7 firm chce budować przedłużenie wschodniej obwodnicy Poznania
Coraz bliżej podpisania umowy z wykonawcą nowego odcinka trasy S5 stanowiącego przedłużenie wschodniej obwodnicy Poznania od Gniezna w kierunku województwa kujawsko-pomorskiego. Do GDDKiA wpłynęło siedem ofert od firm zainteresowanych prowadzeniem inwestycji.
Odcinek trasy S5, który ma zacząć powstawać w najbliższych miesiącach to przedłużenie istniejącej wschodniej obwodnicy Poznania, która prowadzi od autostrady A2 do węzła Gniezno Południe. Dzięki trasie pomiędzy Gnieznem i Mielnem kierowcy zyskają dobry dojazd do województwa kujawsko-pomorskiego.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w czerwcu 2013 roku ogłosiła przetarg na wybranie wykonawcy ponad 18-kilometrowego odcinka trasy. Firmy chętne do budowy drogi mogły się zgłaszać do GDDKiA do 31 lipca. Ostatecznie zainteresowanych prowadzeniem inwestycji było 23 wykonawców.
Początkowo planowano, że wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy i rozpoczęcie prac nastąpi w pierwszym kwartale 2014 roku. Ten jest już za nami, więc wiadomo, że takie założenia obecnie są nierealne. GDDKiA obecnie informuje, że ostatecznie do Dyrekcji wpłynęło siedem ofert na budowę trasy.
- Najniższą ofertę złożyło Konsorcjum firm BUDIMEX oraz Ferrovial Agroman, na kwotę ponad 476 mln zł brutto. Najwyższą ofertę na kwotę 593 mln zł brutto złożyło Konsorcjum firm "GOTOWSKI" Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe oraz Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty- Łódź" - wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestor chce przeznaczyć na budowę drogi ponad 561 mln złotych.
Teraz konieczne jest przeanalizowanie wszystkich ofert, ich weryfikacja, a ostatecznie wybranie tej najlepszej. Odbywać się to będzie na podstawie trzech kryteriów - ceny (90% punktów), termin realizacji zamówienia (5% punktów) oraz długość gwarancji na wykonane prace (5% punktów). Wykonawca, który uzyska najwięcej punktów będzie prowadzić inwestycję.
Dziś mówi się, że umowa ma zostać podpisana z wykonawcą w trzecim kwartale bieżącego roku. Wybrana firma będzie mieć 22 miesiące na ukończenie prac (nie wliczają się w to okresy zimowe, a więc trzy miesiące od 15 grudnia do 15 marca). Nową trasą powinniśmy więc pojechać na przełomie 2016 i 2017 roku.
Pomiędzy Gnieznem i węzłem Mielno powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, na której znajdować się będą trzy węzły drogowe - Mieleszyn (dawniej Mielno), Gniezno Północ i Kłecko, 19 obiektów inżynierskich w tym mosty w ciągu S5, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Modliszewo Wschód i Modliszewo Zachód, sieć dróg dojazdowych, urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie, oświetlenie.