Reklama
Reklama

Kto w Sejmiku Samorządowym?

Już 7 kwietnia odbędą się wybory do Samorządu. W Polsce samorząd jest Wielki i stabilny. Co nie oznacza, że nie należy zmienić kierunków jego działań, a przede wszystkim poszerzyć zakres demokracji i kontroli.

Zaczynając od sposobu wyłaniania przedstawicieli samorządu trzeba stwierdzić, że jest on wadliwy. Z pewnością każdy z Was przy urnie wyborczej przeglądając listę kandydatów zauważył, że nikogo nie rozpoznaje. Kandydatów na radnych poza marszałkiem i prezydentem nikt nie zna, nie wiadomo jakie mają poglądy osiągniecia, predyspozycje i umiejętności.

Partie polityczne dominują w dużych miastach, co przeczy zasadzie samorządności. Kandydat nie ma możliwości dotarcia do wyborców z uwagi na ogromną wielkość okręgów wyborczych. Powiat poznański ma średnicę ponad 100 km i sześćset tysięcy mieszkańców. Jest niemożliwe by przedstawić wszystkim daną osobę, kandydata. Czy więc wybór w takich warunkach jest fasadowy? Okręg powinien być takiej wielkości, by kandydat w ciągu miesiąca mógł porozmawiać i wymienić poglądy ze swoimi wyborcami. Najlepsze byłyby okręgi jednomandatowe. Druga rzecz to czas sprawowania urzędu, każdego urzędy wybieralnego. Dwie kadencje są absolutnym maksimum. Praca w samorządzie czy w Sejmie nie może być źródłem utrzymania na całe życie. Najgorzej gdy po studiach młody człowiek zostaje asystentem politycznym, a potem awansuje na posła lub radnego. Jest to osoba całkowicie oderwana od życia i sprawuje swoją funkcję w sposób patologiczny. Dodatkowo muszą wprowadzone być dwie tury wyborów, by uniknąć patologii jaką mamy w wyborach do Senatu, które stały się plebiscytem dla dwóch partii. Poznań ma mniej radnych w Sejmiku niż posłów. Kadencja przedłużona do pięciu lat jest kolejnym absurdem. Władza musi być wybierana i kontrolowana jak najczęściej. Podsumowując te kwestię. Samorząd nie może być demokratyczny bez okręgów jednomandatowych i dwóch tur wyborów, a czas trwania kadencji musi być skrócony, ponadto liczba kadencji ograniczona do dwóch.

Kto powinien znaleźć się radach? Wydaje się że różnorodność kandydatów jest podstawą. Nie mogą to być zawodowi politycy. Każdy potencjalny radny, poseł, senator musi wiedzieć, że po dwóch kadencjach należy wrócić do normalnego życia zawodowego. Radnym powinna być osoba posiadająca jakąś specjalna wiedzę, umiejętność analizowania aktów prawnych, swobodę nawiązywania kontaktów, a przede wszystkim osobą decydująca się na poświęcenie niemal całej doby na służbę dla wyborców. Potencjalny radny nie może być osobą znikąd bez jakichkolwiek osiągnięć w dotychczasowej działalności zawodowej, społecznej, publicznej.

Poszczególne szczeble samorządu, zajmują się innymi zagadnieniami. Połączenie funkcji powiatu i gminy w wielkich miastach w jeden organ było wielkim błędem. Wydłużenie kadencji spowodowało pokusę sprawowania funkcji wykonawczej w sposób autorytarny i często bezterminowo. Każda władza demoralizuje a władza sprawowana bez ograniczeń demoralizuje całkowicie.

Wojewódzki Sejmik Samorządowy jest organem szczególnym, gdyż zajmuje się tylko precyzyjnie wybranymi zagadnieniami, jak transport, ochrona zdrowia, kultura, ochrona środowiska i to tylko w ograniczonych zakresach.

Nie ma co ukrywać, że od 25 lat najważniejszą funkcja gospodarczą samorządu województwa jest podział wielomiliardowych funduszy unijnych. Zawsze trzeba się starać by ten podział był jak najbardziej transparentny i przynoszący jak największe efekty. Moim zdaniem, w poprzednim okresie sposób prezentacji konkursów, a zwłaszcza termin na składanie wniosków był zbyt krótki, a wnioski zbyt sformalizowane, co doprowadzało do odrzucania doskonałych projektów z powodów czysto formalnych.

Transport a zwłaszcza kolej osobowa wymaga jeszcze większych środków, by ograniczać transport samochodowy do centrum Poznania. Modernizacja linii do Wągrowca poprzez elektryfikację i potrojenie przewozu jest zadaniem podstawowym.

Brak budowy północnej obwodnicy Poznania jest trzydziestoletnim zaniechaniem poznańskich polityków w tym posłów, którzy nie potrafili umieścić tej inwestycji w budżecie centralnym. Po budowie tej obwodnicy liczba korków w Poznaniu zmniejszyłaby się o 25%.

Konieczna jest synchronizacja planów wojewódzkich z gminnymi.

W sferze kultury środki muszą być skierowane tam, gdzie od lat brakuje efektu, a tym jest brak hali widowiskowo-sportowej na kilkanaście tysięcy widzów. Nie mamy żadnej drużyny zespołowej w czołówce polskiego sportu, bo nie mamy hali mogącej pomieścić widzów. Brakuje koncertów, widowisk. Trzeba znaleźć środki na najistotniejszy pod względem kulturowo-społecznym obiekt.

Mamy kilka doskonałych nowych placówek szpitalnych, a teraz przystępujemy do kolejnej rozbudowy Wielkopolskiego Centrum Onkologii. Tylko czy jest to właściwa lokalizacja, gdy żaden pacjent nie może dojechać do tego obiektu, ba nawet zatrzymać samochodu dla wysiadania.

Dla wszystkich mieszkańców województwa pewnie najważniejszym aspektem gospodarczym jest rozbudowa energetycznych linii przesyłowych. Każdego miesiąca dołączane są kolejne megawaty energii z fotowoltaiki, jednak latem nie jest ona przesyłana bo brakuje odpowiednich rozmiarów sieci. Fundusze unijne w wielkiej ilości muszą być przekazane na ten cel.

Wieloletnia praktyka w naszym kraju jest niestety taka, że posłów, senatorów, radnych o statucie przedsiębiorców jest garstka co często przekłada się na całkowicie nie merytoryczną debatę i zadziwiające pod względem gospodarczym decyzje. Warto więc zagłosować na społecznika przedsiębiorcę i sportowca z sukcesami w tych dziedzinach życia.

Paweł Bugajny kandyduje z listy nr 7 OK Samorząd.

Materiał sfinansowany ze środków KW Koalicja Samorządowa OK Samorząd.



Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Znowu zimna noc przed nami!
19℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
20.22 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro