XVII Festiwal Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA

   


sobota, 24 września 2022 r., godz. 19:00
OBRAZ I DŹWIĘK

Plener ARTE SACROMONTANA | plener malarski – malarska wizja stworzenia świata według
Josepha Haydna w kreacjach wybitnych malarzy
Joseph Haydn – Stworzenie Świata
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Przemysław Neumann – dyrygent
Ewa Tracz – sopran, Karol Kozłowski – tenor, Jarosław Bręk– bas
Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru
Aleksandra Adamczak – komisarz pleneru 

Uczestnicy pleneru: Aleksandra Adamczak, Karol Bąk, prof. dr hab. Anna Bochenek, prof. dr hab. Marek Haładuda, prof. dr hab. Joanna Imielska, Dariusz Miliński, Eugeniusz Molski, Daniel Pielucha, prof. dr hab. Mirosława Rochecka, prof. dr hab. Kazimierz Rochecki, Dariusz Sagan, prof. dr hab. Andrzej Tomczak, dr hab. Elżbieta Wasyłyk, Izabela Wolska

 Wszyscy, którzy uczestniczą w koncertach Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana podkreślają nie tylko wspaniałą akustykę bazyliki świętogórskiej, ale także wyjątkową duchową atmosferę. Ta świątynia jest nie tylko piękna i wspaniale przygotowana do każdego koncertu, ale ma w sobie coś niewyrażalnego, pozazmysłowego. Przez te mury mówią wieki modlitw, nabożeństw, nawróceń i cudów oraz dawnych wykonań muzyki świętogórskich mistrzów. Wszystko to sprawia, że koncerty w bazylice mistycznie przenoszą nas w zupełnie inny czas. Festiwal w 2022 roku wniesie nową jakość – połączy sztuki plastyczne i muzykę, a to za sprawą wykonania oratorium Josepha Haydna Stworzenie Świata. Zaprosiliśmy do udziału wybitnych artystów, gdyż pragniemy zaproponować przeniesienie emocji wywołanych dziełem wielkiego kompozytora na płótna. Liczymy na to, że muzyczna wizja stworzenia świata według Haydna będzie dla twórców i odbiorców sztuk plastycznych niezwykłą inspiracją.

niedziela, 25 września 2022 r., godz. 18:30


RADOSNA ŚWIĘTOŚĆ

Międzynarodowy Dzień Muzyki - koncert z okazji 400. rocznicy kanonizacji Filipa Neri
Joseph Novotny Litania do św. Filipa Neri (ze zbiorów świętogórskich)
Laudy – pieśni z XVI i XVII w. (ze zbiorów Biblioteki Kongregacji św. Filipa Neri w Rzymie)
Kapela Świętogórska
Valerio Losito – skrzypce barokowe, dyrygent
Lilianna Stawarz - klawesyn
Marzena Michałowska, Agnieszka Adamczak – sopran, Tomasz Krzysica, Bartosz Gorzkowski – tenor, Jarosław Bręk, Maciej Straburzyński – bas, Piotr Olech, Bartosz Wasiluk - kontratenor
W 2022 roku przypada 400. rocznica kanonizacji św. Filipa Neri, który w XVI wieku był nazywany drugim apostołem Rzymu. Jako stygmatyk Ducha Świętego i reformator Kościoła nazywany był doradcą papieży i radosnym świętym. Do głoszenia Ewangelii zapraszał muzyków i kompozytorów, ponieważ uważał, że piękno i harmonia otwierają serca ludzi na Boga. Dlatego jeden z niezwykle ciekawych koncertów XVII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA poświęcony będzie muzyce z Oratorium św. Filipa Neri w Rzymie. Będą to Laudi Spirituali, czyli hymny duchowe św. Filipa, odnalezione w trakcie prac Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej w bibliotece kościoła Santa Maria in Vallicella w Rzymie, gdzie żył św. Filip. Te renesansowe perełki muzyczne w równym stopniu przybliżają postać i duchowość założyciela Kongregacji Księży i Braci Filipinów, co są fascynującym świadectwem kultury muzycznej swoich czasów. Laudy należą do najstarszego repertuaru pieśni w języku włoskim - za twórcę gatunku uważa się św. Franciszka z Asyżu. W ciągu trzech wieków, jakie upłynęły od czasów św. Franciszka do późnego renesansu, gatunek rozwinął się i nieco przekształcił - była to ulubiona muzyka Filipa Neri, a tworzyli ją dla niego nierzadko wybitni, wysoko wykształceni kompozytorzy - wciąż jednak laudy pozostawały radosnymi, stosunkowo prostymi w formie pieśniami, o nabożnym charakterze, bliskimi folklorowi miejskiemu. Charakteryzuje je pewna prostota, która wydaje się pasować do miejsca modlitwy i mojego zamiaru, jakim było wyłącznie pobudzenie pobożności - pisał jeden z najznamienitszych twórców gatunku, Giovanni Animuccia.

sobota, 1 października 2022 r., godz. 19:00

POLONEZY WOLNOŚCI

Światowa premiera płytowa (prawykonanie) – muzyka Alfonsa Szczerbińskiego, Jana Kiszwaltera /wydawnictwo płytowe DUX / i innych kompozytorów, odnaleziona w bibliotece klasztornej na Świętej Górze
Julia Kociuban - fortepian

Jan Chrzciciel Kiszwalter (ur. w 1787 r. w Psarskiem, zm. w 1844 r. w Poznaniu) – polski kompozytor i pedagog. Urodził się w rodzinie młynarskiej. W 1818 r. osiedlił się w Poznaniu, gdzie prowadził działalność kompozytorską i nauczał. Alfons Szczerbiński, (ur. 2.04.1858 r. w Gostyniu, zm. 25.03.1895 r. w Śremie) – polski kompozytor muzyki klasycznej. Wczesną młodość spędził w Śremie. W 1880 r. zdał egzamin do Królewskiej Akademii Sztuki w Berlinie. Zgromadzone w bibliotece świętogórskiej jego utwory fortepianowe stały się pretekstem do zarejestrowania i wydania na płytach. Ich nagranie powierzono niezwykle utalentowanej pianistce – Julii Kociuban. Wyjątkowym walorem tego koncertu będzie usłyszenie tych utworów, ciągle mało znanych, na tle polonezów takich twórców, jak: Józef Wieniawski, Fryderyk Chopin, Karol Kurpiński czy Kleofas Ogiński.

Koncert dedykujemy Towarzystwu Chrystusowemu dla Polonii Zagranicznej z okazji 90. rocznicy powstania zgromadzenia zakonnego, które umacnia więzi z naszymi rodakami rozsianymi po całym świecie. Tym, co łączy wszystkich Polaków, szczególnie na emigracji, jest wiara katolicka i kultura narodowa. Transmisja koncertu do ośrodków polonijnych będzie okazją do wspomnień historii emigracji, związanej często z kwestią wolności ojczyzny i zbuduje jedną patriotyczną rodzinę. Dodatkowym walorem idei koncertu jest postać Sługi Bożego Prymasa kardynała Augusta Hlonda, założyciela zgromadzenia, a także przyjaciela Świętej Góry i koronatora cudownego wizerunku Matki Bożej Świętogórskiej w 1928 roku. 

niedziela, 2 października 2022 r., godz. 18:30

CZŁOWIEK Z NUT
Koncert dedykowany gostyńskiej hucie szkła Ardagh Glass S.A. z okazji 100-lecia huty
Józef Zeidler Roraty (ze zbiorów biblioteki na Jasnej Górze)
Józef Zeidler Litania in G (ze zbiorów biblioteki księży filipinów na Świętej Górze)
Vaclav Pichl Symfonia (ze zbiorów biblioteki księży filipinów na Świętej Górze)
Śląska Orkiestra Kameralna
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Michał Klauza – dyrygent
Anna Mikołajczyk Niewiedział – sopran, Ewa Marciniec – alt
Tomasz Krzysica – tenor, Wojciech Gierlach – bas
Anna Szostak – przygotowanie chóru

Józef Zeidler od pierwszych edycji Festiwalu nazywany jest polskim Mozartem. Trudno zatem wyobrazić sobie, żeby zabrakło kolejnej odsłony odnalezionych na Świętej Górze jego arcydzieł. Patron Festiwalu zdumiewa nas swoim stylem muzycznym, tak typowym dla mistrzów klasycyzmu. Kompozytor ten pisze utwory z lekkością, wdziękiem i polotem przywodzącym na myśl Mozartowskiego ducha. Oprócz podobieństw w muzyce, obu artystów łączy fakt przedwczesnej śmierci, która przerwała nagle pisanie mszy żałobnych. Siłą rzeczy Zeidler stał się niejako patronem Festiwalu, który dzięki swej formule jest zjawiskiem wyjątkowym. Do ponownego życia przywoływane są tu dzieła, które opromieniały niegdyś sprawowaną w tutejszej świątyni liturgię. 

Tytuł koncertu nawiązuje także do odnalezienia symbolicznej podobizny Józefa Zeidlera, którą Wojciech Czemplik dostrzegł na manuskrypcie, najpewniej autografie naszego świętogórskiego mistrza. Jest to zaledwie zarys nieco zaokrąglonej twarzy, radosne oczy i niedopowiedziany, tajemniczy uśmiech. Czy można przypuszczać, że Zeidler wyglądał jak na obrazie namalowanym z inspiracji tą podobizną z manuskryptu, albo jak brat bliźniak mistrza z Salzburga, jak proponuje Dagmara Spolniak w filmie Człowiek z nut (2020)? Jak wyglądał dokładnie - nie wiemy, ale co roku wiemy o nim więcej dzięki artystom, którzy wydobywają z nut jego myśli, emocje i duszę.