Reklama

Poznań Główny: tunel zostanie wydłużony, a perony 4-6 przykryte wiatą?

W marcu tego roku powołano do życia zespół ekspertów zajmujący się opracowaniem zmian na dworcu Poznań Główny. Poseł PiS Tadeusz Dziuba i radny PiS Adam Pawlik wskazywali, że konieczne jest usunięcie mało funkcjonalnych rozwiązań zastosowanych na dworcu. Dziś zespół utrzymuje, że za dwa lata perony 4-6 zostaną przykryte wiatą. Przedłużony ma też zostać tunel.

Już w styczniu radny PiS Adam Pawlik wraz z posłem PiS Tadeuszem Dziubą zaproponowali, by przedłużyć tunel łączący perony przy Poznaniu Głównym. Miałby przebiegać pod galerią Poznań City Center i kończyłby się przy ulicy Wolne Tory. Między innymi nad tą propozycją dyskutowali od marca członkowie zespołu powołanego do opracowania rozwiązań usuwających podstawowe dysfunkcjonalności poznańskiego węzła kolejowego.

TEJ! Zasługujesz na jesienny relaks. Linea Mare***** nad morzem to idealne miejsce na wypoczynek wśród sosnowych lasów. Odkryj spokój i komfort w wyjątkowym otoczeniu.
REKLAMA


Do pracy w zespole zaproszono grono specjalistów - m.in. prezesa SITK Jana Firlika, Jeremiego Rychlewskiego z Politechniki Poznańskiej, Jerzego Krigera - szefa Departamentu Transportu w UMWW, dyrektora biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań Macieja Musiała oraz przedstawicieli PKP i PKP PLK. W zespole pracują także poseł PiS Tadeusz Dziuba i radny PiS Adam Pawlik.

W poniedziałek Dziuba i Pawlik zapowiedzieli, że prace na dworcu mają się odbyć w ciągu dwóch lat. - Tunel zostanie przedłużony do galerii handlowej i najprawdopodobniej wyjście z tego tunelu będzie właśnie w galerii. W ten sposób strony wschodnia i zachodnia kompleksu dworcowego zostaną połączone - mówi Tadeusz Dziuba. - W przypadku peronów 4-6 opracowano koncepcję ich przykrycia wiatą tak, by pasażerowie byli chronieni od deszczu, śniegu, wiatru. Spółki kolejowe szukają w tej chwili środków na sfinansowanie tej dodatkowej inwestycji - dodaje.

Jak zaznacza Adam Pawlik, zespół został powołany przez prezesa PKP. - Nowe władz spółek PKP mają świadomość tego, co wydarzyło się w Poznaniu. Wiedzą, że aspekt komercyjny wziął górę nad kolejowym. Mamy nadzieję, że w kolejnych miesiącach i latach zmieni się ta tendencja. Celem drugiego pod względem obsługi pasażerów dworca w Polsce powinna być właśnie obsługa pasażera, a wszystkie inne funkcje powinny być funkcjami uzupełniającymi - mówi Pawlik.

Wśród innych planowanych inwestycji jest nowy peron, który miałby być zlokalizowany za peronem trzecim. - Przepustowość dworca zwiększyłaby się dzięki temu. Chcemy też wydłużyć perony 5 i 6 oraz przemieścić wiaty historyczne tak, aby oczyścić pole i przykryć perony 4-6 wspólnym zadaszeniem.

Prace projektowe nad zadaszeniem mają się odbywać w najbliższym miesiącach. Wiata miałaby się pojawić nad peronami (obecnie są przebudowywane) w 2018 roku, już po zakończeniu prac remontowych na peronach. Prace przy tunelu mają odbywać się równolegle.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Problemy na Ławicy przez pogodę
9℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
15.60 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro