Trzeci tor pomiędzy Poznaniem Głównym a Wschodnim coraz bliżej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności budowy trzeciego toru. Ma to zapewnić większą przepustowość linii między stacjami Poznań Główny a Poznań Wschód.
O potrzebie budowy trzeciego toru pomiędzy Poznaniem Głównym a Wschodnim mówi się od lat. Jednym z negatywnych zjawisk obserwowanych w aglomeracji poznańskiej jest wzrastające w godzinach szczytowych natężenie ruchu na sieci drogowej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest m.in. intensywny proces suburbanizacji oraz wysoki wskaźnik motoryzacji. Dlatego podjęta została decyzja o utworzeniu sprawnego systemu kolei metropolitalnej, która ma być podstawowym elementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej. Według założeń Poznańska Kolej Metropolitalna docierać ma do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania, co jest możliwe, jeśli uzyska się odpowiednią przepustowością infrastruktury kolejowej Poznańskiego Węzła Kolejowego. Podstawowym warunkiem zniesienia bariery w zakresie jego przepustowości, jest budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny - Poznań Wschód .
Obecnie między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim kursuje około 180 pociągów na dobę. Zakładany w ramach projektu PKM rozwój połączeń aglomeracyjno - regionalnych oparty jest o znaczne zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów w kierunku wschodnim i północno-wschodnim, w granicach miasta Poznania - powiedział Arnold Bresch, Członek Zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. Dodatkowy tor wykorzystywany będzie w sytuacjach zakłóceń eksploatacyjnych także do prowadzenia ruchu pociągów dalekobieżnych - dodał.
Zgodnie z umową studium wykonalności obejmować ma analizą układy torowe oraz elementy związane z torem takie, jak nawierzchnia, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikację, łączność, zasilanie elektroenergetyczne, sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjne, budynki i budowle, tabor, infrastrukturę obsługi podróżnych, wyposażenie peronów i inżynierię ruchu. Ze szczególnym uwzględnieniem spraw dotyczących środowiska głównie w kontekście przeprawy przez Wartę i Cybinę. Ponadto studium ma odpowiedzieć na pytanie, czy dla uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitarnej wystarczy budowa jednego toru, czy dwóch, ewentualnie w jakiej perspektywie czasowej.
Studium wykonalności będzie wsparciem procesu decyzyjnego poprzez obiektywne i racjonalne określenie mocnych i słabych stron projektu, możliwości, zagrożeń z nim związanych i zasobów potrzebnych do jego realizacji oraz oceny szans jego powodzenia. Opracowany raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie podstawą do dalszych prac związanych z realizacją projektu - informuje Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
4 lipca umowę na na opracowanie studium wykonalności dla projektu "Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny - Poznań Wschód" podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w swoim imieniu oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego i Miasta Poznań z Konsorcjum firm: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu i Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy.
Podpisana 4 lipca 2017 r. umowa jest wypełnieniem zapisów podpisanego 10 października 2016 r. Porozumienia między PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Samorządem Województwa Wielkopolskiego oraz Miastem Poznań o współpracy przy opracowywaniu studium wykonalności i stworzenia raportu oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko oraz zapisów podpisanej 26 stycznia 2017 r. umowy dotyczącej współfinansowania opracowania studium wykonalności - dodaje Wolny. Wartość podpisanej umowy to prawie 1,3 mln zł netto. Zakończenie wykonania studium zaplanowano na połowę 2019 r. - kończy.