Peron 4a gotowy. Stoi tu wiata odnowiona za 2,5 mln złotych
Z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ale "już" się zakończyły. Chodzi o prace na peronie 4a, który od miesięcy przechodził metamorfozę. Stanęła tu m.in. odnowiona za 2,5 mln złotych zabytkowa wiata. Od piątku z peronu mogą korzystać pasażerowie.
Prace na peronie 4a miały się zakończyć w lutym, ale dopiero teraz mogą z niego korzystać pasażerowie. - W ubiegłym tygodniu zakończyły się wszystkie odbiory i od piątku peron jest dostępny dla pasażerów - mówi Zbigniew Wolny z PKP PLK.
Wolny już w maju wyjaśniał nam, że opóźnienie wynikało ze złego stanu wiaty, którą zamontowano na odnowionym peronie. - Stwierdzono zły stan techniczny niektórych jej elementów konstrukcyjnych. W związku z tym zostały one poddane ekspertyzie (słupy i kratownice), z której wynika, że koniecznym jest wykonanie zupełnie nowych kratownic - mówił w maju.
Za renowację wiaty i jej montaż odpowiadała firma Trigranit Development Polska, która wybudowała nowy dworzec Poznań Główny. - Przez wiele lat historyczna wiata stała na peronie 2. W trakcie realizacji inwestycji Poznań City Center i budowy parkingu nad torami, została ona zdemontowana i zmagazynowana. W wyniku wewnętrznych ustaleń pomiędzy inwestorem a zarządem Polskich Kolei Państwowych podjęta została decyzja o przywróceniu jej na terenie peronu 4a, który wcześniej nie posiadał zadaszenia. Remont wiaty rozpoczęto w kwietniu br., tak, aby pokrywał się z kapitalną przebudową peronu, za którą odpowiadała spółka PKP PLK, a która rozpoczęła się we wrześniu 2015 - wyjaśnia Trigranit.
Trigranit zapłacił 2,2 mln złotych za renowację wiaty, a wszystkie prace z tym związane kosztowały 2,5 mln złotych. - Odrestaurowana, zabytkowa wiata ma ponad 200 m długości, około 7 m szerokości i niecałe 6 m wysokości. Wykonana jest ze stalowych dźwigarów kratowych opartych na 60 żeliwnych słupach. Dodatkowo na odrestaurowanej wiacie zamontowano nowe oświetlenie w postaci ledowych linii świetlnych wraz ze zintegrowanym systemem nagłośnienia. W najbliższym czasie zamontowane zostaną jeszcze zdobienia na głowicach słupów, które są obecnie rekonstruowane - dodaje.
Peron 4a zyskał nie tylko wiatę, ale też zupełnie nową nawierzchnię, nagłośnienie, małą architekturę. Do końca przyszłego roku wyremontowane mają zostać perony 4, 5 i 6.
Najpopularniejsze komentarze