Reklama
Reklama

PKP Intercity kupuje nowe pociągi: będą jeździć przez Poznań

Wagony modernizowane przez FPS
Wagony modernizowane przez FPS

PKP Intercity ogłosiło przetarg na kupno 20 elektrycznych składów zespołowych. Szacowana wartość inwestycji to około miliard złotych. Będą kursować przez Poznań. Tymczasem już za kilka miesięcy na tory wyjadą pierwsze wagony zmodernizowane m.in. przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych.

Zakup 20 nowoczesnych składów zespołowych przez PKP Intercity to drugi największy projekt inwestycyjny w historii przewoźnika. Szacowana wartość inwestycji to około miliard złotych. - Przedmiotem zamówienia są elektryczne zespoły trakcyjne, wraz z zapewnieniem usług utrzymania technicznego, w okresie nie krótszym niż 15 lat. Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia komunikacji pomiędzy dużymi miastami w całej Polsce oraz do zwiększenia komfortu, skrócenia czasu podróży i dostępu osób niepełnosprawnych do transportu kolejowego - informuje zespół ds. relacji z mediami PKP Intercity.

Składy mają kursować na trasach Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków, Gdynia - Katowice przez Łódź oraz Kraków - Szczecin m.in. przez Poznań. - Przewoźnik wymaga, aby pociągi były przystosowane do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h i spełniały wymagania systemu sterowania ruchem ERTMS (z systemem ETCS) - dodaje.

Pociągi mają mieć zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, a także specjalne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Osoby niepełnosprawne nie będą też miały problemów z korzystaniem z nowoczesnych toalet. WC będzie wyposażone również w przewijaki dla niemowląt, co ułatwi podróż rodzicom z maluchami.

- Gniazda elektryczne montowane będą w łatwo dostępnych miejscach, dodatkowo pociągi będą wyposażone w system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej i przystosowane do montażu urządzeń Wi-Fi. Rozbudowany system elektronicznej informacji w postaci ekranów, głośników, czy innych oznaczeń, montowany będzie zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pociągów.

Termin składania ofert w przetargu minie 29 stycznia przyszłego roku. Wybrany wykonawca będzie miał maksymalnie 30 miesięcy na realizację zamówienia.

Tymczasem już za kilka miesięcy na tory wyjadą pierwsze wagony zmodernizowane m.in. przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych. W sumie 68 wagonów PKP Intercity modernizują trzy firmy - oprócz poznańskiej są to NEWAG oraz konsorcjum PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Poznańskie zakłady wykonują modernizację 20 przedziałowych wagonów drugiej klasy, za co otrzymają blisko 55 milionów złotych. Inwestycja pochłonie łącznie 180 milionów złotych z czego 60 milionów pochodzi z Unii Europejskiej.

Po modernizacji wszystkie wagony będą posiadać klimatyzację, a także WC z zamkniętym obiegiem. Mają być lepiej wyciszone, a także lepiej izolowane termicznie. Nie zabraknie w nich udogodnień dla osób niepełnosprawnych i osób, które przewożą rowery. Ważnym elementem prac będzie dostosowanie wagonów do prędkości 160 km/h, dzięki czemu przejechanie pociągów TLK z Przemyśla do Szczecina skróci się o blisko 4 godziny. Odnowione wagony mają z założenia kursować właśnie na trasie Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Wrocław - Poznań - Szczecin. Prace modernizacyjne będą trwać 12 miesięcy.

- Od 2015 roku PKP Intercity będzie mieć po raz pierwszy w historii więcej nowych pociągów i wagonów niż tych starszej generacji. Bezpieczeństwo, komfort naszych klientów i elastyczna oferta cenowa to nasze priorytety i na tym obecnie koncentrujemy nasze wysiłki - tłumaczy Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

10℃
0℃
Poziom opadów:
5.3 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
55.46 μg/m3
Dostateczny
Zobacz pogodę na jutro