blog background
 
reformowany katolik: Alternatywny Katolik
"Wiara", "Kościół", "Społeczeństwo", "Otwartość", "Wolność", "Radość", "Ciekawość"
metka_epoznan
"I wszystko każdego rodzaju będzie dobrze"
ok
45
not ok
0
liczba odsłon: 254

Dawno nie publikowałem żadnego wpisu ale wracam z jedną z niesamowitych i inspirujących mnie kobiet oraz z rozważaniem o bramie.

Jedna z najciekawszych i tajemniczych świętych kobiet średniowiecza. W jednym z najtrudniejszych okresów w historii doświadczyła przekonania, że wszystko będzie dobrze, że zło nie będzie triumfować ponieważ Miłość Boga jest większa niż wszystko. W swoich tekstach często o Bogu pisała jako o Matce, kobiecie. Jej doświadczenie Boga było przepełnione delikatnością, czułością – co w średniowieczu nie było oczywiste.

Obok Hildegardy z Bingen, Katarzyny ze Sieny czy Brygidy z Kildare idzie ona w pochodzie, wielkim pochodzie świętych kobiet średniowiecza, która w czasach niepewności, strachu i wojen, niosły chrześcijanom i chrześcijankom orędzie Bożego miłosierdzia, miłości i troski.

Poznaję więc przez łaskę Bożą, że powinnam mocno trzymać się wiary i z nie mniejszym przekonaniem wierzyć, że wszystko będzie dobrze
– Juliana z Norwich

Juliana z Norwich urodziła się w Anglii około roku 1343, dokładna data śmierci nie jest znana. Pustelnica i jedna z najważniejszych przedstawicielek mistycyzmu chrześcijańskiego, nazwana przez Thomasa Mertona największą angielską mistyczką i teologiem.

Mieszkała w rekluzji przy kościele pw. św. Juliana w Norwich, od którego najprawdopodobniej otrzymała imię. Kiedy w 1373 roku ciężko zachorowała, była przekonana o zbliżającej się śmierci. Własnie wtedy, gdy przyszedł prezbiter i pokazał jej krzyż, doznała serii szesnastu objawień. Wizje skończyły się, gdy Julianna wyzdrowiała.

Julianna sporządziła listę swoich wizji wraz z krótkim komentarzem. Około 20 lat później stworzyła dzieło będące rozwinięciem pierwszego tekstu. Były to Objawienia Bożej Miłości, według współczesnych badań pierwsza anglojęzyczna książka napisana przez kobietę. Z wielka wiarą Julianna świadczy, że „Pan nasz nie był nigdy zagniewany i nigdy nie będzie. Ponieważ jest Bogiem, jest dobry, jest prawdą, jest miłością, jest pokojem”. Opowiadając o miłości Boga nie obawiała się porównywać jej z miłością macierzyńską, a nawet samego Boga nazywała Matką.

Wspomnienie Liturgiczne Św. Juliany obchodzone jest 8 maja.


W minioną niedzielę wielkanocną powrócił w Liturgii obraz Jezusa – Dobrego Pasterza (Jana 10.1-10). Obraz ten obecny jest na najstarszej chrześcijańskiej ikonografii, w modlitwach i pieśniach. Wiele już homilii i rozważań na temat Dobrego Pasterza powiedziano. Ja chciałbym zwrócić naszą uwagę na inne samo określenie się Jezusa a mianowicie „Ja jestem bramą”. Usłyszymy to z ust Jezusa aż dwa razy, w tak krótkim fragmencie. 

Czytany przez nas fragment jest przez Ewangelistę wpisany w konkretny kontekst, który pomoże nam zrozumieć co to znaczy, że Jezus jest bramą. Kilka tygodni temu, w 4 Niedzielę Przygotowania Paschalnego czytaliśmy o uzdrowieniu niewidomego od urodzenia (Jana 9.1-41). Historia uzdrowionego przechodzi przez etap gdy zostaje on wykluczony z synagogi, ponieważ przyznaje i daje świadectwo, że to Jezus przywrócił mu wzrok, i w końcu wyznaję, że jest Mesjaszem. Wykluczenie z synagogi to napiętnowanie, odłączenie ze wspólnoty, która zwłaszcza dla osoby niewidomej, która dopiero co zaczyna normalnie żyć, jest pozbawieniem jakiegokolwiek wsparcia. Wykluczenie ze społeczności to pozbawienie bezpieczeństwa, bliskości, to niepewność jutra.

Bramy w budynkach czy murach miejskich pełnią podwójną rolę, zapewniają nam bezpieczeństwo oraz gdy są otwarte otwierają nas na innych. Możemy przez nie wyjść do pracy, spotkać przyjaciół, są miejscem pierwszego spotkania gdy witamy gości. Brama więc zapewnia bezpieczeństwo i daje dostęp do społeczności, otwiera nas na przepływ towarów np. ubrań, jedzenia, picia – to wszystko wnosimy przez drzwi do domów. W kontekście wykluczenia niewidomego w rozdziale 9 Jezus jako brama to w pierwszej kolejności ten, który przywraca osobę społeczności. Jezus buduje nową społeczność Boga, w której uprzywilejowane miejsce mają wszyscy ci, których wykluczają inne społeczności. I tutaj możemy znaleźć nawiązanie do 2 czytania 4 niedzieli wielkanocnej z 1 listu Piotra (1 P 2, 19-25) gdzie słyszymy hymn o cierpiącym słudze Boga. Jezus poprzez swoje poniżenie, mękę, śmierć staje po stronie wszystkich, którzy doświadczają opresji, agresji, nienawiści, wykluczenia – staje po stronie ofiar. Jezus, który przywrócił wzrok niewidomemu przywrócił mu godność, znów ustanowił go częścią społeczności. Jezus jako brama owiec chce przywracać wykluczonych społeczności Ludu Bożego i przywracać im godność. Chce im również zapewnić bezpieczeństwo przed ponowną utratą tej godności.

Postawienie przez Jezusa swego rodzaju granicy w postaci bramy, którą można zamknąć, nie jest wartościowaniem ludzi na „naszych” tych w zagrodzie i „innych” przed którymi należy zamknąć bramę. Jezus sam zaznaczył, że posiada też owce, które nie są z tej zagrody ale chce je przyprowadzić, zgromadzić w jedną (Jan 10.16).

Przestroga Jezusa przed tymi, którzy przychodzą by kraść, zabijać i niszczyć to przestroga przed fałszywymi nauczycielami. Nie chodzi dosłownie o morderców, złodziei i niszczycieli ale o tych, którzy odbierają owcom – wierzącym w Jezusa – pełnie, bogactwo życia. Przestroga ta w kontekście dotyczy fałszywych nauczycieli, którzy nie zbierają owczarni z Jezusem ale wykluczają z niej, dzieląc ją. Ci, którzy wkradają się do owczarni, to Ci, którzy nie myślą jak Jezus, to Ci, którzy chcą odgrodzić owczarnie wysokim murem, zatrzymać w niej „swoich” i nie chcą jej zanieczyścić jakąkolwiek innością – w przeciwieństwie do Jezusa, który zbiera wszystkich i wszędzie.

Tutaj warto zaznaczyć, że ta powszechna możliwości przynależności do owczarni Jezusa – Ludu Bożego, nie oznacza akceptacji dla złego sposobu życia poszczególnych owiec. Wyraźnie zaznacza to Apostoł Piotr w swoim liście pisząc w czym tu chwała, jeśli znosicie chłostę, a trwacie w grzechu?. Jednak w kontekście słuchania Głosu Dobrego Pasterza, Jezusa, zasadą pierwszorzędną jest najpierw poznanie Jezusa a dopiero następnie jakąkolwiek moralność, która jest ważna ale potrzebuje jasnego zaznaczenia jej źródła. A źródłem chrześcijańskiej moralności jest Jezus – Brama owiec – który nauczył nas czym jest miłość w rozumieniu Boga. Ta miłość jest chrześcijańską moralnością. Za Św. Augustynem możemy przecież powiedzieć „kochaj i rób co chcesz!”. Miłość bowiem wyklucza zdrady, nienawiść, brak szacunku, wykluczanie, morderstwa, kradzież, faszyzm, rasizm, ksenofobię, gwałt, niszczenie środowiska itd.

Jezus jest bramą owiec. On nas wszystkich chce zaliczyć do Ludu Boga, i chce nas uczyć rozpoznawać Jego głos, podążać Jego śladem, abyśmy nie chodzili za fałszywymi nauczycielami, którzy odbierają nam życia, relacje z Jezusem i Jego Wspólnotą. Jezus chce nas prowadzić przez życie tu i teraz abyśmy już go nigdy nie utracili i tak żyli wiecznie razem z życiodajną Trójcą Świętą, Bogiem, Ojcem i Synem, i Duchem Świętym.


 
WASZE KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
REFORMOWANY KATOLIK
alternatywny-katolik.epoznan.pl
RSSsend_message
Alternatywny Katolik - to blog, który postanowiłem założyć, by podzielić się swoimi przemyśleniami z pozycji duchownego chrześcijańskiego z mniejszościowego Kościoła tradycji starokatolickiej - Reformowanego Kościoła Katolickiego w Polsce.

