blog background
 
Andrzejw: Świat logistyki
logistyka, wózki widłowe, paleciaki, regały
metka_epoznan
Rozwój, zastosowanie i przewaga elektrycznych wózków widłowych
ok
0
not ok
0
liczba odsłon: 39

Początki wózka widłowego są datowane na rok 1917 r. a początek produkcji seryjnej na 1923 r. Jednak już znacznie wcześniej istniały wózki transportowe z przednią unoszona platformą. Nie były to jednak widły, a platforma umożliwiała jedynie nieznaczne uniesienie przemieszczanego ładunku. 


Pierwsze modele były napędzane silnikami spalinowymi zaczerpniętymi z innych maszyn, co stwarzało spore ograniczenia konstrukcyjne. Nie było również odpowiednich technologii filtracji spalin, by te wózki mogły pracować w pomieszczeniach zamkniętych. 


Początki wózka elektrycznego

Wydaje nam się, że napęd elektryczny w pojazdach to nowy wynalazek ostatnich lat, a to nieprawda. Wynalezienie silnika elektrycznego w naturalny sposób zapoczątkowało naturalną chęć konstruktorów do jego wykorzystania w pojazdach jako głównego napędu. Już 1895 r. powstały hulajnogi elektryczne, wózki akumulatorowe pomagały w rozwoju przemysłu ciężkiego już na samym początku XX w. Zarówno okres pierwszej, jak i drugiej wojny światowej stanowiły czas dynamicznego rozwoju przemysłu transportowego niezbędnego w usprawnieniu pracy w fabrykach zbrojeniowych, które cierpiały na braki kadrowe i gdzie każda innowacja była na wagę złota i mogła przesądzić o losach konfliktu. 


W Polsce jednym z liderów produkujących wózki widłowe elektryczne jest Promag SA poznańska firma mająca w swojej ofercie dziesiątki tego typu urządzeń. Warto tam zajrzeć i zobaczyć jak te urządzenia wyglądają obecnie. 

Rozwój

Początkowo z powodu małej wydajności akumulatorów i słabej sprawności silników elektrycznych korzystanie z wózków zasilanych prądem było dość uciążliwe. Jednak już wtedy istniały gałęzie, w których elektryczność z powodzeniem sprawdzała się jako główne źródło zasilania pojazdów. Elektryczne pociągi, tramwaje czy łodzie podwodne nikogo nie dziwią łączy je jednak jeden element wspólny, zewnętrzne zasilanie. Lokomotywy albo są napędzane z trakcji elektrycznej, albo agregatem diesla, łodzie podwodne początkowo miały agregaty spalinowe, a potem zastosowano reaktory jądrowe. Wszystkie te zabiegi pozwoliły wyeliminować najsłabszy element, jakim były akumulatory. Dopiero powszechny rozwój tak niewielkich i niewinnych urządzeń jak telefony komórkowe, pchnął temat ogniw elektrycznych w przyszłość. Zwyczajnie prace nad tym stały się opłacalne. Zaowocowało to powrotem do dyskusji o pojazdach elektrycznych. Umożliwiło to poważne myślenie o samochodach z napędem elektrycznym, choć dotychczas uważano, że to nigdy nie nastąpi. Przy okazji całej tej rewolucji „ogniwowej” ponownie przemianie i przewartościowaniu przeszły właśnie takie pojazdy jak wózki widłowe. 

Dlaczego wózek elektryczny 

Wózki elektryczne w stosunku do spalinowych mają sporo zalet, a obecnie ciężko dopatrzyć się jakichś poważnych wad. Dzięki ostatnio postępującemu rozwojowi technologii zasilających nie ma już problemu ze zbyt szybkim rozładowywaniem się pojazdów, a zarazem z ich długotrwałym ładowaniem. 


Wózki elektryczne są szybkie, ciche, niezwykle dynamiczne i czyste. Nie wydzielają trujących spalin, nie potrzebują tankowania niebezpiecznymi substancjami i nie wymagają takiej ostrożności jak wózki zasilanie gazem. 


Łatwo je skomputeryzować, a nawet wyposażyć w sprzęt do zdalnego kierowania.


Są dobrze zabezpieczone i odporne na warunki atmosferyczne, mogą pracować w trudnym terenie i w ekstremalnych temperaturach, zarówno wysokich, jak i niskich. 


Bezawaryjność

Jedną z głównych zalet, która jest niezwykle istotna dla finansów dużej firmy, to niska awaryjność takich wózków widłowych. Ze względu na drastyczne ograniczenie ruchomych i delikatnych elementów w stosunku do wózków spalinowych, elektryki bardzo rzadko się psują, nie ulegają typowym usterkom ich poprzedników, a naprawa ewentualnych awarii jest o wiele prostsza i nie wymaga zatrudniania specjalistów od silników spalinowych.


Niskie koszty eksploatacji

Wiele z powyżej wspomnianych zalet ma jeszcze dodatkowy pozytywny skutek. Eksploatacja elektrycznych wózków widłowych jest niezwykle tania. Wpływ na to ma zarówno niska awaryjność, jak i sposób zasilania. Motogodzina jest nieporównywalnie tańsza, a cały system w przedsiębiorstwie nie musi dysponować infrastrukturą związaną z tankowaniem i serwisowaniem urządzeń spalinowych. Prostsze też jest przeszkolenie pracowników.  


Na koniec 

Długa historia elektrycznych wózków widłowych nabrała w ostatnich latach niespotykanego tempa, a one same stały się niekwestionowanym liderem w transporcie towarów w magazynach, na statkach i w większości dziedzin, w których jeszcze niedawno panowały wózki spalinowe. 


WASZE KOMENTARZE
Autor bloga wyłączył możliwość komentowania tego wpisu
Zdjęcie: Natalia Cofta