Pogoda jutro  Pogoda Poznań
20 9

Teleopieka w Poznaniu: „czerwony guzik” może uratować życie

j
niedziela, 13.08.2017 r.
godz. 10.35
j | niedziela, 13.08.2017 r., godz. 10.35
Teleopieka w Poznaniu: „czerwony guzik” może uratować życie
fot. UMP

Usługa teleopieki to innowacyjne rozwiązanie, które w przypadku zagrożenia życia pozwala na bardzo szybkie wezwanie pomocy. Umożliwia też zwykle kontakty.

zakładka
POGODA
DZISIAJ
pogoda
22°C 1021 hPa
JUTRO
pogoda
20°C 1016 hPa
POJUTRZE
pogoda
16°C 1012 hPa
NAJPOPULARNIEJSZE WIADOMOŚCI

Obecnie w Poznaniu z z nowoczesnej usługi teleopieki korzysta 250 samotnych, schorowanych i często niesamodzielnych osób starszych. Docelowo ma ich być 550. ad bezpieczeństwem podopiecznych czuwa dziewięciu teleasystentów, zatrudnionych przez Stowarzyszenie Medycyna Polska. Osoby te pracują 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku. Centrum Teleopieki działa od 1 kwietnia 2017 roku. Najpierw pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie przeprowadzają wywiad środowiskowy a następnie wspólnie ze specjalistą ds. teleopieki oraz asystentami ustalają Indywidualny Program Opieki i Wsparcia, następnie wprowadzają podopiecznych i szkolą z obsługi zestawu do teleopieki.

Podopieczny Centrum Teleopieki otrzymuje telefon i specjalną opaskę, która bardzo łatwo pozwala na wezwanie pomocy. Obsługa zestawu ogranicza się do dwóch przycisków. W momencie zagrożenia życia podopieczny dzwoni do Centrum Teleopieki na połączenie ratunkowe "czerwone". Realizowane są też połączenia "zielone" -  przychodzące i wychodzące. Połączenia te mają charakter podtrzymania kontaktu z podopiecznym w ramach cotygodniowych rozmów. Udział seniorów w projekcie jest całkowicie bezpłatny – informuje Hubert Bugajny z biura prasowego UMP.

W momencie, gdy beneficjent projektu upadnie czy też nagle poczuje się źle i nie ma siły dojść do telefonu, może skorzystać ze specjalnej opaski na ręce. Wystarczy, że naciśnie czerwony guzik, wtedy po drugiej stronie odzywa się teleasystent, który reaguje na zdarzenie. W kilku przypadkach udało się już uratować życie - mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania.

To rozwiązanie bardzo dobrze sprawdza się w praktyce - zapewnia Monika Szelągiewicz, ekspert ds. opracowania i wdrożenia systemu teleopieki ze Stowarzyszenia Medycyna Polska. Kobieta z podejrzeniem udaru dzięki interwencji teleasystenta i wezwaniu pogotowia ratunkowego szczęśliwie przeżyła.  Do kolejnej pani, która choruje na padaczkę pourazową i przewlekłą chorobę płuc, udało się  również na czas wezwać pomoc. Takich przykładów zgłoszeń ratunkowych można przytoczyć wiele. Pokazuje to, jak bardzo usługa teleopieki jest ważna i potrzebna w dużym mieście, gdy zagrożone jest życie, bezpieczeństwo czy zdrowie jego mieszkańców - dodaje.

Od początku kwietnia do podopiecznych Centrum Teleopieki w Poznaniu wysłanych zostało 30 karetek pogotowia ratunkowego wezwanych przez linię ratunkową SOS.

Działanie, którego inicjatorem jest Miasto Poznań, zdobyło ponad 12,5 mln złotych dofinansowania z funduszy europejskich. Opracowania i wdrożenia systemu teleopieki w ramach  projektu "Usługi społeczne dla mieszkańców Poznania" podjęło się Stowarzyszenie "Medycyna Polska". Działania te uzupełnione zostały prze usługi domowe realizowane przez Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy "Flandria". W projekcie bierze także udział Polski Komitet Opieki Społecznej, Fundacja Aktywizacja oraz Fundacja L'Arche – dodaje Bugajny.