Kościoły starokatolickie (do tej tradycji należy wspólnota dla której zostałem wyświęcony i do której należę), od swojego początku były otwarte na dialog a decyzje były podejmowane wspólnie. Zachowujemy jednocześnie to co dla katolików jest ważne.
POLECANE STRONY
www.starokatolicy.eu
www.facebook.pl/rkkpolska
www.ecumenical-catholic-communion...
ARCHIWUM WPISÓW
Wniebowstąpił, aby Zstąpił! (12 maj 2018)
Ochrzcić Halloween (31 paź 2017)
#Metoo (18 paź 2017)
Zapraszamy na koncert - Wstęp Wolny (12 maj 2017)
"I wszystko każdego rodzaju będzie dobrze" (9 maj 2017)
Jak pomagać bezdomnym - zaproszenie. (6 mar 2017)
Zawalcz o życie - Przygotowanie Paschalne (1 mar 2017)
Bezwarunkowy chrzest! (23 lut 2017)
Zmarł Ks. Inf. Roman Skrzypczak (13 sty 2017)
Zachwyceni (18 gru 2016)
Jest Radość! (11 gru 2016)
Usiądź i przestań gadać! (8 gru 2016)
O uważności i schronieniach. (28 lis 2016)
Co z tym Jezusem Królem? (21 lis 2016)
Miłosierdzie, harfy i noc świątyń. (16 wrz 2016)
Medytacja chrześcijańska (1 wrz 2016)
Włoska kuchnia ma w sobie coś boskiego. (17 lip 2016)
Maść na bolesne rany. (12 lip 2016)
A jeśli to Bóg przyjdzie do Ciebie? (31 maj 2016)
Skandal ciała! (26 maj 2016)
Powstań z kolan! (22 kwi 2016)
Przeskocz do życia (26 mar 2016)
W kilku słowach... Palma Zwycięstwa (18 mar 2016)
Droga do nowego życia (14 mar 2016)
Potrzebujesz przestrzeni (2 mar 2016)
Sposób na przemienienie codzienności. (24 lut 2016)
Robota po chrzcie (14 lut 2016)
Co ma wspólnego Bóg i sąsiadka? (31 sty 2016)
Każdy jest miły Bogu! (23 sty 2016)
Zaryzykuj (8 lis 2015)
Wzbudźmy więzi solidarności. (26 sie 2015)
Nie wystarczy chodzić do kościoła (22 sie 2015)
Nieuciszona gęś! (6 lip 2015)
Nienawiść zabija! (3 lip 2015)
O modlitwie, medytacji i życiu duchowym. (8 cze 2015)
Uroczystość Bożego Ciała i błogosławieństwo nowego ołtarza. (1 cze 2015)
Jest moc! (19 maj 2015)
Inspiracja. Miłość. Wolność. (1 kwi 2015)
Równość religijna w edukacji publicznej. (25 mar 2015)
Przełomy w teologii (11 mar 2015)
Nabożeństwo z tropików (5 mar 2015)
Pogoda ducha (23 lut 2015)
Przygotowanie paschalne (19 lut 2015)
Chrześcijanie zjednoczeni (20 sty 2015)
Poczęta tak samo jak my. (8 gru 2014)
Noc Kościoła (29 paź 2014)
125 lat alternatywnego katolicyzmu. (23 wrz 2014)
Dziwna ekonomia (21 wrz 2014)
Historia starokatolicyzmu (11 wrz 2014)
Ekumeniczna modlitwa za Irak (18 sie 2014)
Solidarni z chrześcijanami z Mosulu. (23 lip 2014)
Reformowany – czyli jaki? (17 lip 2014)
Śmiech paschalny (6 cze 2014)
Czy reformowani katolicy wierzą w czyściec? (22 maj 2014)
Idzie maj... (30 kwi 2014)
Nieomylny? (24 mar 2014)
Post czyli zaproszenie do miłości (5 mar 2014)
Cechy reformowanych katolików (19 lut 2014)
Czy Chrystus jest podzielony? (21 sty 2014)
Papież a starokatolicy (31 gru 2013)
Bóg wciąż jest... (21 gru 2013)
Dar niemówienia (19 gru 2013)
Boskie sploty (17 gru 2013)
Wspomnienie ks. Konrada (19 lis 2013)
11 listopada, Papież Franciszek i Tęcza (11 lis 2013)
Starokatolik o świętych (5 lis 2013)
IV Ekumeniczna Noc Kościoła (23 paź 2013)
Janseniści nie tacy źli? (17 paź 2013)
Pierwsze święcenia kobiety w Poznaniu (14 paź 2013)
Pogadaj z Biskupem (9 paź 2013)
Ubuntu - człowieczeństwo wobec innych! (23 wrz 2013)
Święty Jordan z Poznania? (20 wrz 2013)
Co jest najbardziej niezbędne (13 wrz 2013)
Codziennie na nowo (5 wrz 2013)
Stawiajmy tamy! (1 wrz 2013)
Jedność chrześcijan jest faktem! (1 sie 2013)
Bóg nie jest zapchajdziurą (8 lip 2013)
Porozmawiajmy o Kościele (19 cze 2013)
Spotkanie Anonimowych Katolików (11 cze 2013)
In nomine ss. Trinitatis. (7 cze 2013)
Właściciele prawdy? (5 cze 2013)
Kościół Episkopalny w Polsce (4 cze 2013)
Bądźcie płodni i mnóżcie się... (4 kwi 2013)
Powiedz mi jakie masz wyobrażenie Boga, a powiem Ci, jak wierzysz. (22 mar 2013)
O święceniu kobiet. (20 lut 2013)
My, Wy, Oni. (15 lut 2013)
Popiół na ulicy (14 lut 2013)
Otwórz się! (12 lut 2013)
W dżungli zabija się anioły. (12 lut 2013)
Anarchiści i Jezus (11 lut 2013)
Budować Kościół Chrystusa (11 lut 2013)
Zdjęcie: Artur Kaźmierczak