blog background
 
reformowany katolik: Alternatywny Katolik
"Wiara", "Kościół", "Społeczeństwo", "Otwartość", "Wolność", "Radość", "Ciekawość"
metka_epoznan
Papież a starokatolicy
ok
134
not ok
0
liczba odsłon: 1229
Jest 13 maja 1985 r. Do starokatolickiej katedry w Utrechcie zbliża się orszak z Janem Pawłem II. To historyczna chwila, wręcz mała rewolucja. 
Oto Papież ma przekroczyć progi świątyni, która jest symbolem kontestacji wobec instytucji papiestwa, a ściśle biorąc dogmatu o nieomylności papieża.

Papież a starokatolicy

Dziennikarze, zajęci opisywaniem protestów przeciwko wizycie Ojca Świętego w Holandii, ignorują jego spotkanie ze starokatolikami. Wiadomo, z małym nikt się nie liczy. 

Dogmaty  odrzucone   

Kiedy telefonuje się do siedziby emerytowanego arcybiskupa Utrechtu Jana Antoniusa Glazemakera, telefon odbierze niechybnie jego żona. Starokatolicy wraz z odrzuceniem uchwalonych w XIX w. dogmatów rzymskokatolickich zaniechali także praktyki celibatu. Jan Antonius Glazemaker jest trzynastym z kolei następcą Comeliusa van Steenovena, pierwszego arcybiskupa Utrechtu — jak wówczas mówiono — Rzymskokatolickiego Kościoła Starobiskupiego Kleru, alias Niezależnego Kościoła Utrechtu. Wspólnota ta, oskarżona o jansenizm, czyli ruch teologiczny zbliżony do kalwińskiej teorii predestynacji, ostatecznie zerwała z Rzymem po konsekracji na biskupa, bez zgody papieża wspomnianego Corneliusa van Steenovena. (Elekcja biskupa nastąpił zgodnie ze starożytną tradycją wyboru nie przez Papieża a przez duchownych Kościoła lokalnego) W 1854 r. Kościół holenderski nie przyjął dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny.

Kiedy zaś część duchownych nie uznała dogmatu z 1870 r. o nieomylności papieża w sprawach wiary i moralności, wspólnota ta stała się dla nich Kościołem-matką. Przyjęli nazwę „starokatolicki", gdyż uznali, że nowe dogmaty dały początek nowemu Kościołowi, który niewiele ma wspólnego z niepodzielnym Kościołem pierwszego tysiąclecia. Po Soborze Watykańskim I Kościoły starokatolickie ukształtowały się, oprócz Holandii, także w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Czechach i Chorwacji. Mimo odrzucenia dogmatu o nieomylności papieża starokatolicy zawsze mieli świadomość, że papież jest wśród innych biskupów primus inter pares, czyli pierwszy wśród równych.

Starokatolicki Arcybiskup pociesza Papieża

Do 1985 r. między „starym" i „nowym" Kościołem w Europie nie było jakiegoś silnego antagonizmu, lecz nie istniała też współpraca, tak w zakresie dialogu teologicznego, jak i praktycznego ekumenizmu. Miała to zmienić dopiero wizyta Jana Pawła II w „jaskini Iwa", czyli w katedrze starokatolickiej w Utrechcie. Arcybiskup Glazemaker w prywatnej rozmowie pocieszał Gościa, aby nie przejmował się protestami przeciwko jego wizycie w Holandii, gdyż stanowią one margines. Jan Paweł II docenił ten gest i podczas spotkania ekumenicznego dwa lata później w Warszawie mówił do obecnych: „Starokatolicy mnie popierali".

Arcybiskup Glazemaker pozdrowił Jego Świątobliwość jako „Czcigodnego Brata w Chrystusie". Papież wyraził swoją radość z atmosfery ekumenicznego spotkania w Utrechcie, jakże odmiennego od protestów licznych rzymskokatolickich ugrupowań podczas jego wizyty w Holandii, „Nie zaprzeczałem, że jest jeszcze wiele przeszkód w naszych wzajemnych stosunkach. Dla nas to spotkanie było nie tylko podniosłe, ale także konstruktywne" — wspomina emerytowany arcybiskup Utrechtu.

„Papież wyraził wdzięczność z powodu nowej świadomości naszej wspólnoty kościelnej, za gotowość teologicznego dialogu i współpracy duszpasterskiej" — dodaje abp Glazemaker.

W katedrze w Utrechcie Papież przekazał arcybiskupowi Glazemakerowi wymowny dar —fotokopię sakramentarza gelazjańskiego z VII w., najstarszego oficjalnego sakramentarza rzymskiego. Życzył, aby to źródło wspólnej liturgii przypominało o naszym wspólnym zadaniu w służbie jedności. Jan Paweł II wskazał jednocześnie na szczególny stosunek między obydwoma Kościołami, o wiele bardziej bliższy niż katolików z Kościołami wywodzącymi się z Reformacji. Można było tego doświadczyć jeszcze tego samego dnia podczas nabożeństwa ekumenicznego, które odbyło się w kościele św. Piotra w Utrechcie. Honorowe miejsce przeznaczono dla Papieża. Po jego lewej stronie zasiadł arcybiskup Glazemaker, a po prawej stronie, jako gospodarz — rzymskokatolicki biskup Hubertus Cornelius Antonius Ernst.

Spotkanie w katedrze w Utrechcie uświadomiło starokatolikom oraz rzymskim katolikom bliskość doktrynalną i utorowało drogę do dialogu teologicznego, który jednak oficjalnie nastąpił dopiero po spotkaniu arcybiskupa Glazemakera z Papieską Radą ds. Popierania Jedności Chrześcijan w styczniu 2000 r. w Rzymie. Arcybiskup udał się tam na zaproszenie Jana Pawła II, aby uczestniczyć w historycznym wydarzeniu — ekumenicznym otwarciu Drzwi Świętych w bazylice św. Pawła za Murami. Podejmując dialog z Kościołem-matką, starokatolicy odpowiedzieli na apel Jana Pawła II zawarty w encyklice „Ut unum sint" z 1995 r., aby chrześcijanie innych wyznań podjęli refleksję nad zagadnieniem prymatu papieskiego, który jest jednym z najpoważniejszych problemów w dialogu teologicznym. Rozmowy między dwoma Kościołami podjęto w 2004 r. w Bernie, a pracę wspólna komisja teologiczna zakończyła pięć lat później w Salzburgu. Dokument stwierdza, że „między Kościołami starokatolickimi a Kościołem rzymskokatolickim istnieje w kwestiach wiary bardzo głęboka wspólnota". W sprawozdaniu komisji zostało potwierdzone stanowisko starokatolickie o uznaniu honorowego prymatu papieskiego, przy odrzuceniu jego władzy jurysdykcyjnej oraz przymiotu nieomylności. „Ukazany w tym tekście zakres zgodności między naszymi Kościołami przepełnia nas nadzieją, że dzięki Bożemu prowadzeniu znajdziemy drogę ku widzialnej jedności".

Fragment książki Grzegorza Polaka: Nieznane oblicze pontyfikatu Jana Pawła II. Okruchy z papieskiego stołu, rozdział pt. Oj, Wiktor, Wiktor. Wydawnictwo m. Kraków 2011.
 
WASZE KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
REFORMOWANY KATOLIK
alternatywny-katolik.epoznan.pl
RSSsend_message
Alternatywny Katolik - to blog, który postanowiłem założyć, by podzielić się swoimi przemyśleniami z pozycji duchownego chrześcijańskiego z mniejszościowego Kościoła tradycji starokatolickiej - Reformowanego Kościoła Katolickiego w Polsce.

