Reklama
Reklama

Półwiejska/Królowej Jadwigi: "skrzyżowanie wstydu"

fot. RO Stare Miasto
fot. RO Stare Miasto

W ostatnich latach zapowiadano spore zmiany na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi i Półwiejskiej. To jedno z bardziej uczęszczanych miejsc w centrum, które niestety nie przynosi chluby Poznaniowi. Choć zapowiadano tu poszerzenie przejść dla pieszych i chodnika, do dziś zmiany nie zaszły.

Kwestią bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Półwiejskiej i Królowej Jadwigi zajmowaliśmy się na naszym portalu wielokrotnie. Jeden z problemów to zbyt wąskie przejścia dla pieszych łączące przystanki tramwajowe z chodnikami. Potok pieszych jest tutaj bardzo duży, a miejsca dla maszerujących osób jest niewiele.

Już w 2014 roku pisaliśmy o zmianach planowanych w tym miejscu. - Przejście dla pieszych zostanie poszerzone być może jeszcze w tym roku. Zebra ma się zaczynać bliżej krawędzi chodnika na rogu Półwiejska/Królowej Jadwigi - mówił Krzysztof Skrzypiński z Komisji Bezpieczeństwa Rady Miasta. Poinformowano także o planach związanych z poszerzeniem chodnika wzdłuż Półwiejskiej - między Królowej Jadwigi i Krakowską. - Zarządca drogi przyznał, że jest decyzja o poszerzeniu chodnika na tym odcinku ulicy Półwiejskiej kosztem pasa ruchu, który obecnie jest zamknięty - mówił w 2014 roku Skrzypiński. Chodziło o pas ruchu umożliwiający skręt z Królowej Jadwigi w Półwiejską, który był zamknięty podczas budowy budynku Półwiejska 47. Dziś jest już otwarty.

Do tej pory nie zrobiono żadnej z zapowiadanych rzeczy. Do sprawy wracają osiedlowi radni ze Starego Miasta. Nie tylko wskazują na brak zmian, ale też na problem, który pojawił się na chodniku. Wiele płyt chodnikowych przy skrzyżowaniu jest ruchomych. - Taka sytuacja jest niedopuszczalna w centrum miasta. Trotuar ułożony jest niechlujnie, z różnej jakości i koloru materiału, wiele płytek jest popękanych. To nie tylko nieestetyczne, ale także niezgodne z Katalogiem Chodników Miejskich. Przecież inwestor po zakończeniu budowy zobowiązany jest do odtworzenia co najmniej stanu pierwotnego. Czy tak wygląda teraz wielkopolska jakość? To wstyd dla dewelopera i urzędników, którzy przez miesiące nie zauważają budowlanej fuszerki - przyznaje Tomasz Dworek, osiedlowy radny ze Starego Miasta.

- Okolica u zbiegu ulic: Półwiejskiej, Królowej Jadwigi, Kościuszki i Krakowskiej to miejsce, gdzie nagromadziła się cała grupa problemów organizacji ruchu, na które zwracamy uwagę już od wielu lat. Począwszy od negatywnie opiniowanych Radę Osiedla pomysłów budowy przejścia podziemnego ze Starego Miasta na Wildę, przez proponowane zmiany w przystankach tramwajowych, poszerzenie przejścia dla pieszych, poszerzenie chodnika, zrealizowaną likwidację niebezpiecznych lewoskrętów, zwężenie jezdni na przejezdnym odcinku ulicy Półwiejskiej, ograniczenie prędkości pojazdów jadących z góry od ulicy Kościuszki aż do utworzenia wielokrotnie postulowanego przejścia totalnego dla pieszych bezpośrednio przy wejściu do Starego Browaru - informuje Andrzej Rataj, przewodniczący RO Stare Miasto.

Krzysztof Skrzypiński, wiceprzewodniczący Komisji Bezpieczeństwa Rady Miasta nazywa skrzyżowanie ulic Królowej Jadwigi i Półwiejskiej "skrzyżowaniem wstydu". - Od dawna zabiegamy o przebudowę skrzyżowania, a nawet o przebudowę całej ulicy Królowej Jadwigi między mostem nad Wartą i ulicą Matyi. W 2013 roku zrobiono pierwszy krok, a więc wprowadzono zakaz lewoskrętów na skrzyżowaniu. Wielu osobom może się to nie podobać, ale faktem jest, że liczba zdarzeń drogowych na skrzyżowaniu radykalnie spadła i jest tu bezpieczniej - mówi. - To skrzyżowanie jest newralgicznym punktem na trasie. Radni osiedlowi i miejscy stoją po tej samej stronie i wspólnie oczekują działania ze strony miasta. Na najbliższym posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa poruszę ten temat - dodaje.

Osiedlowi radni przyznają, że miasto wiele miesięcy temu zapowiadało poszerzenie chodnika na Półwiejskiej w ramach poszerzenia Strefy Tempo 30 o kolejne ulice. - Latem chcemy rozszerzyć Strefę Tempo 30, ale nie planujemy przeprowadzania większych inwestycji. Zmieni się przede wszystkim oznakowanie - mówi Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ZDM ds. inżynierii ruchu. - Nie mamy na to środków finansowych i czasu - dodaje.

Jest jednak i dobra wiadomość dla pieszych korzystających z tego chodnika. - W ramach poszerzenia Strefy Tempo 30 wyłączymy sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Półwiejskiej, Kościuszki i Krakowskiej. Znikną więc m.in. światła na przejściu dla pieszych przy Starym Browarze - zapowiada Nawalaniec. - Na ulicy Krakowskiej planujemy ograniczenie ruchu aut - będą poruszać się jednym pasem. Drugi pas będzie natomiast udostępniony rowerzystom, którzy będą mogli poruszać się po nim w dwóch kierunkach - kończy.

O planowane inwestycje na ulicach Królowej Jadwigi i Półwiejskiej zapytaliśmy Macieja Wudarskiego, zastępcę prezydenta Poznania. Czekamy na odpowiedź.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Przed nami kolejna zimna noc, jest ostrzeżenie meteo
8℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
3.66 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro