Pogoda jutro Pogoda Poznań
90

Tu opisz zauważony błąd w tekście,
(sprawy niezwiązane z błędami nie będą rozpatrywane tą drogą - o wszelkich innych sprawach kontaktuj się poprzez stronę)

E-mail kontaktowy:

Wpisz kod z obrazka:
codeimg

Ogrody: gdzie zbudować nową pętlę tramwajową?
| aktualizacja: Czwartek, 3 2009 roku, godzina 12: 1

Według planów trasa tramwajowa kończąca się pętlą na Ogrodach w Poznaniu zostanie przedłużona do ul. Polskiej. Jeśli nowa trasa zostanie wybudowana pod ziemią, nie będzie można w przyszłości przedłużyć trasy do portu lotniczego na Ławicy.

Grunty w rejonie skrzyżowania ul. Dąbrowskiego z al. Polską należą do prywatnego właściciela, chce on tam zbudować Bramę Zachodnią – obiekt witający gości wieżdżających do Poznania od strony Świecka. Wówczas stanęłyby tam budynki o wysokości co najmniej kilkunastu kondygnacji z biurami, być może mieszkaniami, sklepami, obiektami usługowymi. Natomiast służby miejskie zajmujące się rozwojem komunikacji chcą przenieść z Ogrodów pętlę tramwajową. Przed skrzyżowaniem z al. Polską tramwaje wjeżdżałyby pod ziemię, pętla umieszczona by została pod Bramą Zachodnią.

 

Jak się jednak okazuje nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ funkcje publiczne umieszczone zostały by na gruncie należącym do osoby prywatnej, oraz niemożliwe byłoby m przedłużenie torów do Ławicy. Gdyby pętlę umieścić w pobliżu niedalekiego osiedla mieszkaniowego, pasażerowie mieliby bliżej, nie musieliby wjeżdżać lub wchodzić pod ziemię. Po dwóch latach dyskusji ciągle nie ma ostatecznej decyzji. Ostatnio władze Poznania zdecydowały się zamówić wykonanie studium opłacalności tego przedsięwzięcia.

 

W ostatnim czasie pojawiły się kolejne wątpliwości dotyczące umieszczania pętli pod ziemią. MPK nie dysponuje wagonami spełniającymi surowych norm przeciwpożarowych, a tylko takie mogą wjeżdżać pod ziemię. Przetarg na zakup nowych tramwajów nie uwzględnia takich potrzeb. Miejski przewoźnik opowiada się za ulokowaniem pętli na powierzchni, na gruntach należących nie do osoby prywatnej, ale do skarbu państwa, blisko budynków mieszkalnych.

 

Propozycja, za którą opowiada się Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta z pewnością jest droższa. Samorządu nie stać na budowę tuneli i innych wielopoziomowych rozwiązań komunikacyjnych nawet w centrum, więc finansowanie takiej inwestycji na peryferiach budzi wątpliwości.