Reklama
Reklama

Trzeci tor pomiędzy Poznaniem Głównym a Wschodnim coraz bliżej

fot. UMWW, archiwum
fot. UMWW, archiwum

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności budowy trzeciego toru. Ma to zapewnić większą przepustowość linii między stacjami Poznań Główny a Poznań Wschód.

O potrzebie budowy trzeciego toru pomiędzy Poznaniem Głównym a Wschodnim mówi się od lat. Jednym z negatywnych zjawisk obserwowanych w aglomeracji poznańskiej jest wzrastające w godzinach szczytowych natężenie ruchu na sieci drogowej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest m.in. intensywny proces suburbanizacji oraz wysoki wskaźnik motoryzacji. Dlatego podjęta została decyzja o utworzeniu sprawnego systemu kolei metropolitalnej, która ma być podstawowym elementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej. Według założeń Poznańska Kolej Metropolitalna docierać ma do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania, co jest możliwe, jeśli uzyska się odpowiednią przepustowością infrastruktury kolejowej Poznańskiego Węzła Kolejowego. Podstawowym warunkiem zniesienia bariery w zakresie jego przepustowości, jest budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny - Poznań Wschód .

Obecnie między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim kursuje około 180 pociągów na dobę. Zakładany w ramach projektu PKM rozwój połączeń aglomeracyjno - regionalnych oparty jest o znaczne zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów w kierunku wschodnim i północno-wschodnim, w granicach miasta Poznania - powiedział Arnold Bresch, Członek Zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. Dodatkowy tor wykorzystywany będzie w sytuacjach zakłóceń eksploatacyjnych także do prowadzenia ruchu pociągów dalekobieżnych - dodał.

Zgodnie z umową studium wykonalności obejmować ma analizą układy torowe oraz elementy związane z torem takie, jak nawierzchnia, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikację, łączność, zasilanie elektroenergetyczne, sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjne, budynki i budowle, tabor, infrastrukturę obsługi podróżnych, wyposażenie peronów i inżynierię ruchu. Ze szczególnym uwzględnieniem spraw dotyczących środowiska głównie w kontekście przeprawy przez Wartę i Cybinę. Ponadto studium ma odpowiedzieć na pytanie, czy dla uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitarnej wystarczy budowa jednego toru, czy dwóch, ewentualnie w jakiej perspektywie czasowej.

Studium wykonalności będzie wsparciem procesu decyzyjnego poprzez obiektywne i racjonalne określenie mocnych i słabych stron projektu, możliwości, zagrożeń z nim związanych i zasobów potrzebnych do jego realizacji oraz oceny szans jego powodzenia. Opracowany raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie podstawą do dalszych prac związanych z realizacją projektu - informuje Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

4 lipca umowę na na opracowanie studium wykonalności dla projektu "Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny - Poznań Wschód" podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w swoim imieniu oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego i Miasta Poznań z Konsorcjum firm: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu i Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy.

Podpisana 4 lipca 2017 r. umowa jest wypełnieniem zapisów podpisanego 10 października 2016 r. Porozumienia między PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Samorządem Województwa Wielkopolskiego oraz Miastem Poznań o współpracy przy opracowywaniu studium wykonalności i stworzenia raportu oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko oraz zapisów podpisanej 26 stycznia 2017 r. umowy dotyczącej współfinansowania opracowania studium wykonalności - dodaje Wolny. Wartość podpisanej umowy to prawie 1,3 mln zł netto. Zakończenie wykonania studium zaplanowano na połowę 2019 r. - kończy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
2℃
Poziom opadów:
4.4 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
8.32 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro