blog background
 
Jan Zujewicz : Staromiejskie blubry
Rada Osiedla Stare Miasto
metka_epoznan
Poznańska polityka reklamowa
ok
10
not ok
2
liczba odsłon: 1021

Wbrew temu, co głosi tytuł, czegoś takiego nie ma. Widać to na ulicach całego Poznania. Codziennie szpetne afisze i wyświetlacze atakują nas i z lewej, i z prawej, z przodu i z tyłu. Nie możemy się więc doczekać inicjatywy, która obali reklamową dyktaturę. Czy koncepcja poznańskiej polityki reklamowej, przedstawiona 5 listopada, dokona w tej dziedzinie przełomu? Zastanówmy się.

Projekt polityki reklamowej to inicjatywa Miejskiej Pracowni Urbanistycznej (MPU) i jednocześnie efekt jej dwuletniej pracy. Koncepcja ta – przede wszystkim za pomocą wskazania dobrych praktyk – określa wytyczne dotyczące reklam zewnętrznych. Nie dotyczy ona jednak całego Poznania – obejmuje wyłącznie tzw. "obszar staromiejski" (zobrazowany na mapce obok), a więc teren najbardziej newralgiczny. Warto też wspomnieć, że koncepcja nie jest aktem prawa, a to obniża jej efektywność. Ale o tym za chwilę.

MPU dopuszcza istnienie na obszarze staromiejskim czterech rodzajów nośników informacji i reklamy. Definiuje je w następujący sposób:

1)   Urządzenia reklamowe to nośniki informacji w jakiejkolwiek formie wraz z elementami konstrukcyjnymi.

2)   Szyldy to oznaczenia jednostki organizacyjnej lub przedsiębiorcy, ich siedzib lub miejsc wykonywania działalności.

3)   Tablice informacyjne to elementy informacji turystycznej, przyrodniczej lub porządkowej, niebędące znakami,

4)   Słupy ogłoszeniowe – tutaj MPU nie podaje definicji, ale chyba każdy wie, o co chodzi ;)

W ramach każdej z tych czterech kategorii MPU wytycza ograniczenia, zakazy i nakazy dotyczące instalacji poszczególnych nośników. I tak na przykład urządzenia reklamowe nie mogą być zlokalizowane nigdzie oprócz wiat przystankowych, gablot z menu przy restauracjach i kawiarniach. MPU postuluje także wprowadzenie jednolitego oznaczenia aptek. Istotną sprawą jest też zakaz instalowania szyldów świetlnych – czy to w postaci ekranu, wyświetlacza czy oświetlenia LED. Szyldy powinny być wykonane ze szlachetnych materiałów – drewna, szkła i metalu. Słupy ogłoszeniowe zaś nie powinny być wyższe niż 4 metry, a proporcje podstawy do wysokości powinny wynosić 1:3. Zakazane jest (a właściwie byłoby) także oklejanie witryn reklamami.

I to właściwie tyle (w największym skrócie) jeśli chodzi o zapisy koncepcji. W początkowej części przeczytamy też o dotychczasowych dokumentach regulujących sprawy reklamowe w Poznaniu (studium, plany zagospodarowania przestrzennego czy zarządzenia prezydenta). MPU wskazała również akty prawne z innych miast, od których Poznań może "ściągnąć" dobre praktyki. Koncepcja ukazuje również pewne działania, w kierunku których Poznań powinien zmierzać, rozwijając politykę reklamową (jak choćby możliwość stworzenia parku kulturowego).


Niewątpliwą zaletą i najsilniejszym chyba atutem inicjatywy MPU jest otwarcie debaty publicznej nt. polityki reklamowej w Poznaniu. Tak długo bowiem, jak mówi się o bałaganie reklamowym w naszym mieście, tak długo niewiele się nie dzieje. Może i powstają różnego rodzaju przepisy, ale z perspektywy poznaniaka – nic to nie zmienia. Mam więc nadzieję, że dzięki tej koncepcji będziemy mogli (nawet jeśli będzie to za kilka lat) dostrzec różnicę.

Na tym jednak mój entuzjazm się kończy. Bo projekt MPU nie rozwiązuje najważniejszego problemu. Jest nim brak możliwości egzekucji przepisów i wytycznych Miejskiego Konserwatora Zabytków. Mamy bowiem w Poznaniu sytuację, w której ktoś instaluje reklamę wbrew prawu, a tylko w nielicznych przypadkach udaje się wyegzekwować likwidację takiego urządzenia. Brakuje przepisów dotkliwych dla tych przedsiębiorców, którzy działają niezgodnie z zasadami. Potrzebne są również działania zachęcające do montowania wzorowych afiszów, choć przy tej skali bałaganu reklamowego trudno mi uwierzyć w ich wysoką skuteczność. Jakie narzędzia powinny zatem zostać wprowadzone, aby ten reżim reklamowej szpetoty obalić? Uważam, że przede wszystkim na to pytanie powinniśmy odpowiedzieć w ramach wywołanej przez MPU debaty publicznej.

Na końcu zapraszam do wzięcia udziału w tej debacie! Uwagi do koncepcji polityki reklamowej autorstwa MPU można zgłaszać do tej instytucji do 30 grudnia br. Więcej informacji można uzyskać u pracowników MPU zajmujących się koncepcją: Małgorzata Kędziora tel. 61 84 55 061, Magdalena Kostencka-Burek tel. 61 84 55 055, Olga Susicka-Banasiak tel. 61 84 55 055.

Dokument można pobrać ze strony internetowej MPU: www.mpu.pl

Więcej na moim blogu: www.zujewicz.pl

Zapraszam do dyskusji!

 
WASZE KOMENTARZE[1]
~Autor: Reklamy szpecą, ale to walka z wiatrakami.
dodano: Niedziela, 2012.11.18 21:51, IP:95.108.87.XXX
ok
0
not ok
0
odpowiedz|usuń
avatarPiekielnik: ~Autor: Reklamy szpecą, ale to walka z wiatrakami....
historyczne centra zachodnich miast pokazują, że jest to możliwe. Od czegoś trzeba zacząć.
dodano: Poniedziałek, 2012.11.19 01:36
ok
4
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.