Poznań zostanie odcięty od reszty Polski? Przez modernizację linii kolejowych
W najbliższych latach modernizowane mają być trasy kolejowe Poznań - Szczecin oraz Poznań - Warszawa. Inwestycje będą kosztować miliardy złotych i mają być dofinansowane z UE w ramach programu "Łącząc Europę". Wszystkie prace mają się zakończyć do 2020, a to oznacza, że czasu na realizację jest bardzo mało. Kolejarze rozważają całkowite zamykanie linii kolejowych, by przyspieszyć roboty.
W lutym ubiegłego roku pisaliśmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do kolejnej dużej inwestycji. Tym razem chodzi o modernizację linii kolejowej pomiędzy Poznaniem i Szczecinem. W ramach inwestycji zakładana jest pełna wymiana torów na odcinku 200 km, przebudowa wszystkich mostów i wiaduktów oraz urządzeń sterowania ruchem. Na trasie ma zostać wybudowany europejski system sterowania ruchem, co ma tu zwiększyć bezpieczeństwo. Już wtedy informowano, że kompleksowa przebudowa rozpocznie się w 2018 roku, a potrwa do 2021 roku. Po wykonaniu wszystkich prac, podróż między Poznaniem a Szczecinem skróci się o około 30 minut.
Od początku było wiadomo, że taka modernizacja spowoduje utrudnienia dla podróżnych. Dziś okazuje się, że utrudnienia mogą być znacznie poważniejsze. Modernizacja trasy Poznań - Szczecin, podobnie jak planowana modernizacja linii E20 Warszawa - Poznań (odcinek Sochaczew - Swarzędz) mają być dofinansowane z UE w ramach programu "Łącząc Europę" (CEF). A projekty CEF muszą się zakończyć już w 2020 roku.
Jak informuje portal Rynek-Kolejowy.pl, bardzo prawdopodobne jest całkowite zamykanie modernizowanych linii kolejowych, by umożliwić wykonawcom inwestycji jak najszybsze prowadzenie prac. To oznacza, że pasażerowie nie mogliby dojechać koleją z Poznania do Warszawy i Szczecina "normalnymi" trasami. Możliwe byłyby objazdy wydłużające podróż lub komunikacja zastępcza - autobusowa.
Portal branżowy zauważa, że w przypadku dwóch inwestycji kluczowych dla Poznania, prace związane z wyborem wykonawcy nie są zaawansowane. W przypadku trasy Poznań - Warszawa nie wybrano jeszcze wykonawcy, a w przypadku trasy Poznań - Szczecin trwa przygotowywanie projektu, co może trwać... 2 lata. A tym samym na przeprowadzenie samej inwestycji zostanie bardzo mało czasu.
Najpopularniejsze komentarze