piano, synths & vocal
Paweł Stachowiak – bass
Olaf Węgier – tenor sax
Jakub Kurek – trumpet
Marcin Rak – drums

Koncert realizowany w ramach współpracy CK Zamek/JazZamek oraz Ery Jazzu

EABS – JazZamek Special Edition

To najpopularniejsza i najbardziej podziwiana formacja nowego, polskiego jazzu. Honorowana laurami czytelników i krytyków Jazz Forum („najlepsza elektryczna grupa roku”), nominacjami do Fryderyków oraz entuzjastycznymi rekomendacjami najważniejszych magazynów jazzowych świata. Formację EABS (Electro Acoustic Beat Sessions) tworzą Marek Pędziwiatr (klawisze i wokal), Marcin Rak (perkusja), Paweł Stachowiak (gitara basowa, moog), Olaf Węgier (saksofon tenorowy) i trębacz Jakub Kurek.
„Projekty formacji EABS – rekomenduję zespół Dionizy Piątkowski – traktować można jako „warsztatowe” oraz „eksperymentalne”. Związane jest to przede wszystkim z bardzo uniwersalnym podejściem do muzycznej materii, która w ekspozycji zespołu nie ma zasadniczo żadnych ograniczeń. Biorą garściami z jazzowej tradycji (od Komedy po Ahmada Jamala), awangardowej koncepcji orkiestr Sun Ra, pomysłów Davida Axelroda a nawet charyzmatycznej melodyki i skojarzeń Gila Scotta Herona”. Zapowiedzią takich właśnie muzycznych koncepcji był debiutancki zestaw „Puzzle”, jaki muzycy zrealizowali w 2016 roku, potem pojawił się projekt “ Memorial To Miles”, w którym EABS z inspirowali się kompozycjami i nagraniami ze złotego okresu Milesa Davisa”.
Dzisiejszy EABS to próba nowego podejścia do jazzu poprzez włączenie nowych brzmień (elektroniki, hip hopu a nawet impulsywnego rapu), szukania w pomysłach odniesień do soulu, funku, hip-hopu, elektroniki i kompozycyjnego eksperymentu nowego jazzu. Tak zrodził się pomysł „Repetitions/Letters to Krzysztof Komeda” – spójna koncepcja kompozytorska zespołu poświęcona legendzie polskiego jazzu – Krzysztofowi Komedzie. Kultowe kompozycje pokazano poprzez ultranowoczesne, jazzowe spojrzenie na „komedowskie” etiudy baletowe, muzykę do filmów fabularnych, krótkometrażowych, dokumentalnych i animowanych oraz kompozycje ilustrujące wiersze polskich poetów. Brzmieniu albumu towarzyszy – jak określają to muzycy EABS – idea “rekonstrukcji z dekonstrukcji”. Ta deklarowana forma odnosi się zatem do hip hopu, sampli oraz loopów, która poprzez środek wyrazu jakim jest jazz, pozwala uzyskać całkowicie nową i unikalną kompozycję. EABS w kompozycje Komedy wplótł autorską mieszankę brzmień hip hopu, jungle, funku, gospel czy szeroko rozumianej elektroniki. „Repetitions/Letters to Krzysztof Komeda” to album zarówno „kultowy”, bo bawiący się brzmieniem Komedy lat 60-tych, z drugiej strony swoista dyrektywa w jakim kierunku zmierza myślenie o nowej, muzycznej strukturze. Z jednej strony mamy więc muzyczne tematy oldskulowego Komedy oraz gościnny udział weterana – Michała Urbaniaka w „Free Witch and No Bra Queen / Sult”; z drugiej ciekawe, ultranowoczesne bawienie się jazzową strukturą, improwizacją oraz artystycznym „buntem” młodych.
Po doskonale przyjętym przez publiczność i krytyków „Repetitions – Letters to Krzysztof Komeda” formacja EABS zrealizował energetyczny album „Slavic Spirits”. Pomysł był w pewnym sensie przyporządkowany sesji „komedowskiej”, ale „główną inspiracją dla albumu jest enigmatyczna „słowiańska melancholia” – deklarują muzycy EABS – to próba kontaktu ze światem bezpowrotnie i brutalnie utraconej kultury. Pod wpływem inspiracji rozważaniami wielu muzyków, historyków, dziennikarzy, pisarzy a nawet psychoterapeutów bardzo szybko zaczęły pojawiać się kompozycje, które zespół wydostał z głębi swojego ducha i wyobraźni. Jest to też próba radykalnego zerwania z utartymi mitami narodowymi, które sterują zbiorową wyobraźnią Polaków. Muzycy skoncentrowali się na mitologii słowiańskiej i demonologii polskiej, jednocześnie zastanawiając się nad współczesną duchową kondycją Polaków”.
Po premierze “Repetitions:Letters to Krzysztof Komeda” oraz równie intrygującej płycie “Slavic Spirits”, sekstet EABS przedstawia kolejną, ultranowoczesną sesją „Discipline of Sun Ra”, w której definiuje kompozycje awangardowego i legendarnego artysty Sun Ra. Niektóre kompozycje skierowano w kierunku hip-hopu oraz w duchu inspiracji Gil Scott-Heronem czy Davidem Axelrodem, innym nadano stylistykę juke czy house. „Muzycy nie odtwarzają utworów, tylko tworzą je na nowo, a dzięki odpowiednim informacjom mogą uchwycić ducha oryginału” – deklarował przed laty Sun Ra. EABS podszedł do kompozycji Sun Ra w podobny sposób i kreuje swój jazz kontynuując tradycję i poszanowanie do ortodoksyjnego jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym schematom i prezentując ciekawe, autorskie podejście do utartych muzycznych standardów i konwencji. Enigmatyczny i zagadkowy tytuł kolejnego albumu „2061” (rok, w którym Kometa Halley’a przeleci bardzo blisko Ziemi) miał odniesienie także do twórczości Sun Ra Arkestry i poprzedniej płyty EABS. Sesja oscyluje na orbitach wielu gatunków takich jak jazz, elektronika czy hip hop.
„Gdyby dokonać ogólnej interpretacji całej twórczości zespołu EABS – zastanawia się Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – to można zauważyć, że każdy kolejny album wynika z genezy poprzedniego. Ich wydźwięk jest podobny i można traktować je jako wariacje na ten sam temat. Zmienia się tylko tło opowieści. Wszystko kręci się wokół życia i śmierci, początku i końca świata, a także roli człowieka uwikłanego w to wszystko egzystencjalnie. Po lekcjach jazzowej tradycji, odniesień do klasyki Komedy i „slavic kind of jazz” EABS zgrabnie przenosi się do futuryzmu kultowego wizjonera Sun Ra, by kreować własny, nowoczesny świat dzisiejszego jazzu”.

Dionizy Piątkowski

*******

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.