Poszerzenie autostrady: mieszkańcy wciąż walczą o ograniczenie hałasu
Do czwartku trwały drugie konsultacje społeczne w sprawie poszerzenia autostrady A2 na wysokości Poznania. Drugie konsultacje odbyły się, bo po pierwszych dokumentacja inwestycji znacznie się zmieniła. Mieszkańcy cały czas walczą o to, by ograniczyć hałas generowany przez auta na trasie.
W kwietniu pisaliśmy o konsultacjach społecznych prowadzonych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w związku z planami Autostrady Wielkopolskiej zakładającymi poszerzenie autostradowej obwodnicy Poznania o jeden pas ruchu. Konsultacje trwały 21 dni. W ich trakcie do RDOŚ wpłynęło sporo uwag od mieszkańców. Zostały one przekazane inwestorowi, a ten ustosunkował się do nich, co miało wpływ na ostateczny kształt dokumentacji związanej z projektem. - Zmiany w dokumentacji były tak duże, że zdecydowano się na przeprowadzenie kolejnych konsultacji. Te rozpoczęły się na początku lipca i zakończyły się w czwartek - wyjaśnia Łukasz Dąbkowski, rzecznik RDOŚ w Poznaniu.
Jedną z uwag złożył Jan Sulanowski, radny z Komisji Ochrony Środowiska i Zieleni Miejskiej. - Mój wniosek dotyczył zlecenia WIOŚ zrobienia dodatkowych badań akustycznych, ponieważ dane przedstawione przez inwestora Autostrada Wielkopolska okazały się rozbieżne z rzeczywistymi warunkami. Jeśli chcemy skutecznie ochronić mieszkańców przed hałasem, to musimy opierać się na rzetelnych danych - wyjaśnia Sulanowski na Facebooku.
- Nie zgłaszam uwag, co do zasadności inwestycji polegającej na dobudowie trzeciego pasa ruchu i utwardzeniu nawierzchni autostrady A2 na wspomnianym w nagłówku odcinku - uważam, że ta rozbudowa jest potrzebna i konieczna. Przedmiotem mojej troski jest jedynie kwestia zabezpieczenia mieszkańców przed nadmierną głośnością. Jednakże, aby zastosować odpowiednie środki zabezpieczające przed hałasem trzeba dysponować rzetelnymi i zweryfikowanymi danymi, czyli mapą akustyczną odzwierciedlającą rzeczywiste warunki. Mam duże wątpliwości co do tego, czy takie są dane przedstawione przez inwestora - pisze we wniosku Sulanowski.
Łukasz Dąbkowski z RDOŚ zaznacza, że w najbliższym czasie odbywać się będzie analiza uwag złożonych przez mieszkańców. - Jeśli okaże się, że uwagi są zasadne i wymagają ustosunkowania się do nich, informacje trafią do inwestora - zaznacza Dąbkowski. - Drugi udział społeczeństwa w postępowaniu nie jest czymś nadzwyczajnym w przypadku tak istotnych inwestycji - dodaje.
RDOŚ cały czas zmierza do wydania decyzji środowiskowej, ale podkreśla, że chce działać jak najbardziej transparentnie. Jeśli okaże się, że uwagi złożone w lipcu nie będą powodować istotnych zmian w dokumentacji inwestycji, z dokumentami zapoznają się strony postępowania. Następnie decyzja środowiska będzie mogła zostać wydana.
Poszerzanie autostradowej obwodnicy Poznania o trzeci pas ruch ma się rozpocząć najwcześniej w drugiej połowie 2017 roku.