4 mln złotych kary dla firmy z Opalenicy sprzedającej "maty lecznicze" na pokazach. To rekord
Exito z Opalenicy zachęcała do udziału w pokazach poprzez opowieści o "nagrodzie dla każdego".
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wpłynęło do niego wiele skarg na działalność wielkopolskiej firmy. Trudni się ona sprzedawaniem na pokazach z udziałem przede wszystkim seniorów mat leczniczych, urządzeń do masażu czy oczyszczaczy powietrza. - Exito zaprasza na pokaz wabiąc konsumentów obietnicą prezentu dla każdej osoby, która weźmie w nim udział. Co więcej, pracownicy spółki informują, że podczas prezentacji odbędzie się losowanie nagród. W rzeczywistości upominki nie istnieją, a wylosowana "nagroda" tak naprawdę jest płatna - pracownicy przedstawiają umowę jej zakupu - wyjaśnia UOKiK.
Podobnie jak inne firmy ukarane przez UOKiK, Exito na pokazach zapewnia klientów, że nabywają produkt w "super promocji", na której można zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy złotych. - Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito chce namówić konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty - dodaje.
Ale to nie koniec. Gdy już ktoś nabył produkt i postanowił go zwrócić, firma na to nie pozwalała tłumacząc, że zwrotom nie podlegają towary zakupione w ramach promocji lub wyroby medyczne. UOKiK stawia sprawę jasno - jest to niezgodne z prawem. Każdy bowiem, kto podpisuje umowę na kupno produktu na prezentacji, ma możliwość zwrócenia go w ciągu 14 dni.
- Nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów. Celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę. Jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Na Exito nałożono prawie 4 mln złotych kary. Dodatkowo firma musi natychmiast zaprzestać stosowania niewłaściwych praktyk i poinformować swoich klientów listownie o decyzji UOKiK. Wielkopolska firma ma 30 dni na odwołanie się od tej decyzji.