42 lata temu ukończono Kaponierę: zobacz jak wyglądała
Choć na ukończenie przebudowy ronda Kaponiera musimy poczekać jeszcze kilka miesięcy, we wtorek miną 42 lata od oficjalnego otwarcia tego obiektu. Jak w 1973 roku wyglądał największy węzeł komunikacyjny Poznania?
Początki "komunikacyjnej" Kaponiery sięgają lat siedemdziesiątych XIX wieku. Wtedy, ze względu na przeniesienie dworca kolejowego z Jeżyc w dzisiejsze miejsce, przebudowano układ ulic w okolicy. Powstał tu wiadukt nad torami, a także rampa od dworca - obecnie ulica Dworcowa. Najważniejszą częścią układu była Kaponiera Kolejowa.
Sto lat później na Kaponierze zaszły ogromne zmiany. Wybudowano tu rondo z przejściem podziemnym. Początkowo nazywało się rondem Mikołaja Kopernika (nazwa Kaponiera zaczęła oficjalnie obowiązywać dopiero około 20 lat temu). Konieczne były wyburzenia - saperzy zlikwidowali kilka tysięcy metrów kwadratowych starej konstrukcji. Dopiero wtedy powstało nowe torowisko, prowadzące w kierunku ulicy Bukowskiej.
Oficjalne otwarcie przebudowanej Kaponiery odbyło się 19 maja 1973 roku. Prezentujemy zdjęcia z tego okresu. Wykonał je Eugeniusz Kolny, wieloletni dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Poznaniu, a do naszej redakcji trafiły kilka lat temu dzięki Piotrowi Wójtowiczowi. Eugeniusz Kolny był dziadkiem jego żony.
W Biuletynie Miejskim można przeczytać, że budowa Kaponiery, była przez ówczesne władze nazywana "największą inwestycją komunikacyjną w dziejach Poznania". Prace rozpoczęły się 1 kwietnia 1968 roku, a zakończyły się w maju 1973 roku. Przy budowie ronda występowały spore... opóźnienia, z czym mamy do czynienia także dziś. Gdy już otwarto rondo, mieszkańcy zachwycali się "najpiękniejszym przejściem podziemnym w Polsce".
Na zdjęciach widać nie tylko Kaponierę z góry, ale także przejście podziemne z toaletami, sklepami, systemem informacji wizualnej. Uchwycono też sam moment przecięcia wstęgi podczas uroczystości otwarcia ronda.
Najpopularniejsze komentarze