Poznań Główny: tunel zostanie wydłużony, a perony 4-6 przykryte wiatą?
W marcu tego roku powołano do życia zespół ekspertów zajmujący się opracowaniem zmian na dworcu Poznań Główny. Poseł PiS Tadeusz Dziuba i radny PiS Adam Pawlik wskazywali, że konieczne jest usunięcie mało funkcjonalnych rozwiązań zastosowanych na dworcu. Dziś zespół utrzymuje, że za dwa lata perony 4-6 zostaną przykryte wiatą. Przedłużony ma też zostać tunel.
Już w styczniu radny PiS Adam Pawlik wraz z posłem PiS Tadeuszem Dziubą zaproponowali, by przedłużyć tunel łączący perony przy Poznaniu Głównym. Miałby przebiegać pod galerią Poznań City Center i kończyłby się przy ulicy Wolne Tory. Między innymi nad tą propozycją dyskutowali od marca członkowie zespołu powołanego do opracowania rozwiązań usuwających podstawowe dysfunkcjonalności poznańskiego węzła kolejowego.
Do pracy w zespole zaproszono grono specjalistów - m.in. prezesa SITK Jana Firlika, Jeremiego Rychlewskiego z Politechniki Poznańskiej, Jerzego Krigera - szefa Departamentu Transportu w UMWW, dyrektora biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań Macieja Musiała oraz przedstawicieli PKP i PKP PLK. W zespole pracują także poseł PiS Tadeusz Dziuba i radny PiS Adam Pawlik.
W poniedziałek Dziuba i Pawlik zapowiedzieli, że prace na dworcu mają się odbyć w ciągu dwóch lat. - Tunel zostanie przedłużony do galerii handlowej i najprawdopodobniej wyjście z tego tunelu będzie właśnie w galerii. W ten sposób strony wschodnia i zachodnia kompleksu dworcowego zostaną połączone - mówi Tadeusz Dziuba. - W przypadku peronów 4-6 opracowano koncepcję ich przykrycia wiatą tak, by pasażerowie byli chronieni od deszczu, śniegu, wiatru. Spółki kolejowe szukają w tej chwili środków na sfinansowanie tej dodatkowej inwestycji - dodaje.
Jak zaznacza Adam Pawlik, zespół został powołany przez prezesa PKP. - Nowe władz spółek PKP mają świadomość tego, co wydarzyło się w Poznaniu. Wiedzą, że aspekt komercyjny wziął górę nad kolejowym. Mamy nadzieję, że w kolejnych miesiącach i latach zmieni się ta tendencja. Celem drugiego pod względem obsługi pasażerów dworca w Polsce powinna być właśnie obsługa pasażera, a wszystkie inne funkcje powinny być funkcjami uzupełniającymi - mówi Pawlik.
Wśród innych planowanych inwestycji jest nowy peron, który miałby być zlokalizowany za peronem trzecim. - Przepustowość dworca zwiększyłaby się dzięki temu. Chcemy też wydłużyć perony 5 i 6 oraz przemieścić wiaty historyczne tak, aby oczyścić pole i przykryć perony 4-6 wspólnym zadaszeniem.
Prace projektowe nad zadaszeniem mają się odbywać w najbliższym miesiącach. Wiata miałaby się pojawić nad peronami (obecnie są przebudowywane) w 2018 roku, już po zakończeniu prac remontowych na peronach. Prace przy tunelu mają odbywać się równolegle.
Najpopularniejsze komentarze