XV Festiwal Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA

   

Od 26 września do 4 października w Gostyniu na Świętej Górze potrwa XV Festiwal Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA.


MISTYCZNA RADOŚĆ
sobota, 26 września 2020 r., godz. 19:30

Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater

Paweł Łukaszewski – Luctus Mariae

Ludwig van Beethoven – Sonata Cis-moll op. 27 nr 2 (oprac. Jakub Kowalewski)

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS

Anna Duczmal-Mróz – dyrygent

Anna Mikołajczyk-Niewiedział - sopran

Wanda Franek – mezzosopran

XIII-wieczna sekwencja Stabat Mater, opisująca cierpienie Matki stojącej pod Krzyżem, od wieków stanowi niesłabnącą inspirację dla poetów, malarzy i kompozytorów. Wśród jej opracowań wyjątkowe miejsce zajmuje kompozycja Giovanniego Battisty Pergolesiego. Napisane dla lokalnej wspólnoty dzieło szybko stało się najczęściej wydawanym utworem 
w XVIII wieku i najpopularniejszym Stabat Mater trzech ostatnich stuleci. „Wielbiono go za niezwykłą urodę melodii, komunikatywność przekazu, piękne i subtelne oddanie muzyką affectus tristitiae. Pergolesi ujął strofy Stabat Mater w postaci kantaty – cyklu duetów i arii solowych, w dwuczęściowym typie da chiesa. Styl kościelny podkreślony jest okazjonalnym użyciem kontrapunktu, dominuje tu jednak ekspresja bliska świeckiej kantacie i operze (co bywało przedmiotem krytyki, zwłaszcza w kręgu teoretyków niemieckich 
i francuskich tego czasu; stanowiło też argument w sławnej querelle des Bouffons)" (Piotr Maculewicz, z bookletu płyty).

W roku 2010, dla uczczenia 300. rocznicy urodzin Pergolesiego, Paweł Łukaszewski skomponował Luctus Mariae (Żałość Maryi) – dzieło bezpośrednio nawiązujące do słynnej kantaty barokowego mistrza. Utwór powstał do współczesnego łacińskiego wiersza, 
o analogicznej strukturze i podobnym przesłaniu, napisanego przez prof. Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego. Łukaszewski, zachowując podobieństwa pod względem budowy (13 części, podział na arie i duety), obsady i strony afektywnej, korzysta z właściwych swojemu stylowi współczesnych środków wyrazu, poszerzonej tonalności i wymagającej wobec śpiewaków faktury wokalnej. Premierą fonograficzną dzieła było nagranie zrealizowane 
w Wielkim Refektarzu zamku biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim, w dniach 
28–31 lipca 2017.


SKARBY BIBLIOTEKI ŚWIĘTOGÓRSKIEJ

Alfons Szczerbiński - prawykonania utworów 
Koncert w 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena
niedziela, 27 września 2020 r., godz. 18:30


Alfons Szczerbiński - Pieśni bez słów op.22 
Alfons Szczerbiński - Sonata na skrzypce i fortepian op.30 / prawykonanie

Aleksander Tansman - Sonata nr 2 

Ludwig van Beethoven - Sonata na skrzypce i fortepian No. 9
 “Kreutzer”
Alfons Szczerbiński - Pieśni bez słów op.22 / Robert Adamczak – fortepian

Klaidi Sahatci – skrzypce/ Antonio Stradivari “ex Wieniawsky”, 1719 

Tomasz Krzysica – tenor

Ksawery Miecznik – sopran chłopięcy

Giorgio Koukl – fortepian

Robert Adamczak – fortepian

Wśród ponad 200 rękopisów i starodruków muzycznych zachowanych w bibliotece świętogórskiej szczególne miejsce zajmuje zbiór nut, pamiątek i dokumentów związanych 
z Alfonsem Szczerbińskim. Pianista i kompozytor urodzony w Gostyniu, dzięki wielkiej determinacji ukończył z wyróżnieniem Berlińską Królewską Akademię Sztuki. Jego utwory na fortepian, skrzypce i pieśni na głos solowy cudem przetrwały do czasów współczesnych w formie rękopisów. Przed zniszczeniem w okresie zaborów i wojen uchroniła je bratanica kompozytora, Maria Szczerbińska, której intencją było stworzenie na Świętej Górze muzeum poświęconego jej stryjowi. Maria Szczerbińska była w latach powojennych częstym gościem u księży filipinów na Świętej Górze. Odwiedzała tu wówczas swojego brata, ówczesnego superiora zgromadzenia księży filipinów – Stanisława Szczerbińskiego. Po raz pierwszy w tym roku usłyszymy sonaty skrzypcowe Szczerbińskiego opracowane na podstawie rękopisu. Tym większe to wyróżnienie dla festiwalu, że usłyszymy je w interpretacji znakomitego skrzypka, który zagra na instrumencie Antonio Stradivariego należącym kiedyś do Henryka Wieniawskiego. 


NUTY WIELKIEGO PASTERZA

Koncert z okazji 100-lecia urodzin św. Jana Pawła II - TREBUNIE TUTKI 
AFFABRE CONCINUI
sobota, 3 października 2020 r., godz. 19:30


Wolfgang A. Mozart – Ave Verum Corpus

Aloys Kothe – Adoramus

Oskar Kamiński – Locusiste

Marek Raczyński – Ave Regina Caelorum

Jan Szopiński – Missa Sancti Adalberti (Kyrie, Gloria)

  NUTY WIELKIEGO PASTERZA autorstwa Krzysztofa Trebuni-Tutki są muzycznym wspomnieniem Papieża-Polaka, blisko związanego z górami i ludźmi gór. To dzieło przekazuje treści i emocje wszystkim zachowującym w pamięci naszego wielkiego rodaka, częstuje entuzjazmem pierwszych miesięcy pontyfikatu, radością osobistych spotkań, ale też żalem i wzruszeniem trudnych doświadczeń. To nastrojowy program zawierający muzyczne wspomnienia z pielgrzymek Jana Pawła II do Polski i Jego wizyt na Podhalu, utwory autorskie z płyty „Podniesienie” - dedykowanej Ojcu Świętemu i wręczonej mu podczas specjalnej audiencji, osobiste wspomnienia rodziny Trebuniów-Tutków i fragmenty „Listu artystów do Ojca Świętego”, ulubione przez Papieża melodie góralskie oraz utwory z albumu „Pieśni Chwały”, zwieńczone charyzmatycznym utworem „Góry Cię chwalą” z płyty nagranej wspólnie z Twinkle Brothers, zawiezionej do Watykanu przez ks. prof. Józefa Tischnera.

Trebunie-Tutki to muzykująca od pokoleń góralska rodzina, która przeszła ewolucję od kapeli góralskiej po zespół koncertujący na wielkich festiwalach. Jako jedyny zespół z Polski, wielokrotnie znalazł się w pierwszej dziesiątce World Music Charts Europe Europejskiej Unii Radiowej.

AFFABRE CONCINUI to znany zespół wokalny śpiewający a cappella, został założony w 1983r. w Poznaniu. Członkowie zespołu są wychowankami dwóch znanych poznańskich chórów chłopięco-męskich, S. Stuligrosza i J. Kurczewskiego. Zespół zaśpiewał do tej pory ponad 1200 koncertów w największych ośrodkach kulturalnych kraju, a także poza jego granicami. Kilkakrotnie artyści występowali także w Bazylice na Świętej Górze.


ARS DIVINA - PIĘKNO MUZYKI RELIGIJNEJ  
niedziela, 4 października 2020 r., godz. 18:30


Jan Křtitel Vaňhal – Preambulum I (in C), Fuga III (in D)

Ferdinando Gasparo Bertoni – Sinfonia per Organo

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-17910 – Fantazja f-moll , KV 608

Julian Gembalski – Fantazja na temat Litanii Józefa Zeidlera

James Whitbourn – Requiem canticorum

Henryk Mikołaj Górecki – Pieśni Maryjne op. 54

Paweł Łukaszewski – Magnificat 

Julian Gembalski – organy

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA

Anna Szostak – dyrygent


Zespół Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA pod dyrekcją Anny Szostak wystąpi wraz z saksofonistą Pawłem Gusnarem i organistą Tomaszem Orlowem. Koncert rozpocznie utwór brytyjskiego kompozytora, Jamesa Whitbourna Requiem canticorum na chór mieszany, saksofon sopranowy i organy. James Whitbourn jest cenionym współczesnym twórcą muzyki chóralnej, czterokrotnie nominowanym do nagrody Grammy. Jego utwory prezentowane są w prestiżowych salach koncertowych na całym świecie, w tym podczas ważnych wydarzeń państwowych. Po nim usłyszymy dwie pieśni maryjne Henryka Mikołaja Góreckiego, Matko Najświętsza i Ach, jak smutne jest rozstanie - z cyklu Pieśni Maryjne op. 54 na chór mieszany a capella. Mistrzostwo kompozytora, którego 10. rocznicę śmierci chcemy upamiętnić, wyraża się tutaj w pełnym pokory podejściu do tradycyjnego pierwowzoru oraz w prostej i subtelnej harmonizacji. Na zakończenie, w wykonaniu wszystkich artystów zabrzmią wybrane fragmenty utworu Magnificat Pawła Łukaszewskiego na saksofon sopranowy, chór mieszany i organy. Kompozytor ten należy do grona najwybitniejszych reprezentantów muzyki sakralnej w Polsce, zaś jego olbrzymi dorobek, zwłaszcza w dziedzinie muzyki chóralnej, jest często wykonywany i nagrywany przez artystów na całym świecie.  

Julian Gembalski to wybitny kompozytor, improwizator i wirtuoz organów, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 1996–2002 rektor tej uczelni. Ze Świętą Górą związany jest dzięki wielu koncertom, wydawnictwom muzycznym, a przede wszystkim jako autor koncepcji naprawy i częściowej rekonstrukcji instrumentu organowego w Bazylice Świętogórskiej. Jest także nieocenionym popularyzatorem odkryć muzycznych biblioteki gostyńskiego klasztoru.