Wolne Tory: tramwaj połączy Matyi i Hetmańską?
Zarząd Dróg Miejskich zaprezentował projekt przebudowy skrzyżowania Matyi/Przemysłowa. Co ciekawe, widać na nim torowisko, które przebiega od ulicy Matyi, przez teren Wolnych Torów. - Zabezpieczamy teren pod ewentualną inwestycję - tłumaczy miasto.
O zagospodarowaniu Wolnych Torów mówi się od lat. W 2010 roku miasto doszło do porozumienia z PKP w sprawie spornych terenów leżących właśnie na tak zwanych Wolnych Torach. W najbliższych latach ma się pojawić plan zagospodarowania dla tego obszaru. Następnie mogłyby się tutaj rozpocząć inwestycje - czy to mieszkaniowe, czy biurowe.
Pierwszym krokiem w stronę przeobrażenia Wolnych Torów jest powstające tutaj Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Zarząd Dróg Miejskich kilka dni temu zaprezentował projekt przebudowy skrzyżowania Matyi i Przemysłowej (szczegóły tutaj). Inwestycja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku z dofinansowaniem od TriGranitu, który ZCK buduje. Na projekcie pojawiły się tory tramwajowe - prowadzą od ulicy Matyi przez Wolne Tory do Hetmańskiej.
- My wykładamy około 60 milionów złotych na przebudowę skrzyżowania, łącznie z utworzeniem nowego przystanku tramwajowego na końcu mostu Dworcowego, a także budową kolektora wodnego, do którego w przyszłości będą się podłączać budynki zlokalizowane na Wolnych Torach - mówi Przemysław Terlecki, rzecznik TriGranit. - O torach tramwajowych na Wolne Tory mowy nie było i w umowie tego nie ma. Ta część inwestycji leży poza nami - dodaje.
Zarząd Dróg Miejskich podkreśla, że w najbliższych latach nowe torowisko nie powstanie. - Planujemy docelowo połączenie ulicy Matyi z tzw. Wolnymi Torami poprzez tory tramwajowe - mówi Kazimierz Skałecki, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich ds. inwestycji. - Na razie wyłącznie zabezpieczamy teren pod tę inwestycję. Nic nie budujemy. W momencie, gdy będzie potrzeba, będzie taka możliwość. Wszystko zależy od zabudowy Wolnych Torów i infrastruktury, która się tam pojawi - kończy.
Na tramwaj trzeba nam będzie poczekać. Najpierw musi powstać plan zagospodarowania terenu Wolnych Torów (perspektywa 2-3 lat). Powstaje na zlecenie PKP i miasta. Dopiero po przygotowaniu planu mogłaby ruszyć sprzedaż działek na tym obszarze.
W znacznie bliższej perspektywie jest przebudowa samego skrzyżowania Matyi, Towarowej i Przemysłowej. - Obecnie jesteśmy na etapie oczekiwania na wydanie zgody przez Wydział Architektury i Urbanistyki UM - mówi Przemysław Terlecki. - WAiU ma jeszcze dwa miesiące na przygotowanie dokumentu. Liczymy, że nastąpi to wcześniej. Chcielibyśmy rozpocząć prace w październiku, maksymalnie w listopadzie - kończy.
ZDM zapewnia, że podczas planowania objazdów Kaponiery, która zostanie wyłączona z ruchu w sobotę, brano pod uwagę również wyłączenie z ruchu skrzyżowania Matyi i Przemysłowej. - Jesteśmy na to gotowi. Inwestor daje dość duże pieniądze na tę przebudowę, a poza tym ruch tutaj znacznie się zwiększy - kończy Skałecki.
Najpopularniejsze komentarze