Kościoły starokatolickie (do tej tradycji należy wspólnota dla której zostałem wyświęcony i do której należę), od swojego początku były otwarte na dialog a decyzje były podejmowane wspólnie. Zachowujemy jednocześnie to co dla katolików jest ważne.
POLECANE STRONY
www.starokatolicy.eu
www.facebook.pl/rkkpolska
www.ecumenical-catholic-communion...
ARCHIWUM WPISÓW
Wniebowstąpił, aby Zstąpił! (12 maj 2018)
Ochrzcić Halloween (31 paź 2017)
#Metoo (18 paź 2017)
Zapraszamy na koncert - Wstęp Wolny (12 maj 2017)
"I wszystko każdego rodzaju będzie dobrze" (9 maj 2017)
Jak pomagać bezdomnym - zaproszenie. (6 mar 2017)
Zawalcz o życie - Przygotowanie Paschalne (1 mar 2017)
Bezwarunkowy chrzest! (23 lut 2017)
Zmarł Ks. Inf. Roman Skrzypczak (13 sty 2017)
Zachwyceni (18 gru 2016)
Jest Radość! (11 gru 2016)
Usiądź i przestań gadać! (8 gru 2016)
O uważności i schronieniach. (28 lis 2016)
Co z tym Jezusem Królem? (21 lis 2016)
Miłosierdzie, harfy i noc świątyń. (16 wrz 2016)
Medytacja chrześcijańska (1 wrz 2016)
Włoska kuchnia ma w sobie coś boskiego. (17 lip 2016)
Maść na bolesne rany. (12 lip 2016)
A jeśli to Bóg przyjdzie do Ciebie? (31 maj 2016)
Skandal ciała! (26 maj 2016)
Powstań z kolan! (22 kwi 2016)
Przeskocz do życia (26 mar 2016)
W kilku słowach... Palma Zwycięstwa (18 mar 2016)
Droga do nowego życia (14 mar 2016)
Potrzebujesz przestrzeni (2 mar 2016)
Sposób na przemienienie codzienności. (24 lut 2016)
Robota po chrzcie (14 lut 2016)
Co ma wspólnego Bóg i sąsiadka? (31 sty 2016)
Każdy jest miły Bogu! (23 sty 2016)
Zaryzykuj (8 lis 2015)
Wzbudźmy więzi solidarności. (26 sie 2015)
Nie wystarczy chodzić do kościoła (22 sie 2015)
Nieuciszona gęś! (6 lip 2015)
Nienawiść zabija! (3 lip 2015)
O modlitwie, medytacji i życiu duchowym. (8 cze 2015)
Uroczystość Bożego Ciała i błogosławieństwo nowego ołtarza. (1 cze 2015)
Jest moc! (19 maj 2015)
Inspiracja. Miłość. Wolność. (1 kwi 2015)
Równość religijna w edukacji publicznej. (25 mar 2015)
Przełomy w teologii (11 mar 2015)
Nabożeństwo z tropików (5 mar 2015)
Pogoda ducha (23 lut 2015)
Przygotowanie paschalne (19 lut 2015)
Chrześcijanie zjednoczeni (20 sty 2015)
Poczęta tak samo jak my. (8 gru 2014)
Noc Kościoła (29 paź 2014)
125 lat alternatywnego katolicyzmu. (23 wrz 2014)
Dziwna ekonomia (21 wrz 2014)
Historia starokatolicyzmu (11 wrz 2014)
Ekumeniczna modlitwa za Irak (18 sie 2014)
Solidarni z chrześcijanami z Mosulu. (23 lip 2014)
Reformowany – czyli jaki? (17 lip 2014)
Śmiech paschalny (6 cze 2014)
Czy reformowani katolicy wierzą w czyściec? (22 maj 2014)
Idzie maj... (30 kwi 2014)
Nieomylny? (24 mar 2014)
Post czyli zaproszenie do miłości (5 mar 2014)
Cechy reformowanych katolików (19 lut 2014)
Czy Chrystus jest podzielony? (21 sty 2014)
Papież a starokatolicy (31 gru 2013)
Bóg wciąż jest... (21 gru 2013)
Dar niemówienia (19 gru 2013)
Boskie sploty (17 gru 2013)
Wspomnienie ks. Konrada (19 lis 2013)
11 listopada, Papież Franciszek i Tęcza (11 lis 2013)
Starokatolik o świętych (5 lis 2013)
IV Ekumeniczna Noc Kościoła (23 paź 2013)
Janseniści nie tacy źli? (17 paź 2013)
Pierwsze święcenia kobiety w Poznaniu (14 paź 2013)
Pogadaj z Biskupem (9 paź 2013)
Ubuntu - człowieczeństwo wobec innych! (23 wrz 2013)
Święty Jordan z Poznania? (20 wrz 2013)
Co jest najbardziej niezbędne (13 wrz 2013)
Codziennie na nowo (5 wrz 2013)
Stawiajmy tamy! (1 wrz 2013)
Jedność chrześcijan jest faktem! (1 sie 2013)
Bóg nie jest zapchajdziurą (8 lip 2013)
Porozmawiajmy o Kościele (19 cze 2013)
Spotkanie Anonimowych Katolików (11 cze 2013)
In nomine ss. Trinitatis. (7 cze 2013)
Właściciele prawdy? (5 cze 2013)
Kościół Episkopalny w Polsce (4 cze 2013)
Bądźcie płodni i mnóżcie się... (4 kwi 2013)
Powiedz mi jakie masz wyobrażenie Boga, a powiem Ci, jak wierzysz. (22 mar 2013)
O święceniu kobiet. (20 lut 2013)
My, Wy, Oni. (15 lut 2013)
Popiół na ulicy (14 lut 2013)
Otwórz się! (12 lut 2013)
W dżungli zabija się anioły. (12 lut 2013)
Anarchiści i Jezus (11 lut 2013)
Budować Kościół Chrystusa (11 lut 2013)
Zdjęcie: Artur Kaźmierczak