blog background
 
lukasek: Blog Łukasza
blog
metka_epoznan
Benzyniak czy Diesel?
ok
0
not ok
0
liczba odsłon: 34

Długo można by dyskutować o wyższości diesla nad silnikiem benzynowym i odwrotnie. Każde z tych rozwiązań ma swoich zwolenników i przeciwników, co zatem doradzić laikowi, który planuje zakup samochodu? Wybór oczywisty nie jest, a argumenty, których można używać przy silnikach starszych generacji, w przypadku nowszych samochodów tracą na sile. Z jednej strony diesel to większa moc i oszczędność, co zdecydowanie przechyla szalę na jego stronę, z drugiej zaś benzyniak to prostsza budowa i niska awaryjność... Czy aby na pewno?

Ekologia a budowa silnika 

             Wydawać mogłoby się, że silnik benzynowy dzięki prostocie budowy, zawsze będzie charakteryzował się rzadszymi awariami, lub przynajmniej mniejszymi kosztami naprawy, niż diesel. Owszem , może to słuszne podejście, ale jedynie w przypadku starych samochodów. Wzrastające wymogi unijne, zmuszają producentów silników benzynowych do stosowania rozwiązań zmniejszających zużycie paliwa i emisję spalin. Oznacza to potrzebę rozbudowy silników samochodowych o nowe elementy, a im bardziej skomplikowana konstrukcja silnika, tym większe ryzyko awarii. Nie bez znaczenia jest także stosowanie się do zaleceń producenta w kwestii użytkowania samochodu, jak wymiana filtrów paliwa, czy regularne używanie środków chemicznych zapobiegających osadzaniu się nagaru. Jego nadmiar znacznie zmniejsza osiągi samochodu, wpływa negatywnie na spalanie, a także powoduje problemy z rozruchem silnika, a jedyną szansa by go usunąć jest rozbiórka i czyszczenie silnika.

Pompy, wtryskiwacze...

            W silnikach benzynowych najczęściej awarii ulegają wtryskiwacze paliwa, jednak koszt ich naprawy w porównaniu z innymi częściami samochodowymi nie jest bardzo wysoki. Czasem istnieje również możliwość regeneracji starego wtryskiwacza, np. jeśli problemem są tylko końcówki. Dużo większym kłopotem są natomiast awarie pomp wysokiego ciśnienia, których wymiana może kosztować nas kilkukrotnie więcej – kwoty rzędu 2 – 3 tys. złotych. W przypadku diesli rzadziej spotykamy się z awariami wtryskiwaczy, zwykle wytrzymują one przebiegi, które zakłada producent, a będąc w złym stanie, jasno to sygnalizują, np. przez typowe dla tego rodzaju silnika dymienie. W tej kwestii lepiej wypadają zatem diesle, choć nie możemy generalizować, bo często są to indywidualne kwestie poszczególnych modeli.

Z salonu, czy z komisu?

            Szkoły są różne, bo choć nowy samochód wydaje się zawsze mieć przewagę nad używanym, wielu kierowców jest innego zdania. Komisowy kilkulatek niewiele straci już na wartości w przeciwieństwie do auta salonowego, a cena zakupu będzie znacznie niższa. Samochód z komisu, serwisowany regularnie i eksploatowany zgodnie z przeznaczeniem może zatem okazać się często strzałem w dziesiątkę. Wybór pomiędzy dieslem a silnikiem benzynowym w przypadku auta z drugiej ręki, także nie jest oczywisty. Warto zwrócić uwagę na rocznik i przebieg samochodu, czy chociaż dowiedzieć się jakiej produkcji są podzespoły. Niektóre z nich bowiem nadają się do regeneracji – w zależności od rocznika i firmy, inne natomiast, szczególnie w najnowszych samochodach wymieniać należy kompleksowo.

            Diesel to mniejsze spalanie i niższe ceny paliwa, ale skomplikowana czasem budowa silnika, benzyniak, choć nie tak ekonomiczny, ma z kolei wciąż do zaoferowania np. niemal bezawaryjne silniki wolnossące. Doświadczeni użytkownicy samochodów o silnikach obu typów są zdania, że nie ma tak naprawdę większego znaczenia, który silnik wybierzemy. Zwracają oni uwagę na to, że zwykle przyczyną problemów są albo usterki fabryczne, albo błędy w użytkowaniu, które zdarzają się tak samo często w przypadku silników benzynowych , jak i diesli, nieraz równolegle.

Tekst powstał we współpracy z http://autoskup-lom.pl/

WASZE KOMENTARZE
Autor bloga wyłączył możliwość komentowania tego wpisu
Zdjęcie: jovanka