Reklama
Reklama

Kładka łącząca Starołękę i Dębiec: trwa rozbiórka mostu, przejścia nie będzie

fot. Archiwum Porozumienia dla Twierdzy Poznań
fot. Archiwum Porozumienia dla Twierdzy Poznań

Nie mamy dobrych wiadomości dla mieszkańców Dębca i Starołęki, którzy do tej pory nielegalnie korzystali z kładki przy moście kolejowym nad Wartą. Już w maju ubiegłego roku wejście na kładkę zostało zaspawane. Teraz rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji. Gdy zostanie odbudowana nowa, nie będą mogli z niej korzystać mieszkańcy.

Już w maju ubiegłego roku pisaliśmy o zaspawaniu kładki łączącej Dębiec i Starołękę. Przez lata z przejścia nad Wartą przy moście kolejowym korzystali mieszkańcy. W 2013 roku PKP dało jasno do zrozumienia pieszym i rowerzystom, że poruszają się tędy nielegalnie - pojawiły się tutaj tablice informujące o zakazie przechodzenia.

Mieszkańcy, którzy korzystali z kładki pisali do nas z prośbą o interwencję. PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśniały nam wówczas, że most znajduje się w złym stanie technicznym, a kładka jest jego częścią składową. Poza tym kładka ma służyć wyłącznie pracownikom PKP, ponieważ nie ma ona parametrów, które pozwoliłyby na jej dopuszczenie do normalnego ruchu pieszych czy rowerzystów.

- Zabezpieczenie kładki to przygotowanie do remontu, który ma się wkrótce rozpocząć. Po jego zakończeniu mieszkańcy i tak nie będą mogli korzystać z tego przejścia, bo będzie zbyt wąskie. To wyłącznie kładka techniczna - mówił nam pod koniec maja 2014 roku Zbigniew Wolny z PKP PLK.

Dziś konstrukcja mostu, w tym kładka, znika. - Prace odbywać się będą etapami. Najpierw rozbierana jest część mostu, która od pewnego czasu była zamknięta. Nie poruszały się po niej pociągi - wyjaśnia Zbigniew Wolny. Pociągi wciąż mogą korzystać z drugiej nitki mostu.

- Zdjęcia z 10 stycznia 2015 roku, dokumentują początek demontażu konstrukcji południowej nitki mostu, która jest oryginalną konstrukcją nitowaną pamiętającą 1874 rok. Północne przęsła mostu są blachownicowe. Rozbiórka południowych właśnie się rozpoczęła - pisze do nas Konrad Dąbrowski z Porozumienia dla Twierdzy Poznań. - Istotnym postulatem podnoszonym przez Porozumienie jest konieczność odbudowy pomostu technicznego, po południowej stronie południowej obecnie rozbieranej nitki, o takiej szerokości by mogła być przywrócona komunikacja piesza pomiędzy Starołęką a Dębcem. Wielu ludzi na co dzień pokonywało tę drogę skracając sobie drogę do pracy. Następna przeprawa dostępna jest 2 kilometry na północ lub 17 kilometrów na południe od mostu. Droga do pracy wydłuża się więc przynajmniej o 4 kilometry - zaznacza.

- Co ważne, po kładce dla pieszych przebiegał także południowy odcinek Poznańskiego Szlaku Fortecznego łączącego wszystkie forty. Dlatego uważamy, że kładka winna zostać odbudowana a najlepszym rozwiązaniem byłaby konstrukcja o szerokości powalającej na przeprowadzenie po niej ścieżki pieszo-rowerowej - dodaje Dąbrowski.

Zdaniem Porozumienia dobrym pomysłem byłoby także odbudowanie choćby jednego umocnionego przyczółka. - Zachodni przyczółek można by pozostawić w obecnej formie a wschodni odbudować. Byłoby to dobre miejsce na izbę pamięci lub kawiarnię dla turystów szczególnie, że poniżej po oczyszczeniu terenu mogłaby funkcjonować plaża i przystań dla łodzi - proponuje. - Na zachodnim przyczółku zachował się także znak wodny, upamiętniający wielkie wezbranie rzeki Warty z 30 marca 1888 roku. Będzie to z korzyścią i dla mieszkańców Starołęki oraz Dębca czy mieszkańców lubiących spacery lub wycieczki rowerowe, a także szansą na aktywizację turystyczną terenów Twierdzy Poznań - kończy.

Przypominamy, że PKP PLK w październiku 2012 roku wystąpiły do władz miasta z wnioskiem o partycypowanie w kosztach odbudowy kładki. Wówczas mogliby z niej korzystać mieszkańcy. Kolejarze otrzymali jednak negatywną odpowiedź w tej sprawie. - Miasto nie było zainteresowane taką inwestycją - tłumaczy dziś Zbigniew Wolny z PKP PLK. - Ponieważ termin realizacji inwestycji się zbliżał, musieliśmy przystąpić do przygotowywania dokumentacji technicznej. Ta obejmuje jedynie wykonanie nowej kładki do użytku przez pracowników PKP - zaznacza.

Pierwsze przęsło mostu ma być gotowe w listopadzie 2015 roku. Drugie, po którym obecnie kursują pociągi, będzie remontowane w 2016 roku.

Czy miasto popełniło błąd nie dokładając PKP pieniędzy na budowę na moście kolejowym kładki dla pieszych?

  • 0%
  • 0%
  • 0%

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Przed nami kolejna zimna noc, jest ostrzeżenie meteo
8℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
3.66 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro