Reklama
Reklama

Cały czas jeżdżą po polskich torach, a pierwszy egzemplarz został właśnie objęty ochroną konserwatora zabytków

fot. Domański E., Kowalczyk E., Skoniecki J. - „Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57” / Public Domain / wikimedia
fot. Domański E., Kowalczyk E., Skoniecki J. - „Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57” / Public Domain / wikimedia

Elektryczne Zespoły Trakcyjne EN57 są dobrze znane wszystkim, którzy jeżdżą po Polsce pociągami. Pociągi są cały czas eksploatowane przez Przewozy Regionalne, a pierwszy wyprodukowany egzemplarz został właśnie objęty ochroną konserwatorską.

Prace nad nowym elektrycznym zespołem trakcyjnym prowadziło w latach 1959 - 1961 Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego z Poznania, a produkcję rozpoczęto w 1961 we wrocławskich zakładach Pafawag. EN57 bez większych modernizacji były produkowane do 1993 roku, a to oznacza, że był to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Łącznie wyprodukowano 1452 składy, a zdecydowana większość z nich trafiła na polskie tory - zaledwie 40 wyeksportowano do byłej Jugosławii.

Pociągi - choć zapewniają niski komfort - do dziś używane są przez Przewozy Regionalne, a w ostatnich latach wiele składów przeszło głębokie modernizacje. Modernizacją EN57 są choćby pociągi Feniks z poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych. Przewoźnik był wielokrotnie krytykowany przez specjalistów za ciągłe modernizowanie przestarzałych składów, ale swoje działania tłumaczył opłacalnością takiego rozwiązania.

Faktem jest jednak, że coraz trudniej na polskich torach spotkać niezmodernizowany skład EN57. Z zapowiedzi Przewozów Regionalnych wynika, że niezmodernizowane pojazdy znikną z wielkopolskich torów w tym roku. Jest jednak dobra wiadomość dla miłośników kolei. W piątek poinformowano, że pierwszy wyprodukowany EN57 o numerze 001 został objęty ochroną konserwatorską -Potwierdzamy, że jednostka EN57-001 została objęta ochroną konserwatora zabytków. Mamy świadomość szczególnego znaczenia tego pojazdu z punktu widzenia historii i rozwoju kolejnictwa w Polsce. Stąd już w ubiegłym roku zarząd spółki Przewozy Regionalne zdecydował o cofnięciu wcześniejszej decyzji o zezłomowaniu tej jednostki, aby w dłuższej perspektywie czasowej odpowiednio wyeksponować niewątpliwie unikatowy egzemplarz EN57 - poinformował na łamach portalu Rynek Kolejowy Dominik Lebda, rzecznik prasowy PR.

W tej chwili pociąg stacjonuje na terenie województwa podkarpackiego. Na razie nie zostanie przywrócony do ruchu, ale trwają analizy dotyczące przyszłości pojazdu i jego ewentualnego remontu.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Przed nami kolejna zimna noc, jest ostrzeżenie meteo
10℃
2℃
Poziom opadów:
8.1 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
12.08 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro