Reklama
Reklama

Śnieg na ulicach: jak działa Zarząd Dróg Miejskich?

fot. Elżbieta Skowron
fot. Elżbieta Skowron

27 pługoposypywarek i 21 pługów samochodowych jeździ w tej chwili po Poznaniu. Tej zimy, ze względu na ograniczony budżet zastosowano tzw. "kolejkowanie" sieci dróg podczas odśnieżania.

W sezonie 2010/2011 pierwszy atak zimy w Poznaniu miał miejsce w nocy z 1 na 2 grudnia. Zima w sezonie 2011/2012 do tej pory nas rozpieszczała. Śnieg pojawiał się sporadycznie i w niewielkich ilościach. Dopiero w nocy ze środy na czwartek zaczęło padać intensywnie - efekty widać m.in. na ulicach.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Na zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2011/2012 Zarząd Dróg Miejskich ma 21 milionów złotych, to o 1/3 mniej niż podczas ostatniej zimy. Z tych pieniędzy trzeba utrzymać 826 kilometrów dróg w Poznaniu oraz blisko 700 tysięcy metrów kwadratowych chodników. W gestii ZDM leży również odśnieżanie kładek, schodów, przejść podziemnych i placów miejskich. - Nie zajmujemy się natomiast odśnieżaniem torowisk, a wielu poznaniaków tak myśli - informuje Dorota Wesołowska, rzeczniczka ZDM. - Za odśnieżanie w mieście odpowiada wiele podmiotów, my jesteśmy jednym z nich - tłumaczy.

Pieniędzy brakować nie powinno - do tej pory odśnieżanie nie było potrzebne. - Po mieście jeździ obecnie 27 pługoposypywarek i 21 pługów samochodowych. Najpierw zajmują się najważniejszymi sieciami dróg. Dopóki jednak utrzymują się opady śniegu, działania są ograniczone. Pług przejeżdża po ulicy rano i za kilka godzin musi tę czynność powtarzać. Trzeba się liczyć z tym, że do godziny 11.00 warunki na drogach będą trudne - zauważa. - Nie można liczyć na to, że jezdnie będą czarne. To po prostu niemożliwe.

Drogi w Poznaniu, podobnie jak podczas ostatniej zimy, pogrupowano w cztery sieci:

Sieć strategiczna (prawie 270 km) obejmuje m.in. drogi krajowe i wojewódzkie na terenie Poznania, główne ulice wylotowe z miasta, dojazdy do szpitali, czy ramy komunikacyjne stolicy Wielkopolski. Tutaj ZDM musi podjąć działania najszybciej. Pługi i piaskarki, a także pierwsza dawka soli pojawiają się na tych ulicach już 1,5 godziny po podjęciu działań przez ZDM. 90% pokrywy śnieżnej z szerokości jezdni musi zniknąć w ciągu 4 godzin od ustania opadów.

Sieć podstawowa (243 km) to m.in. część ulic publicznej komunikacji autobusowej, drugorzędne trasy wylotowe i dojazdowe do osiedli mieszkaniowych. Standard utrzymania zimowego tych ulic jest niższy niż sieci strategicznej. Wydłużono tu czas podjęcia działań przez ZDM. Pierwsze działania mają się pojawić w czasie do 3,5 godziny (NOWOŚĆ!) licząc od momentu zakończenia działań na sieci strategicznej. ZDM ma 8 godzin od ustania opadów, by usunąć 90% pokrywy śnieżnej z ulic.

Sieć lokalna (314 km) to drogi gminne. Działania mogą się tutaj rozpocząć nawet po 5 godzinach od uruchomienia procedury związanej z odśnieżaniem. Ulice te będą posypywane przede wszystkim piaskiem.

Sieć dróg utrzymywanych interwencyjnie - to przede wszystkim drogi gruntowe. Będą odśnieżane tylko po interwencjach mieszkańców lub służb miejskich.

Nowością jest tzw. "kolejkowanie" sieci podczas odśnieżania. Najpierw odśnieżane są najważniejsze ulice (sieć strategiczna), a dopiero później pozostałe.

Podajemy numer telefonu do dyspozytora zimowego utrzymania w ZDM: 61 647 72 31. Można tu zgłaszać konieczność odśnieżenia dróg.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
28.70 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro