30 miliardów na wielkopolskie inwestycje: m.in. dokończą trasę S5
W piątek marszałek naszego województwa oraz Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju podpisali "kontrakt terytorialny" dla Wielkopolski. W latach 2014 - 2023 na działania mające na celu rozwój naszego regionu wydanych zostanie nawet blisko 30 miliardów złotych.
Marek Woźniak, marszałek naszego województwa, a także Zbigniew Rynasiewicz, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju podpisali w piątek tak zwany "kontrakt terytorialny". - Kontrakt terytorialny to jeden z podstawowych elementów rozwoju kraju - tłumaczy dr Mikołaj Tomaszyk, politolog UAM. - Z całą pewnością zawiera on kluczowe inwestycje dla regionu, które są ważne również z punktu widzenia kraju. Jest to mechanizm finansowania kombinowany. Z jednej strony są to środki, które mogą być przeznaczone w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, mogą to być również środki związane z samorządem oraz środki krajowe - dodaje.
Łącznie oszacowano, że w latach 2014-2023 na wielkopolskie inwestycje przekazanych może być nawet blisko 30 miliardów złotych. Jakie inwestycje umieszczono w kontrakcie? - Bez wątpienia cieszę się z wpisania do kontraktu odcinka drogi nr 11 od Kórnika do Ostrowa w standardzie drogi ekspresowej - mówi Marek Woźniak, marszałek. - Mamy zielone światło. Rozpocznie się od prac studialnych i konsekwentnie potem kolejne kroki dojścia do realizacji inwestycji. To chyba najistotniejszy fragment drogi z punktu widzenia rozwoju naszego regionu. Na liście dodatkowej są pozostałe odcinki trasy: z Poznania do Piły i od Ostrowa do Kępna - dodaje.
A to koniec. - Dokończona zostanie budowa drogi ekspresowej S-5 na wszystkich wielkopolskich odcinkach. Na liście warunkowej znalazły się również: budowa obwodnicy Obornik oraz drogi krajowej DK 25 Ostrów Wielkopolski - Kalisz - Konin - wyjaśnia Anna Parzyńska- Paschke, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego. Powstać mają także obwodnice miejscowości leżących na trasie S11 - Ujścia, Ostrowa, Jarocina i Kępna. - Pozostaje nam tylko dopilnować, by strona rządowa się z tych zapisów wywiązała w terminach możliwie szybkich - wyjaśnia Marek Woźniak.
Spore inwestycje są także planowane na kolei. W Wielkopolsce wyremontowane mają zostać m.in. odcinki tras E59 Poznań - Szczecin i Wrocław - Poznań, C-E 65 odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo czy linii nr 14, 815, 816 odcinek Ostrów Wlkp. - Leszno - Głogów. Jako istotną wskazano także modernizację odcinka kolejowego Poznań - Piła. - Na liście podstawowej znalazło się również utworzenie kolei aglomeracyjnej obsługującej obszar aglomeracji poznańskiej oraz prace na towarowej obwodnicy Poznania - dodaje Parzyńska-Paschke.
W kontrakcie pojawił się także wpis na temat budowy Szpitala Matki i Dziecka w naszym mieście. - Wsparcie z pieniędzy unijnych zostało uzależnione od wpisania budowy na mapę potrzeb zdrowotnych, którą dla całego kraju ma sporządzić Ministerstwo Zdrowia oraz zatwierdzenia przedsięwzięcia przez Komitet Sterujący powołany przez ministra zdrowia - zaznacza.
Na listę przedsięwzięć warunkowych wpisano m.in. budowę węzła Naramowicka w Poznaniu, obwodnicy Gostynia na DK 12 czy budowę wielkopolskiego odcinka S10 Szczecin - Bydgoszcz i estakady nad ulicą Inflancką w ciągu ulicy Krzywoustego w Poznaniu. Są tutaj także takie inwestycje jak Ośrodek Radioterapii Protonowej czy Zachodnie Centrum Chorób Serca i Naczyń - miałyby być zlokalizowane w Poznaniu.
Najpopularniejsze komentarze